Hjelp med bitende 1 åring.

Luxx

Glad i forumet
Datteren vår har begynt og bite oss til blods og vi er veldig usikre på hvordan vi skal håndtere dette (Her er det snakk om min 10 merker hver dag). Hun skal opp og da kun for å bite. Så snart hun har bitt så biter hun igjen og igjen, så skal hun ned. Har prøvd det meste men kjenner vi er veldig usikker på hvordan vi skal takle dette. Noen råd? Hun er jo fortsatt lita men har prøvd å få henne til å skjønne at man ikke skal bite, hun har forståelse for dette når det kommer til hunden og at han skal man være forsiktig med, men ikke oss.

Vi har det samme problemet, men det har vart lenge hos oss :( har spurt om hjelp i barnehagen og hos helsestasjonen mange ganger, men de sier bare "det går sikkert over når han blir eldre" og "bare si nei, så løser det seg nok". Føler meg ikke hørt, men vi prøver jo... hos oss er det når han er sint han biter, spesielt hvis vi holder han fast (fordi han må opp i vogna, i bilsetet, få øyedråper eller ikke får lov til å løpe ut i veien...). Vi sier alltid "nei, stopp, ikke bit", og setter ham ned hvis vi holder ham. Om vi må holde ham fast for å sørge for at han ikke løper ut i veien eller noe sånt prøver vi å stoppe helt opp og vente til han roer seg. Vi sier alltid det samme, da. Si fra hvis du finner noe som fungerer!

Vi har det samme problemet, men det har vart lenge hos oss :( har spurt om hjelp i barnehagen og hos helsestasjonen mange ganger, men de sier bare "det går sikkert over når han blir eldre" og "bare si nei, så løser det seg nok". Føler meg ikke hørt, men vi prøver jo... hos oss er det når han er sint han biter, spesielt hvis vi holder han fast (fordi han må opp i vogna, i bilsetet, få øyedråper eller ikke får lov til å løpe ut i veien...). Vi sier alltid "nei, stopp, ikke bit", og setter ham ned hvis vi holder ham. Om vi må holde ham fast for å sørge for at han ikke løper ut i veien eller noe sånt prøver vi å stoppe helt opp og vente til han roer seg. Vi sier alltid det samme, da. Si fra hvis du finner noe som fungerer!

Det skal jeg gjøre, det begynte med aggresjonsbiting her også men nå er det ekstremt og okkesom. :(

Jeg har problemer med at han slår. Ingen har bitt enda. Men på slag så må jeg ta han vekk samtidig som jeg ser nei strengt. Noen ganger så blir han lei seg og andre ganger så bare går han. Men det fungerer over tid. Han slår mindre enn han gjorde. Han kløyp en stund også så jeg ble blå, men det ga gan seg med etter å ha blitt satt ned og fått nei i flere mnd.

Jeg ville sagt nei med ganske streng stemme og satt henne ned med engang. Pluss stoppet bittet selvfølgelig, hvis du vet det kommer så stopper du det! Man kan jo gjerne se de komme som en liten hvithai med kjeften på vidt gap, mens andre sniker seg innpå og biter plutselig. Men siden hun pleier å gjøre det, så vær forberedt. For å stoppe henne ville jeg tatt tak i hodet/kjaken hennes for å stoppe det, jeg finner meg ikke i å bli bitt uansett hvor små barna er, bittsår kan bli virkelig smertefulle og betente greier.

Man må være litt hard når det er et gjentakende problem. Men bare så det er sagt så skal du ikke ta så hardt i henne at det kan bli vondt, du skal bare ta fast nok grep til å stoppe det. Hvis det er sånn at hun biter mens dere må holde henne, så hold henne på en slik måte at hun ikke greier bite dere. Mange barn kan da i frustrasjonen bite seg selv og naturlig nok begynne å gråte når det blir vondt, men det gir dere bare ingen oppmerksomhet.

Jeg har inntrykket av at mange skal være så forsiktig og forklarende når det gjelder så små barn, men sannheten er at for mange ord forvirrer bare hele situasjonen. Vis med kroppsspråk og stemmeleie at det er helt uakseptabelt, og at du avviser oppførselen!

Håper dere får kontroll på dette for bitt er altså noe av det verste! Sønnen min kan stadig bli bitt på skolen av et barn som aldri sluttet med dette...:mad:

Jeg ville sagt nei med ganske streng stemme og satt henne ned med engang. Pluss stoppet bittet selvfølgelig, hvis du vet det kommer så stopper du det! Man kan jo gjerne se de komme som en liten hvithai med kjeften på vidt gap, mens andre sniker seg innpå og biter plutselig. Men siden hun pleier å gjøre det, så vær forberedt. For å stoppe henne ville jeg tatt tak i hodet/kjaken hennes for å stoppe det, jeg finner meg ikke i å bli bitt uansett hvor små barna er, bittsår kan bli virkelig smertefulle og betente greier.

Man må være litt hard når det er et gjentakende problem. Men bare så det er sagt så skal du ikke ta så hardt i henne at det kan bli vondt, du skal bare ta fast nok grep til å stoppe det. Hvis det er sånn at hun biter mens dere må holde henne, så hold henne på en slik måte at hun ikke greier bite dere. Mange barn kan da i frustrasjonen bite seg selv og naturlig nok begynne å gråte når det blir vondt, men det gir dere bare ingen oppmerksomhet.

Jeg har inntrykket av at mange skal være så forsiktig og forklarende når det gjelder så små barn, men sannheten er at for mange ord forvirrer bare hele situasjonen. Vis med kroppsspråk og stemmeleie at det er helt uakseptabelt, og at du avviser oppførselen!

Håper dere får kontroll på dette for bitt er altså noe av det verste! Sønnen min kan stadig bli bitt på skolen av et barn som aldri sluttet med dette...:mad:
Takk ja det er dette vi har skjønt, og forklare virker bare som vondt verre og hun synes det er gøy og skjønner ikke at dette er ikke ok. De rundt oss synes det at vi valgte og begynne og bli streng var forferdelig. Vi begynte med å si strengt nei og løfte henne bort, samt sette henne ned hvor vi ignorerte henne en LITEN stund. (Hadde selvfølgelig kontroll på henne). Og da ignorerte oppmerksomhets sutringen men ble litt usikker på om dette var rett da de i rundt oss føler det er grusomt mot et lite barn.

Takk ja det er dette vi har skjønt, og forklare virker bare som vondt verre og hun synes det er gøy og skjønner ikke at dette er ikke ok. De rundt oss synes det at vi valgte og begynne og bli streng var forferdelig. Vi begynte med å si strengt nei og løfte henne bort, samt sette henne ned hvor vi ignorerte henne en LITEN stund. (Hadde selvfølgelig kontroll på henne). Og da ignorerte oppmerksomhets sutringen men ble litt usikker på om dette var rett da de i rundt oss føler det er grusomt mot et lite barn.

Vi fikk til slutt ut av barnehagen at de ignorerer ham litt hvis han biter der (det har skjedd to ganger nå, jeg syns det er helt forferdelig!), så vi prøver å gjøre det samme hjemme. Vi sier fortsatt "nei, stopp, ikke bit" ganske strengt først, men vi roper ikke.

Helt enig, stopp bittet og sett barnet ned. Vi slet med slåing, men da var jenta nærmere to, og det var i forbindelse med sinne/frustrasjon. Merket jo at hun slet med å kommunisere, rett og slett. Fikk ikke formidlet følelsene sine på annet vis. Men ikke greit likevel, man må være konsekvent og vise nulltoleranse selv om de er små.

Vi hadde også dette problemet, og jeg tror det er normalt rundt denne alderen at de gjør det. Her reagerte vi med å si au og sette ham ned på gulvet gang på gang (hver gang han bet) nå har han sluttet å bite :)

De siste par dagene har bitingen blitt mye bedre hos oss (håper det varer!). Men for første gang virker det som om han holder på å bite, men så tar han seg i det og trekker seg tilbake uten å bite, evt har han armen min i munnen, men lukker den ikke. Håper det er tegn på bedring :)

De siste par dagene har bitingen blitt mye bedre hos oss (håper det varer!). Men for første gang virker det som om han holder på å bite, men så tar han seg i det og trekker seg tilbake uten å bite, evt har han armen min i munnen, men lukker den ikke. Håper det er tegn på bedring :)
Her har det blitt verre men vi gir oss ikke, i tilegg slår ut, hun er mer uforsiktig med hunden og dytter og slår, samt skal trasse alt vi sier. :D

Her har det blitt verre men vi gir oss ikke, i tilegg slår ut, hun er mer uforsiktig med hunden og dytter og slår, samt skal trasse alt vi sier. :D

Her har det gått opp og ned tidligere, men per nå er det en bedring og jeg er evig optimist! Bra dere ikke gir opp, og håper dere finner ut av det snart. Er lite hyggelig å komme i bhg og høre at barnet har skadet en annen :(

Vi sliter også litt med biting, ikke i like stor grad men. Han biter alltid når han er i godt humør eller trøtt, bare sånn uten videre begynner og da biter han i alt, halsen min, arma, håret, klærne, dyna osv. Drar han bort og sier "nei, det er ikke lov å bite". Så langt tror han bare vi tuller med ham...
Har er litt over året og det har pågått i flere uker nu.

Vi sliter også litt med biting, ikke i like stor grad men. Han biter alltid når han er i godt humør eller trøtt, bare sånn uten videre begynner og da biter han i alt, halsen min, arma, håret, klærne, dyna osv. Drar han bort og sier "nei, det er ikke lov å bite". Så langt tror han bare vi tuller med ham...
Har er litt over året og det har pågått i flere uker nu.

Uff, så leit. Håper han skjønner det snart! Min nærmer seg 1,5, og det går fortsatt litt bedre enn før, men vi har hatt gode og dårlige perioder fra han var kanskje 8 mnd.

Mi jente også prøvde seg på den alderen. Men vi sa AU! Og strengt og bestemt NEI, det er ikke lov å bite!! Det ga seg like fort som det kom. Man må være bestemt, ta barnet vekk fra situasjonen, vise at det ikke er greit.
Føler veldig mange går gjennom dette stadiet, men hos noen varer det lenger. Jenta mi blei bitt av en gutt i bhg nå nylig, de er begge rundt 2 år, hun har ett stort blått bitemerke på hånden og jeg kjenner at jeg ikke synes det er greit - og håper de jobber med det fra alle kanter (bhg og foreldre), noe jeg regner med de gjør.

Hvis du har mulighet til å stoppe det før det skjer er det det mest effektfulle er min erfaring. Handling sier mer enn ord i mange tilfeller, og er gjerne mer tydelig for en ettåring :) jeg har flere ganger på jobb stoppet barn fra å bite andre barn ved å legge min flate hånd imellom. Da klarer de ikke og bite min flate hånd og heller ikke barnet.. skjønner godt det er vanskelig, og selv om det er en mager trøst akkurat nå er det (nesten) alltid en fase som går over.

Back
Topp