Hjelp meg-svangerskapsdepresjon

Timmy

Betatt av forumet
Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget men har ingen å snakke med! Skulle så gjerne snakket med jordmor men bor på en liten plass så hun er bare her hver mandag. Jeg har to barn fra før. Med første hadde jeg en dramatisk fødsel der gutten min såvidt overlevde. Svangerskapet gikk fint. Med andre slet jeg med små blødninger hele tiden og vannet gikk i uke 34 og fødte en liten jente som var ekstremt mye syk de to første årene med mye sykehus opphold . Tiden etter hennes fødsel var bare trist. Jeg gren og gren og husker absolutt ikke en positiv ting ved d når jeg tenker tilbake. Jeg kom meg gjennom d og elsker mine to barn! For snart to år siden gikk jeg og bf fra hverandre . Tøft brudd og tøft enda da han ikke er særlig samarbeidsvillig til noe. For over etter år siden traff jeg en super mann og vi venter nå barn sammen. Jeg er 18 uker på vei. Han har ikke barn fra før så selv om jeg sa til meg selv at jeg bare skulle ha to barn syns jeg han burde få et eget barn han også så ble gravid. Han er fantastisk med mine andre to og kommer til å bli en super pappa! Problemet er at jeg overhode ikle føler noe glede i dette svangerskapet. Er trist og lei og gråter hver gang jeg er alene. Jeg har hatt en del
Småblødninger denne gangen også og går rundt og er livredd konstant for at vannet skal gå. Kjenner etter og tenker på d hele tiden for vil ikke ha et prematurt barn igjen! Men som sagt jeg har småblødninger og bekymringer i massevis. Fikk påvist at jeg har herpes utbrudd i underlivet i dag og alt er bare dritt! Hele svangerskapet er bare fullt med plager og bekymringer, magen vokser og jeg føler meg ekkelt og stygg. Fatter ikke at typen min vil ha meg! Jeg sover mye og og utslitt. Prøver å ikke vise noe av dette til han for han gleder seg slik og er veldig engasjert i svangerskapet. Vil ikke ta fra han gleden med å si hvordan jeg har d. Han kommer til å bli bekymret hvilken mor jeg kommer til å bli som ikke gleder meg! Han snakker om vogn og seng og at vi kan begynne å tenke på å pusse opp barmerom. Men jeg stopper han, vil ikke kjøpe noe eller gjøre noe for i mitt hode klarer jeg ikke se for meg at dette skal gå bra! Den forbanna kroppen min finner nok en mulighet til å ødelegge dette for oss. Jeg gråter og hater meg selv for disse tankene og skulle så gjerne hatt noen profesjonelle å snakket med men vil ikke snakke med legen da jeg føler jeg er der så mye pga allr disse komplikasjonene.

Gå til fastlegen din!

Det er gjort studier på at gravide som får i seg for lite fettsyrer får depresjon i svangerskap og barseltid. Det at du er trøtt og sliten kan også indikere at du kanskje ikke får se næringsstoffene du trenger. Ta tran og vitamintilskudd for gravide. Ta blodprøve hos legen også.

Du er ikke alene og du er ikke en dårlig mor! Fortell samboeren din at du tror du har svangerskapsdepresjon. Han kan være en god støtte. Klem til deg :)

Jeg syns du burde få en henvisning for å få noen å snakke med snarest. Jeg mener å huske at du faller innenfor krav på psykisk helsetjeneste innen tre uker. Fødselsdepresjon er ikke noe å skamme seg over. Det du føler er virkelig for deg og må taes på alvor. Du er viktig!
Du er ikke mindre verdt om du har herpes, det lever veldig mange i parforhold med. Regner med at dette ikke er første utbruddet...
Og så bør du fortelle mannen hvordan du har det, så han kan støtte deg. Kanskje han trenger å snakke med noen og så han kan forstå deg bedre.
Dette kommer til å gå bra... Med tiden. Bare ikke stress. Ting Tar Tid. Dette går også over. <3

Ps. Mental helses hjelpetelefon er veldig fin i tider som er akutt i forhold til å snakke med noen.

Hilsen meg som hadde et lite trivelig svangerskap sist og hatet å være gravid... Som også fikk hjelp 6 mnd før fødsel til 12 mnd etter av samtaleterapaut.

Takk:) jo d er første utbrudd av herpes. Trolig er d mannen min som har smittet meg da han til tider har munnsår men vi tenkte aldri at d var smittsomt. Dette i dag var liksom toppen kjente eg. Klarer ikke mer utrivelige ting i svangerskapet nå.. Legen ga meg tabletter for å forkorte utbruddet men velger å ikke ta dem da jeg leser at d kan være skadelig osv selv om legen sider d er trygt nok .

Du bør i alle fall ta kontakt med jordmor så fort du kan og få deg en time, og gjerne hos lege også. Svangerskapsdepresjon skal man ta på alvor, og jeg får inntrykk at dette er noe man kan få masse god oppfølging på av enten jordmor eller lege eller begge.

Ellers vil jeg si at det ikke er så rart du ikke gleder deg akkurat nå. Du har negative erfaringer, og du er redd, det er helt naturlig. Man beskytter jo seg selv, på et vis. Jeg anbefaler å være ærlig om det og snakke med kjæresten din, sånn at har mulighet til å være en støtte. La han glede seg, men dine følelser er også viktige.

Ønsker deg alt godt!

Sender deg en stooor klem. De over meg har nevnt hva jeg ville si. Håper du får hjelp og klarer å glede deg litt over dette svangerskapet og bli glad i deg selv. <3

Snakk med fastlegen og snakk med typen, han ser jo hvor fantastisk mor du er til de to andre barna.... Herpet utbrudd i underlivet trenger ikke å være et problem selv om du er gravid;) slapp av og ting ordner seg;) men ikke bær på alt dette alene, tunge ting er lettere å bære på om du deler de;)

Snakk med fastlegen! Det er ikke noe flaut med det selv om du synes du maser! Veldig viktig at du får hjelp!event ringe føden å høre om en jordmor der har tid til en prat med deg? Jeg var på sykehuset for å prate om 1. Fødsel siden den var litt dramatisk..
Håper det ordner seg for deg☺

Back
Topp