Hjelp meg! Angående levering/henting ved samvær

Azyria *3barns mamma*

Forelsket i forumet
Min eldste gutt er annenhver helg hos faren sin. Til nå har jeg vert veldig behjelpelig med levering og henting til og fra samvær.
Er som oftest jeg som har tatt de lengste strekningene. Det er også jeg som har hatt de største utgiftene pga at jeg må reise frem og tilbake med ferge.
Har nå laget et forslag til han om hente/bringeavtale som er rettferdig for begge, og egentlig faller mest i hans favør angående antall timer leveringen/hentingen tar.
Har prøvd på dette før, men han nekter alltid å reise over med fergen. Er vel for kjedelig for han... [8D]
Bare lurer på hva jeg skal gjøre dersom han ikke går med på avtalen?? Kan jeg kreve at han skal komme å hente og levere han dersom han vil ha samvær?
Syntes det høres litt volsomt ut. Men nå er jeg lei! Blir snart 3 barns mor, og er mye alene med ungene siden min nye mann er mye bortreist på jobb. Vil derfor ha faste avtaler slik at jeg vet fra gang til gang hvor jeg skal hente sønnen min, og til hvilke klokkeslett.
Slik det fungerer nå så venter jeg flere timer hver fredag og søndag for å høre hvordan det blir, og hvilken ferge jeg må reise med. Noen ganger har jeg bare 20-30 min på meg før jeg må kjøre hjemmefra. Fryktelig irriterende og kommer jo ikke til å fungere når jeg snart har en 2 åring og en baby i tillegg.
Hjelp! Hvordan skal jeg gjøre dette?? Er det noen regler jeg kan vise til??

Må bare legge til at turen fra meg til barnefar tar ca 5 timer tur-retur.

Enkelt og greit kunne vel han hentet når barnet skal til han og du kan hente hjem f.eks. ellers må dere jo møtes på halvveien?

Oi, det hadde ikke jeg orket. Jeg synes det høres logisk ut at den som skal ha samvær henter og leverer igjen når du har han mest?

om han ikke vil være med på en avtale så har du lov til å søke om at han skal betale for kjøring/henting... siden han ikke bidrar med dette selv[;)]
men får å si det på en annen måte...om HAN hadde kjørt og hentet hver gang..så kan HAN søke om å få betaling for kjøring...
Har nettopp snakket med advokaten min om dette..for her nektet far og levere om han hadde lillegutt...

Få hjelp gjennom familievernkontoret [:)]

I utgangspunktet så er det samværsforelder som skal hente/bringe, men dere skal dele på utgiftene. Jeg syns det er flott at du kjører ett stykke på veien. Men det må være en klar avtale. Du har ikke anledning til å kjøre hele veien på fredag da, mot at far leverer på søndag?
Mine venninner har avlevering fredag kl 18 og hjem søndag kl 18. Dette er veldig ryddig og greit for alle involverte[:)]

det mest logiske i mitt hodet er at far henter gutten når han skal ha samvær og du henter gutten når du skal ha samvær. Og det er ikke værre enn å bestemme en tid som skal gjelde hver gang!

ORIGINAL: Greven av gral

I utgangspunktet så er det samværsforelder som skal hente/bringe, men dere skal dele på utgiftene. Jeg syns det er flott at du kjører ett stykke på veien. Men det må være en klar avtale. Du har ikke anledning til å kjøre hele veien på fredag da, mot at far leverer på søndag?
Mine venninner har avlevering fredag kl 18 og hjem søndag kl 18. Dette er veldig ryddig og greit for alle involverte[:)]

Slik som det er nå, så pleier faren å hente gutten på vei hjem fra arbeid. Jeg må jo selfølgelig da reise over med fergen og han står å venter på kaien. Dette skjer mens han er på slutten av arbeidsdagen sin, og får faktisk betalt for dette.. Siden han er på arbeid. Kjører lastebiltransport.
Jeg er alltid villig til å kjøre gutten lengre enn det, dersom det ikke passer inn med arbeidstidene til barnefar eller det er andre grunner til at han ikke kan hente han der. Dette har egentlig fungert bra til nå, utenom at jeg aldri vet hvilken ferge jeg må reise over med.
Det er egentlig mest søndagen som er problemet. Er der jeg prøver å få inn en avtale om annehver gang å kjøre/hente det lengste stykke. Men han strekker seg liksom aldri lengre enn å kjøre til den fergekaien, aldri reise over. Vet om mange andre aleneforeldre som bruker samme fergen, og der bytter de jo alltid på å reise over.. Uff, blir so forvirret at jeg ikke klarer å tenke lengre hva som er rett eller ikke [&:]

Og dersom det ikke alltid var jeg som måtte reise over, så kunne jeg oftere fått hjelp ved henting. Ved at f.eks besteforeldrene hans kunne hentet han på kaien når han kommer med ferga. Eller det blir lettere med pass av ungene, siden jeg da blir borte kun ca 50 min, og ikke litt over 2 timer..

Back
Topp