Jeg ville sagt nei med ganske streng stemme og satt henne ned med engang. Pluss stoppet bittet selvfølgelig, hvis du vet det kommer så stopper du det! Man kan jo gjerne se de komme som en liten hvithai med kjeften på vidt gap, mens andre sniker seg innpå og biter plutselig. Men siden hun pleier å gjøre det, så vær forberedt. For å stoppe henne ville jeg tatt tak i hodet/kjaken hennes for å stoppe det, jeg finner meg ikke i å bli bitt uansett hvor små barna er, bittsår kan bli virkelig smertefulle og betente greier.
Man må være litt hard når det er et gjentakende problem. Men bare så det er sagt så skal du ikke ta så hardt i henne at det kan bli vondt, du skal bare ta fast nok grep til å stoppe det. Hvis det er sånn at hun biter mens dere må holde henne, så hold henne på en slik måte at hun ikke greier bite dere. Mange barn kan da i frustrasjonen bite seg selv og naturlig nok begynne å gråte når det blir vondt, men det gir dere bare ingen oppmerksomhet.
Jeg har inntrykket av at mange skal være så forsiktig og forklarende når det gjelder så små barn, men sannheten er at for mange ord forvirrer bare hele situasjonen. Vis med kroppsspråk og stemmeleie at det er helt uakseptabelt, og at du avviser oppførselen!
Håper dere får kontroll på dette for bitt er altså noe av det verste! Sønnen min kan stadig bli bitt på
skolen av et barn som aldri sluttet med dette...