Hjelp med bleieslutt!!!

Baby_mamma23

Forelsket i forumet
Hei! Noen her som har noen tips til bleieslutt?? Snuppa her er straks 3 år og har gått litt på do i ny og ne men har fortsatt brukt bleie i tillegg hele tiden. Tenkte å prøve litt uten bleie på ho nå. Hvordan har dere gjort dette?? Bare sluttet med bleie på dagen sånn brått? Har forklart ho så godt jeg kan at nå må vi gå å tisse på do, men vet jo ikke om ho forstår dette helt.. Ho får også ett klistremerke hver gang ho går på do.. Prøvd å ta av ho bleia litt nå, men spør veldig etter den og går å henter for å ta på seg, men prøver da å forklare at vi må på do for å tisse. Kanskje ikke ho er klar? Eller kanskje man bare må "hoppe i det"?

Her begynte jeg å sette jenta mi på do når hun var 13 mnd. Satte hun der etter soving, spising og sånn ellers. Satt gjerne 10-20 min, hvor vi sang osv. Plutselig kom det bæsj eller tiss og da klappa jeg masse og roste henne og tok henne av doen. Dette ble en ren rutine og jeg slurva ikke en eneste dag.

Da hun var 16 mnd hørte jeg hun sa bæsj bæsj bæsj for første gang. Da løp jeg med henne på do. Og hun bæsja. Da var det slutt på bæsjebleiene. Fortsatte som før å sette hun på do i tillegg til at hun sa ifra. Så var hun mer eller mindre tørr når hun var 20 mnd og da bare fjerna jeg den helt. Så hadde hun noen uhell 4-5 ganger den første uka også var det stopp.

Jeg tror det er vanskeligere å begynne å sette en 2-3 åring på do enn en på rundt 12 mnd+-
Så derfor har jeg begynt tidlig.
Så her gikk det supergreit med bleieslutt. Nattbleia tok jeg 3-4 mnd senre siden hun var tørr og hun våknet av seg selv når hun måtte tisse.

Lillebror kjører jeg samme prosess på. Han er 18 mnd snart og har enda ikke begynt å si ifra, men jeg dropper ikke doen for det, han tisser og bæsjer hver dag på do. Han er for liten for belønning så det holder i massevis med klapp. Han klapper når han gjør noe i do :) Så han skjønner at det er bra det han gjør.

Hjelper det ikke å fortelle at det er babyene som bruker bleie heller. La hun få velge noen truser. Hopp i det og la det stå til. Lykke til :)

Gutten vår ble satt på d fra han var 16 mndr. etterhvert kom det tiss.. Han hadde ikke bæsjet på do enda når vi tok av han bleien.

Tok av han rett før han var 2 år, og etter ca en mnd. var alt bra. :) En del uhell i begynnelsen, men helt utrolig hvor greit det gikk. Han ble aldri lei seg eller noe når han tisset ut seg, men måtte rett og slett lære hvordan det kjentes ut. 
Bæsjet seg ut 4 ganger, så var det slutt på det. :) 

Jeg har tro på å bare ta av, men da må man være bestemt, og forberede seg på MYE klesvask, og kjøp MANGE truser. :P 

Her sluttet gutten å tisse om natten med en gang etter bleieslutt på dagtid, så vi tok av nattbleien med det samme. 

Kjøpte sånne avvenningstruser hos bleieboden som han brukte på natten og på lange bilturer. Evt. lange gåturer. :) Veldig greit. :)

Vi har prøvd noen ganger innimellom sia a var to år og nå etter treårs dagen sa vi at i morra da slutter vi med bleier og begynner med store jente truser. var noen uhell i starten men så fant a ut at det var ikke særlig godt å bli våt mellom beina. og nå har a vært bleie fri en måned og vært noen uhell innimellom men det må man regne med:-)

ha litt mer struktur på det enn "i ny og ne". hvordan skal hun sa vite når hun må tisse i do og når hun kan tisse på seg rett som det er i bleia? når barnet skal bli fortrolig med å sitte på doen slik at det ikke er skummelt, så kan man ta det i ny og ne. når man skal slutte med bleie må du sette henne på do når hun må på do. typisk før og etter måltid og soving. og når det har gått en stund. når bleia begynner å bli nogenlunde tørr så kan du ta den vekk. men som regel begynner man med dette tidligere når barnet er yngre som en del av rutiner rundt f.eks. morgen og kveldsstell. det må være en selvfølgelig del av hverdagen og ikke en valgfri sak.

Å sette en ettåring på toalettet krever jo nesten at man er hjemme med barnet til det er tørt. Jeg kunne godt tenke meg å gjøre dette selv, for vet at de fleste barn var tørre ved 18 mnd stadiet i "gamle dager". Men for min del vil jo dette bli ufattelig vanskelig når jeg begynner i jobb igjen allerede når ungen er 8 mnd gammel og er tilbake i full stilling når det er 11 mnd gammelt. Når det er 13 mnd er det rett i barnehage (så sant jeg har fått plass, har jeg ikke plass er det jo bare å plassere ungen på do og begynne ;p).

Så om noen har gjort dette samtidig som barnet har gått i barnehage vil jeg gjerne få vite litt mer om det, for dette må jo også følges opp i barnehagen. Er de tørre ved 16 mnd hjelper det jo ikke mye at barnehagefolk tar på dem en bleie og potensielt "ignorerer" ord som tiss og bæsj, ser på det som tidlig "do snakk", evt blir irriterte over at bleien er tom når de sjekker etter det mens barnet faktisk bare vil settes på skålen fordi det har opplevd hvor ubehagelig det er med uhell.

Jeg husker fremdeles hvordan det kjentes siste gangen jeg hadde et uhell. Det skjedde dog fordi ytterdøren til huset vårt var låst, og jeg var så trengt at innen noen hadde rukket å åpne døren, var det for sent :/

Mortania skrev:
Å sette en ettåring på toalettet krever jo nesten at man er hjemme med barnet til det er tørt. Jeg kunne godt tenke meg å gjøre dette selv, for vet at de fleste barn var tørre ved 18 mnd stadiet i "gamle dager". Men for min del vil jo dette bli ufattelig vanskelig når jeg begynner i jobb igjen allerede når ungen er 8 mnd gammel og er tilbake i full stilling når det er 11 mnd gammelt. Når det er 13 mnd er det rett i barnehage (så sant jeg har fått plass, har jeg ikke plass er det jo bare å plassere ungen på do og begynne ;p).

Så om noen har gjort dette samtidig som barnet har gått i barnehage vil jeg gjerne få vite litt mer om det, for dette må jo også følges opp i barnehagen. Er de tørre ved 16 mnd hjelper det jo ikke mye at barnehagefolk tar på dem en bleie og potensielt "ignorerer" ord som tiss og bæsj, ser på det som tidlig "do snakk", evt blir irriterte over at bleien er tom når de sjekker etter det mens barnet faktisk bare vil settes på skålen fordi det har opplevd hvor ubehagelig det er med uhell.

Jeg husker fremdeles hvordan det kjentes siste gangen jeg hadde et uhell. Det skjedde dog fordi ytterdøren til huset vårt var låst, og jeg var så trengt at innen noen hadde rukket å åpne døren, var det for sent :/

grunnen til at jeg startet tidlig med do-tilvenning var ikke fordi han skulle bli tørr fortest mulig. men etter jobb i bhg ser jeg at det oftest ikke er det å ha kontroll som er "problemet" med bleieavvenning, men angst for å sitte på do. De har aldri gjort det i det hele tatt før de er over 2 år og selvfølgelig blir det en skummel greie. de er vant til å gjøre fra seg i bleia. Barn i 1års-alderen (eller yngre) er mye lettere å tilvenne vaner, de er mer åpne til nye ting og det er lettere å introdusere nye ting og endre vaner. de tenker ikke så mye over det - det meste i den alderen er nytt for barnet. så det å bare sette barnet på potte fra så tidlig det kan sitte, eller på do-sete fra så tidlig det er trygt å sitte der, jo bedre.

jeg pleide å sette han der og gi han tannbørsten som han "pusset" (les tygde) med, mens jeg vasket meg eller sminket meg e.l. og småsnakket litt. spiller ingen rolle om det kommer noe eller ikke. etterhvert så kjenner du igjen bæsjetidene til barnet ditt. hos sønnen min var det ca 15 min etter middag og noen ganger etter frokost. da er man jo hjemme. da er bæsjinga gjort i do og ikke lenger i bleia. Barna tisser som regel rett etter de har våknet, så da tisser de som regel i do om du setter ungen på do da. det holder med å begynne med do-rutine på morraen, etter middag og på kvelden til å begynne med. så tar du etter lunsj og dagduppen i helgene og ber bhg også sette på do en gang om dagen om du ser barnet pleier å tisse etter soving på dagen f.eks. så tar du avvenning i sommerferien (barnets andre sommer, blir det som regel. litt varierende alder ut i fra når på året barnet er født).

Jeg tenkte først å vente til de typ kom å sa de måtte tisse selv. Men det funka ikke her. Eldste var 3 år og 3 mnd når jeg bare plutselig fikk nok en dag. Føltes så feil at han skulle bruke bleie. Da var det rett av, hadde før det bare tissa i do med ring eller potte om kvelden. Tok 4 dager med småuhell så var han tørr.

Andre jenta måtte vi skynde oss unna, 2 mnd før hun blir 3 år. Hun tissa gjennom ALT når hun først tissa selv med bleie.Tilogmed sokkene. Så brukte vi påska til å trene og tisse i do selv med bleie på.For en uke siden tok vi bleia vekk og hadde en dag med ett uhell med bæsj og.

Så mitt råd er å kjøre på og ikke vente!!

jobba med det hele sommeren, men han var ikke interessert...
før 3årsdagen.. da var han skuffa over noe han ikke hadde fått som han hadde ønska seg.. så jeg sa at om han gikk uten bleie i bhg den dagen så skulle vi kjøre og kjøpe den tingen etterpå..
det var greit...
vi dro i butikken, kjøpte en jævlig dyr leke - så da sa jeg at jeg ikke hadde råd til å kjøpe mer bleier og dett var dett.
Han brukte nattbleie i en mnd til etterpå fordi vi skulle flytte.. ville ikke at han skulle tisse på seg om natta samtidig som vi drev å endret på hverdagen hans.

Så pedagogisk ukorrekt var jeg, at jeg kjøpte inn masse smågaver, omtrent som en julekalender og hang opp i sånne bursdagsposer. Hver gang hun gjorde noe i do, fikk hun velge en pose. 3 dager og endel kroner tok det, ikke hatt et eneste uhell siden. 

Hopp i det ! Tror det blir verre jo mer man maser og stresser med det.
Her er vi ganske "harde" og direkte med sånt. Bleia vekk, mase om do hvert 5.min, uhell den første tida, men tar ikke lange tida før de skjønner "greia" med potte og do de og.
Nå sluttet mine tidlig da, 2år og 21mnd.

Labambie skrev:
Så pedagogisk ukorrekt var jeg, at jeg kjøpte inn masse smågaver, omtrent som en julekalender og hang opp i sånne bursdagsposer. Hver gang hun gjorde noe i do, fikk hun velge en pose. 3 dager og endel kroner tok det, ikke hatt et eneste uhell siden. 

Vet du, jeg liker tanken.
Kanskje jeg lager i stand noe sånt selv.
Hun har begynt å komme og si at hun vil bæsje på do, men greia er at hun sier dette ti sekunder etter at hun er ferdig med å bæsje i bleien. :p Så jeg må bære på vakt og oppdage at hun sniker seg mellom kjøleskapet og veggen, det er dit hun oftest går for å gjemme seg når hun skal bæsje. Så hvis hun vil ha leke må bæsjen være i do, det holder ikke å bare sitte der. 

Oh, spørsmål på tampen:
Når og hvordan fant dere ut at det var nok gaver, og hvordan reagerte jenta på det? 

Guttungen er nå på 5 uka. ble 3 i januar..
Han har ikke vist noe særlig tegn til og være klar. Tisset og bæsjet noen få ganger på do før det.

Nå bare tok jeg den av, og satt han på do hvert 30min den første uka, så 1 gang i timen etter det. etter 1,5uke hadde han kontroll på tissinga og etter 3 uker hadde han kontroll på bæsjen.
Det værste var bæsjinga, for han bæsjet på seg 3 ganger på 1 time osv. Holdt på og gi opp, men etter en dag hvor han hadde 4 uhell på 1,5time, så måtte vi forlate en bursdag midt i bursdagen. Da ble han kjempe lei seg og har ikke hatt et uhell siden. :D

Nå 5 uker etter slutt, sier han ifra selv og er veldig flink.

Min ville forrsten ikke ha noen form for belønning av hverken bhg eller oss for hver gang han gikk på do. Så etter 1 uke tørr dro vi på kino isteden, og ikke hatt flere siden. bortsett fra masse skryt. :) så avtal en "belønning" som barnet selv vil. :)

Så mitt råd er, ta den av, og bare vær tolmodig. Det gir betaling etter kort tid. :)

Back
Topp