Hjelp meg litt her..

[ellaumbrella]

Forumet er livet
Når man er sambo, og har felles barn, har da mannen forsørgingsplikt for dama, eller ikke? Altså kan feks dama søke om sosialpenger hvis hun ikke har inntekt? Jeg og ei vennine er litt uenige her..

ORIGINAL: Englemafian

ja han har forsørgerplikt, så en får ikke sosialtrygd uten å se på mannens inntekt..

Trodde det bare var hvis de var gift?

ORIGINAL: ellaumbrella

ja han har forsørgerplikt, så en får ikke sosialtrygd uten å se på mannens inntekt..

Har en felles barn har mannen forsørgerplikt..

Nei, det gjelder også for samboere. Vi har akkurat vært igjennom det.

Nå har vel rettigheter og regler blitt ganske likt for samboer og ekteskap tror jeg..
Derfor samboern min syns jeg er litt hysterisk som vil ha testamente, og vil ha tinglyst samboerkontrakt.. men men..

Har en felles barn har mannen forsørgerplikt..

En kan jo bare tenke litt logisk, en får jo ikke overgangstønad når en er sammen med barnefaren..så da sier det seg selv at han har forsørgerplikt..

ORIGINAL: ^SuperMamma^

gjelder sambo og det, jeg bodde med ei venninde jeg og mistet jobben da fikk jeg ikke sosial hjelp pga jeg bodde med henne så er noe dritt det der

Ehhhh, kan ikke stemme, mente de at hun skulle forsørge deg med penger...hun er jo en vennine har ikke forsørgerplikt hun vetdu..

ORIGINAL: **tvilling85**

Nå har vel rettigheter og regler blitt ganske likt for samboer og ekteskap tror jeg..
Derfor samboern min syns jeg er litt hysterisk som vil ha testamente, og vil ha tinglyst samboerkontrakt.. men men..

Ja det meste e no likstilt uansett om det e ekteskap eller samboerskap.
BORTSETT fra arv og dødsfall! Da må man ha testamente!!!

Ja, ville tro dette jeg også...

og MÅ en på sossen skal en jo helst ikke ha noen form for 'verdier'[&:][&:] 

Man får ikke stipend fra lånekassen heller om smboeren tjener for mye...

Back
Topp