hjelp meg

baby blue**

Blir kjent med forumet
meg og typen har vært sammen i 3 år.. jeg har gått uten prevensjon de 3 åra. og har aldri blitt gravid.

vi har nå begynt utredningen , der legen min skrev at jeg ikke hadde en pålitelig eggløsning. og sædkvaliteten var så dårlig hos mannen min at graviditet ble det vanskelig å få til uten hjelp.

vi er ikke gift, har kun bodd sammen 1 år.

vet at det er strenge krav ang ivf osv...
vi skulle si fra til legen hvor vi ville bli henvist(porsgrunn, oslo)

hvordan skal jeg gå fram?
vi kan jo bare gifte oss neste uke så får vi hjelp?

jeg synes også det er litt rart at jeg ikke har fått lapraskopi. har jeg krav på dette?
vet jeg har hattt en bettenelse i underlivet for 5 år siden.

klem[:D][:D] håper noen gadd å lese alt dette [;)]

Hei!
Jeg har vært igjennom en lang veg med undersøkelser, lapraskopi, akupunktur og hormonbehandlinger. Nå har vi omsider kommet inn til behandling på Riksen. Der føler vi oss veldig godt mottatt og det er et godt fagmiljø der. Jeg vet også at dette er veldig bra i Porsgrund. HAr en venninne som har vært gjennom ivf der. Kan altså ikke gi deg gode råd om valg av sted. KAnskje lurt å velge det stedet som er nærmest der du bor. Jeg tror også at Porsgrund har kortere venteliste enn Riksen...

Når det gjelder lapraskopi: Noe av der første Riksen gjorde da jeg kom inn der, etter første undersøkelse, var å gjennomføre lapraskopi. Etter det ble vi satt opp på venteliste til ivf. HAdde operasjonen i mai og skal i gang med nesespray i november. Gynekologen min sendte søknad til Riksen i januar etter at jeg hadde gått hosa henne i nesten ett år og fått fire pergokurer og to eggløsningssprøyter og vært inne på innvending ultralyd hver måned for å følge med på eggløsningen. 
Jeg begynte med akupunktur etter at jeg hadde tatt lap og funnet ut at jeg hadde en tett eggleder og endometriose. Akupunktøren min mener at alle som prøver å bli gravide og ikke får det til, bør få lap med en gang. Dette pga at for eksempel at hormonbehandlinger (pergotime) kan føre til cyster.

Jeg vet ikke hvor strenge sykehusene er på hvor lenge dere har bodd sammen. Jeg kan ikke huske at de spurte oss om dette når vi startet opp.

Vet ikke om noe av dette ga noen svar på det du egentlig lurte på, men...
Lykke til

tusen takk wea!!

synes de virka hyggelige på posrgrunns fertilitets klinikk.
så tror jeg skal sende brev til min gynekolog at vi velger de.

dere må vel ha fylt ut en masse skjemaer i forbindelse med ivf-behandlingen ?

i brevet fra min gyn, sto det at vi sannsynligvis ikke klarte lage barn på egen hånd så han ville henvise oss.

jeg var 1.gang hos gynekologen min 19.sept 06. og da fikk jeg innvendig ul.alt så bra ut. han tok blodprøve også da jeg heldigvis var på riktig dag i syklusen. kunne se eggposene på ultralyden

dro dagen etterpå med sædprøve i porsgrunn, og 1 uke seienere fikk vi svaret: dårlig sæd og ingen pålitelig eggløsning hos meg.

lurer liksom på om vi da blir satt rett på ivf?? skjønner liksom ikke helt...
vi har enda ikke bestemt oss helt om vi skal la det ligge litt så vi får tenkt på hva vi skal gå igjennom..

uff dette ble langt!!! sorry!!!

men hva skjer etter dette??[:)][:)]

Hei igjen!
Vi fylte ut et skjema med informasjon og evnt tidligere sykdommer, allergier osv. I tillegg fylte vi ut et skjema før første konsultasjon. Ellers sendte legen min alle opplysninger om oss i søknaden.

Det høres ut som at dere "kvalifiserer" for ivf, ja. Jeg vet ikke hvor strengt inntaket er. Mulig de ser noe på alder også, men dette kan jeg for lite om. Jeg måtte også gjennom lapraskopi før vi ble satt opp på ivf. Tror heller ikke at alle som får ivf går gjennom like mange pergokurer og undersøkelser som det det jeg gjorde. Dette har og gjøre med at gynekologen min mente vi hadde sjans til å få det på den naturlige måten og ville prøve alt før vi sendte søknad. Det kan se ut som det er annerledes for dere. Kanskje du kunne ringt sykehuset og spurt litt, sånn at du får bedre svar enn det jeg kan gi deg?

Det er lurt på tenke nøye gjennom valget dere står overfor. Det er ikke til å komme utenom at det er en påkjenning både personlig og for forholdet. Det er viktig å være bevisst dette.

Jeg håper det går vegen!!
Bare spør hvis du trenger å snakke mer.
Klem

Vil bare si at de på porsgrunn er helt topp!!!!
Jeg er kjempe fornøyd der[:D]
Vi ble henvist i slutten av januar, første konsultasjonsdato i porsgrunn var begynnelsen av juni. altså fem måneders ventetid.

Ja jeg vil og bare si at de i Porsgrunn er helt TOPPERS!!!![:)] De gjøt alt de kan og er kjempe hyggelige!!! Vi er ikke gift og det var ingen problemer ang det når vi begynte behandlingen der.

[:D]tusen takk!!

bare lest at man må være gift for å få hjelp... men det kan jo hende man klarer det ved litt hjelp...

vi gifter oss i juli 07 så før den tid er vi jo gift hvis det er der det skal oppstå problemer?

da er dere samboere da?

vi er det, men har ikke vært det i 2 år, enda..men vi har jo vært kjærester lengre enn det

Back
Topp