Hjelp kort livmorhals 2.3mm og mye kynnere uke 22

Miss.Sophi

Andre møte med forumet
Hei alle der ute.
Jeg trenger virkelig en solskinnshistorie eller to og håper det finnes noen som kan dele :anyone
I sommer mistet jeg og samboeren en liten gutt i uke 19. Lykken var derfor stor da vi allerede i oktober fikk positiv test. Er i dag i uke 22+0 men innlagt med premature rier/kynnere, kort livmorhals og mye redsel. Her sier legene bare at det er ikke noe å gjøre annet enn å vente til uke 23. Da kan de hjelpe. Om fødselen starter nå så må naturen gå sin gang.... Er det noen som har opplevd at noe slikt har gått bra? :anyone

Hei alle der ute.
Jeg trenger virkelig en solskinnshistorie eller to og håper det finnes noen som kan dele :anyone
I sommer mistet jeg og samboeren en liten gutt i uke 19. Lykken var derfor stor da vi allerede i oktober fikk positiv test. Er i dag i uke 22+0 men innlagt med premature rier/kynnere, kort livmorhals og mye redsel. Her sier legene bare at det er ikke noe å gjøre annet enn å vente til uke 23. Da kan de hjelpe. Om fødselen starter nå så må naturen gå sin gang.... Er det noen som har opplevd at noe slikt har gått bra? :anyone

Har desverre ingen erfaringer på området, men ville pushe denne litt opp i håp om at du får svar fra noen :)

Ønsker deg masse lykke til og håper at det går bra slik at dere får deres lille hjerteplaster, frisk, rask og så nærme termin som mulig ❤️

Hei.

Har du fått påvist livmorhylssvikt, eller hva var grunnen til at du mistet i uke 19?

Jeg mistet i uke 21+5 i desmber 2018, og pga sykehistorien så fikk jeg diagnosen livmorhalssvikt. Når jeg da ble gravid på ny fikk jeg sydd på en cerclage (det er noe omdiskutert i Norge, men mange har gode resultater, og det er mye mer vanlig i USA etc.) Jeg begynte med progesteronstøtte fra uke 15. Når jeg kom til uke 20+0 så begynte livmorhalsen å åpne seg igjen ovenfra, og var da bare 0.7 mm igjen og cerclagen (stinget rundt livmorhalsen), som holdt babyen inne. Og da fikk jeg muligheten for å ligge i strengt sengeleie på sykehus. Dette gjør de ikke på generell basis, da retningslinjene sier at dette ikke har dokumentert effekt. MEN den artikkelen den gynekologiske foreningen baserer seg på er 1 systematisk oversiktsartikkel som konkluderer med at de få artiklene som finnes er for dårlig. Legen jeg ble fulgt opp av hadde likevel flere suksesshistorier med sengeleie. Jeg ble da liggende på sykehus i totalt 14 uker, og var aldri oppe på beina i denne perioden. Når jeg kom til uke 34 dro jeg hjem (etter en ukes opptrening), begynte med mobilisering fra uke 33. Når jeg da dro var livmorhalsen 1.4 cm, så jeg har en såkalt dynamisk livmorhals som endrer seg. En teori er at grunnen til at 2 trimester spesielt er risikofylt ved en eventuell livmorhylssvikt er at Har man livmorhalssvikt er det da er babyen ganske liten og kan i større grad ligge og presse på livmorhalsen, mens når babyen blir større ligger den ofte litt lengre opp og trykket blir annerledes (dette er IKKE forsket på, men det er teorier til enkelte leger både nasjonalt og internasjonalt). Vår datter kom da i uke 38. Så her gikk det bra.

Jeg skal selvsagt ikke anbefale eller overbevise deg om det ene eller andre. For jeg er ikke lege, gynekolog eller lignende. Men Kanskje du kan spørre om progesteron? Ta ting veldig med ro?

Hvordan går det med deg i dag?

Tusen takk for svar. Jeg har ikke fått påvist livmorhalssvikt. Det som gikk galt sist var morkakesvikt og morkake løsning. Det ble vurdert cercalge her og, men desverre startet riene for fult i går formidag, og i går ettermiddag kom vår lille engel til verden... Helt perfekt men desverre for liten til å klare seg utfor magen...

Tusen takk for svar. Jeg har ikke fått påvist livmorhalssvikt. Det som gikk galt sist var morkakesvikt og morkake løsning. Det ble vurdert cercalge her og, men desverre startet riene for fult i går formidag, og i går ettermiddag kom vår lille engel til verden... Helt perfekt men desverre for liten til å klare seg utfor magen...
Å nei :( så trist. Mange klemmer sendes!

Har desverre ingen erfaringer på området, men ville pushe denne litt opp i håp om at du får svar fra noen :)

Ønsker deg masse lykke til og håper at det går bra slik at dere får deres lille hjerteplaster, frisk, rask og så nærme termin som mulig ❤️
Tusen takk:Heartred desverre gikk det ikke veien denne gangen heller....

Så utrolig trist! Jeg sender deg mange klemmer herfra! ❤️

Jeg gråter for deg, snille fine deg ❤️
Ufattelig trist og vondt, sender deg millioner av klemmer!

Tusen takk:Heartred desverre gikk det ikke veien denne gangen heller....

Så utrolig trist å lese ❤️ Håper dere blir godt ivaretatt og at dere gir dere selv tid og rom for å sørge og bearbeide det vonde dere nå står i.
Håper at dere, når den tiden kommer, kan få bedre hjelp og oppfølging slik at dere kan få deres hjerteplaster og søsken til deres 2 englebarn ❤️
Mange klemmer og tanker sendes deres vei ❤️

Tusen takk for gode ord og omtanke :Heartred det varmer i den tunge tiden. Vi er så heldig at vi har et hjerteplaster som venter på oss hjemme. Så vi skal klare dette sammen, igjen...

Back
Topp