Hjelp meg å tenke!

x1x*Peach*

Glad i forumet
Jeg fikk en skikkelig dårlig beskjed i dag! Jeg trodde jeg hadde nok timer til å få foreldrepenger når jeg går ut i permisjon, men den gang ei[:(] Jeg er 2 timer unna[:@]

Så, tilbake til det jeg lurer på...

Jeg har vært student og mottat stipend/lån i 2 år nå.. Men dette studiet er ferdig til høsten, så da tenkte jeg å melde meg opp til ett annet innenfor samme greia..

MEN, siden jeg ikke har noe form for støtte iløpet av sommeren, har jeg da rett på permisjonspenger fra lånekassen?? Hvordan er regel'n der?

Dytter litt..

Jeg er helt knust nå! [:(]

ORIGINAL: m@rit

jeg var student frem til mai før jeg fødte, meldte meg opp til nytt studie som skulle starte i august, og tok permisjon fra dette og fødte i august.
dersom du er student frem til mai/juni 2008 og melder deg opp på nytt til noe som starter i aug 2008 så er du per definisjon student også på sommeren. du må ha vært student de siste 6 mnd før fødsel og fremdeles være student (men kan ha permisjon) for å få fødselsstipend fra lånekassen

Åh, nå ble jeg lettet!![:)]

Da er ikke ting helt umulig likevel..

*puster lettet ut*

ORIGINAL: Mamman til my!

du bør ihvertfall søke på studier fra høsten av, og ta permisjon derfra gjerne, da får du rettigheter i lånekassen (stipend og lån). Og så tror jeg at du har rett på engangsstønaden i tillegg. Og den kan du få utbetalt før fødselen.

Kan må gå ut i permisjon mange mnd før fødsel??

Har termin tidlig i desember...

ORIGINAL: *entil*

du bør ihvertfall søke på studier fra høsten av, og ta permisjon derfra gjerne, da får du rettigheter i lånekassen (stipend og lån). Og så tror jeg at du har rett på engangsstønaden i tillegg. Og den kan du få utbetalt før fødselen.

Kan må gå ut i permisjon mange mnd før fødsel??

Har termin tidlig i desember...

Åja, så ikke det før nå. Nei du må vel starte på studiet og så ta permisjon tre uker før fødsel? Vet ikke, men det hørtes logisk ut [:)]

Var det jeg trodde[;)] Takk for svar[:)]

Da går du ut i permisjon ei uke tidligere så teller de ei uke lenger tilbake[;)]

Leste i ei avis at det var mange som har gått glipp av permisjonspenger ved at de trodde de måtte starte permisjon 3 uker før termin[;)]

Svarte på det første selv om det ikke var et spørsmål!!!

Det ordentlige spørsmålet ditt har jeg skjønt dit henn at hvis du ikke har opphold i utdanningen så har du rett på pengene[;)] Ferien telles ikke som opphold  da det er skolefri[;)]

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=129549

Skomleste bare fort igjennom nå. Men sjekk ut dette for mener dette gjelder om man har jobbet også. Står referert der at eksempelet er når man tidligere har hatt fødselspenger....men kan ikke skjønne at d samme ikke skal gjelde vanlig jobb også... Man kan ta permisjon tidligst 3mnd før fødsel, senest 3 uker før[;)]. Og permisjonspengene blir jo telt tilbake fra den datoen du starter permisjon. Så har du jobbet 6 av siste 10 mnd telt bakover fra første permisjonsdag så er pengene dine[8D]

HA EN FIN HELG[:)][;)]

HAr du ikke mulighet til å jobbe bare et par timer til da?[8|] Eller, det har du vel ikke for da hadde du vel tenkt det ut selv tidligere... [&o]

Håper virkelig det ordner seg for det på en eller annen måte, det er hårreisende at systemet skal være SÅ innihampen firkantet!!![:@] Håper de som har laget regelverket så firkantet får det rett i fleisen selv en dag...![>:] (Ja, jeg er litt hevngjerrig innimellom![;)][8D])

ORIGINAL: Ane81

HAr du ikke mulighet til å jobbe bare et par timer til da?[8|] Eller, det har du vel ikke for da hadde du vel tenkt det ut selv tidligere... [&o]

Håper virkelig det ordner seg for det på en eller annen måte, det er hårreisende at systemet skal være SÅ innihampen firkantet!!![:@] Håper de som har laget regelverket så firkantet får det rett i fleisen selv en dag...![>:] (Ja, jeg er litt hevngjerrig innimellom![;)][8D])

Jobben er helt rar, så alle ansatte untatt sjefen selv har kun 15 timer i uka[&:]

Sykt spørr du meg, men jeg måtte ta det jeg fikk da valgene ikke er så mange akkurat her...

Så fort det dukker opp noe annet, slutter jeg...

Hadde håpet på å finne meg en helgejobb eller noe, slik at jeg klare å komme opp i rett antall timer..

FAKTA: DETTE GIR RETT TIL FØDSELSPENGER
Du må ha hatt inntekt i minst seks av de ti siste månedene før permisjonen starter. Inntekten må være på minst ½ G, for tiden 31.446 kroner.

Betyr dette at det er summen som gjelder og ikke stillingsprosenten?
Eks, nå er vi i oppstartsfasen, og har jobbet utover vanlig turnus. Det samme kommer til å skje i sommer.

Trenger jeg bare å komme over dette beløpet (som blir i november en gang), for å få foreldrepenger?

[8|][8|]

Back
Topp