hjelp litt kjapt, er så fortvilet.

godtemomsen

Lykkelig ventende <3
hvor ofte kan man gi stikkpille paracet til vår lille på 9 mnd. han hadde 39.5 i feber og fikk en for to timer siden. nå er den nede i 38.5 og han vil ikke sove, han er så urolig stakkar og bånn tett i nesen... hva gjør jeg? *fortvilet* han bare gråter og gråter [:(][:(]

Gi nesespray, hopp med han i fanget så du får fordelt snørr, snørrsuger. Min lille var akkurat lik da han var tett i nesen. Tror de får panikk over å ikke kunne puste slik de er vant med...

Jeg hadde ikke gitt nå! Jeg ville ringt legevakta og hørt med de sa...! Men ville uansett ikke gitt før om noen timer igjen. Dumt å bruke opp dagskvota lissom...

nesespray? har sånne saltvannsdråper. men de virker ikke. av egenerfaring til meg selv kan jeg ikke bruke otrivin, men kun rhinox fungerer på meg, vet at det finnes en utgave til de som er fra 0-2 år, men det er ikke bare saltvannsløsning (tror jeg). noen som har erfaring med den typen nesespray. natt til i dag har vært helt J#### da han har våknet hver halvtime pga den tettheten i nesen. og synes ikke det nesesuget virker, kanskje jeg gjør feil? 

Vi var hos fastlegen med lillegutt når han var forkjølet og pottetett for et par uker siden. Og da sa legen at man kunne gi en sprut med "voksen" nesespray til de små når de var helt tett i systemet. Så vi ga han en spray i hvert nesebor 1 gang i døgnet (på kvelden før leggetid) og det funka bra [:)] Resten av døgnet brukte vi baby nesespray/saltvannsløsning. 

Jeg brukte rhinox spray eller nazamer spray da lille var på det verste. Sprayet, så etter en liten stund brukte jeg snørrsugeren. Lille hyla og vrei seg, helt sikkert ikke behagelig, men fikk lettet på trykket. Samt har vi lagt et par bøker under madrassen hans slik at hodeenden på senga er hevet. ...og soverommet er kjølig.
Opplevde også at han ble lettere i nesen om jeg holdt han opp.

Håper du får lettet på trykket i nesen på et vis, vet selv at det kan være veldig ubehagelig med tett nese.

Det finnes en nesespray til barn 0-2år (0,1mg/ml) hvor du skal gi en sprut til barn under 6 mnd, og to sprut til barn over 6 mnd. Funker supert! Det finnes også en til barn som er 0,5 mg/ml i styrke. DIsse er fra 1 år og oppover. Har brukt begge typene på mini her, siden han var helt tett og våkna hver halve time i 3 netter. En gang jeg ikke hadde barnenesespray, bare saltvannsspray, tok jeg en sprut av voksenspray på ei skje, og blandet med en sprut saltvannsspray for å redusere konsentrasjonen, og hellet det inn i nesen på mini. Funket det også!!! Er vel bare apotek som selger de barnesprayene.

Ville ikke gitt stikkpiller så tett. Det bør gå 6-8 timer mellom hver pille.

Paracet bør vel egentlig ikke gis oftere enn 4 timers mellomrom..

oki :D tusen takk for alle svar! da var gubben kommet hjem etter å ha vært på vaktapoteket og kjøpt saltvannsnesespray, da den rhinoxenabsolutt ikke var å anbefale, sa de der nede. får bare gi han en spray i natt når han våkner (for det gjør han garantert!)  men hvordan er det med å gi stikkpille på dagen? har hørt at en må vente litt med det å la kroppen jobbe med infeksjonen, men jeg tenker litt som så at han en feber og det skikkelig plager deg så bør en gi febernedsettende, bør man være litt mer tålmodig om dagen mtp stikkpiller? [:D]

dere er så gode å ha! takk for svar!! [:D][:D]

Gi Nesespray/dråper også gi drikke etterpå.. Her funker det, for da trekker hun inn luft med nesen og snørra blir ned og det åpner seg!

Back
Topp