Hjelp meg jenter

MiniMus

Forelsket i forumet
Tulla mi på snart 2 og halvt år har begynnt og få en type utslett på kroppen,ser ut som småe blemmer kommer og går..Nå er den på rumpa så etter en stund er den på bene..Det klør litt oxo men ellers hun er happy.Det er nesten som om nåen hadde tatt en sån brennesleblad på henne.. Hva kan det være er litt redd skjønner dere! [:(][:(][:(][:(]

INGEN som kan hjlep her eller?[:(]

Tenker at elveblest kan være et alternativ:

Elveblest er et rosa eller rødt utslett som ligner på utslettet som oppstår etter kontakt med en brennenesle (Urtica er det latinske ordet for nesle). På folkemunne kalles utslettet også  for vabler eller neller.
Utslettet kan variere i form og utbredelse. Det kan være små flekker eller større sammenhengende områder. Utslettet klør kraftig og forsvinner som regel i løpet av et døgn. Elveblest kan opptre én enkelt gang eller det kan være stadig tilbakevendende (kronisk urticaria).

Elveblest skyldes en frigjøring av histaminer og andre irritamenter som får hudens blodkar til å åpne seg så mye at det siver væske ut i huden. Histaminet frigis av mastceller (allergiceller) i huden.

Utslettet skylles den lokale vannansamling i huden (ødem) som i mer ekstreme tilfeller er ledsaget av ødemer andre steder på kroppen (leppene, tungen, hendene og så videre). Slike hevelser kalles for angioødemer og kan vare lengre enn de mer overfladiske vablene.

Barn og elveblest
Spesielt barn rammes relativt ofte av gjentatte utbrudd av  uregelmessige  vabler på et større eller mindre område av kroppen. Hos dem man finner en årsak hos, dreier det seg som regel om en allergisk respons på loppebit, matvarer eller en lett infeksjon. Også planter barna kommer i kontakt med kan  forårsake lignende utbrudd.

De akutte tilfellene går som regel over av seg selv når man kommer vekk fra den utløsende faktoren.

Jeg har smurt eldste jenta mi med aloe vera når hun har hatt utbrudd. Da forsvinner utslettet raskere og klør mindre.

Er hun allergisk mot noe? Elveblest pga en allergisk reaksjon tenkte jeg.
Ellers vet jeg ikke.

Back
Topp