Hjelp meg :0 strikking

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg er helt nybegynner men gikk i dag og kjøpte garn og noe jeg ble fortalt var helt basic hefte, og det kunne liksågodt stå på kinesisk. Jeg vil bare strikke er helt enkelt teppe. Vet hva å legge opp en maske er men kunnskapene strekker seg ikke lengre enn det...kan noen oversette dette til norsk:

legg opp 3 masker på rundpinne 3 og strikk 1 pinne rett
Strikk videre 1 rett øk 1 maske ved å ta opp tråden mellom to masker og strikk den vridd rett, strikk pinnen ut.

Gjenta til i alt 332 masker.

spm:
1. Det første avsnittet omhandler det den første «raden»? Skal ikke den legges opp vanlig?

2. jeg vet hvordan jeg kan legge opp 3 masker men så hva menes med «strikk 1 pinne rett»?

3. hva betyr å strikke noe vridd rett?

4. strikke pinnen rett ut?

5. gjenta332 masker betyr det 332 rader eller masker som i de små løkkene?

:arghh::banghead::bookworm: Ahh jeg beklager dumme spørsmål men hadde gledet meg sikkelig til å slappe av med dette i kveld og blir i stedet bare stresset og frustrert #hormonell

Jeg vil tipse deg om YouTube. Er mye lettere å se hvordan man gjør det enn å forklare det. Bare til å søke «hvordan strikke vridd rett» for eksempel.

Over til dine spørsmål.

1 og 2. Ja, det skal legges opp som vanlig og stikke de 3 maskene rett = 1 pinne.

3. Å strikke vridd rett = mellom 2 masker er det en tråd i mellom, den tar du opp på vestre pinnen som en helt vanlig maske. Så stikker du den høyre pinnen bak venstre pinne og inn i masken du har tatt opp mellom pinnene å strikker den bak strikketøyet. Da blir den maske vridd og det blir mindre synlig at du har økt en maske. Søk det opp på YouTube hvis du ikke får det til.

4. Da strikker du ut omgangen du har begynt på.

5. Slik skal du gjøre til du har 332 masker eller løkker som du kaller det.

Vet at jeg ikke er god på å forklare men håper noen av svarene gir mening for deg.

Masse lykke til med teppet❤️

Som jeg tolker dette strikker du et rillestrikket teppe, og begynner i hjørnet og øker hver pinne?

Hva står etter at du har kommet til 332 masker? Skal du gjøre motsatt og felle?

Hvis oppskriften er formulert akkurat som du skriver er jeg enig i at den var litt uklar helt i begynnelsen.

Men for å prøve å svare:
1. Du skal legge opp tre masker. Så skal du strikke en pinne med rette masker uten å gjøre noe spesielt. Neste pinne fortsetter du på resten av oppskriften.

2. Samme som over.

3. Du skal øke en maske ved å ta opp tråden mellom to masker. For å unngå at det blir et stort hull må du vri den en halv runde rundt sånn at den blir til en liten løkke sånn at det blir en "liksom-maske".

4. Strikke pinnen rett ut betyr bare at du strikker helt vanlige rette masker ut resten av pinnen etter at du har økt.

5. Gjenta til 332 masker betyr at du skal fortsette å øke én maske på begynnelsen av hver pinne til du har 332 masker ("løkker") på pinnen.

Håper det hjalp. Bare spør om du fortsatt lurer på noe! :happy:

Å tusen takk dere! Det var meget godt forklart <3 takk for at dere tok dere tiden, var det jeg ikke skjønte; at man starter med hjørnet nå gir alt litt mer mening xD

Haha, hadde skrevet det lange innlegget med hjelp til deg, men de andre innleggene med hjelp vistes ikke før jeg hadde publisert mitt eget, og får jo ikke sletta innlegget! :woot:
Så da håper jeg du fikk den hjelpa du trengte i går og at du koser deg mer med strikkinga i dag! :)

Masse lykke til med teppet! :Heartpink

Last edited:
Back
Topp