Hjelp med mme tilbereding

Suzi

Flørter med forumet
Jeg har av litt forskjellige årsaker begynt med delamming av lille på 8 uker og gir derfor mme i tillegg. Har begynt med et måltid med mme om dagen.

Men jeg har litt problemer med tilbereding, og blir virkelig ikke helt klok. Jeg bruker NAN og blander opp 120ml vann og 4 strøkne skjeer mme som det står på boksen. Men det blir forskjellig mengde ferdigblandet mme i flasken hver gang! Her kan differansen være på ganske mange ml. Klarer ikke skjønne hva jeg gjør galt.

Noen som har vært borti dette og vet hva jeg gjør feil? Er veldig redd for at jeg gjør det galt og at lille blir dårlig av det.
 
Hvor store avvik er det snakk om?

120 ml vann og 4 strøkne måleskjeer er helt riktig :)
 
Hvor store avvik er det snakk om?

120 ml vann og 4 strøkne måleskjeer er helt riktig :)
Synes det noen ganger er forskjell på 10-15 ml ferdigblandet. Noen ganger også 20ml men da har jeg ikke klart stole på det, kastet og begynt på nytt igjen.
 
Fra samme dunk eller over tid? Mengden pulver i måleskjeen kan jo variere litt med hvor mye/lite luft det er i pulveret. Men det er ikke skadelig med litt variasjon som også helt sikkert over tid både vil være i pluss og minus. Det er bevisste handlinger for å f.eks drøye pulveret som kan gi feilernæring.

Alternativt kan du veie pulveret. En måleskje skal være 4,4 gram, så på 120 ml skal det være 17,6 gram pulver. Det er ikke mer nøyaktig enn at jeg hadde veid opp 17 et måltid og 16 det neste. Bare det er nok i overkant nøyaktig altså, men da er man sikker :)
 
Fra samme dunk eller over tid? Mengden pulver i måleskjeen kan jo variere litt med hvor mye/lite luft det er i pulveret. Men det er ikke skadelig med litt variasjon som også helt sikkert over tid både vil være i pluss og minus. Det er bevisste handlinger for å f.eks drøye pulveret som kan gi feilernæring.

Alternativt kan du veie pulveret. En måleskje skal være 4,4 gram, så på 120 ml skal det være 17,6 gram pulver. Det er ikke mer nøyaktig enn at jeg hadde veid opp 17 et måltid og 16 det neste. Bare det er nok i overkant nøyaktig altså, men da er man sikker :)
Og 120 ml vann veier veier tilnærmet 120 gram, om du vil veie det også.
 
Fra samme dunk eller over tid? Mengden pulver i måleskjeen kan jo variere litt med hvor mye/lite luft det er i pulveret. Men det er ikke skadelig med litt variasjon som også helt sikkert over tid både vil være i pluss og minus. Det er bevisste handlinger for å f.eks drøye pulveret som kan gi feilernæring.

Alternativt kan du veie pulveret. En måleskje skal være 4,4 gram, så på 120 ml skal det være 17,6 gram pulver. Det er ikke mer nøyaktig enn at jeg hadde veid opp 17 et måltid og 16 det neste. Bare det er nok i overkant nøyaktig altså, men da er man sikker :)
Har nettopp startet med mme, så er fra samme dunk. Takk for hjelp da er jeg litt mindre bekymret for at jeg gjør feil. Prøver jo blande helt likt hver gang, så er ikke bevisst drøying eller slik. Mulig jeg begynner veie pulveret om jeg føler det blir for mye avvik.
 
Har nettopp startet med mme, så er fra samme dunk. Takk for hjelp da er jeg litt mindre bekymret for at jeg gjør feil. Prøver jo blande helt likt hver gang, så er ikke bevisst drøying eller slik. Mulig jeg begynner veie pulveret om jeg føler det blir for mye avvik.
Jeg tror virkelig ikke du trenger å stresse med det. Disse avvikene går opp i opp over litt tid, og skader ikke babyen din så lenge du passer på mengden vann og riktig antall måleskjeer :) og det tror jeg du så absolutt gjør!

Senk skuldrene, dette går fint <3
 
Back
Topp