Hjelp!! Klusse ut info på helsekort??

juliee0302

Flørter med forumet
Hei hei :) På helsekortet mitt under tidligere sykdommer har jordmor skrevet på merknader at jeg gikk til psykolog i 3 år (sluttet i fjor) Det som er var at hun bare skrev det uten å spørre meg om det var greit... Jeg vil ikke at det skal stå der fordi jeg syns det er veldig privat, og står jo ikke grunnen heller så er redd de på fødeavdelingen skal tro jeg er helt ustabil, må vel også sende inn helsekortet til nav når jeg søker penger.... Kan jeg klusse en strek over dette? eller skal jeg be om å få fyllt ut et nytt helsekort? vil virkelig ikke ha det stående der...

Jeg ville ha snakket med jordmor om det.
Jeg selv hadde ikke brydd meg så mye om det, jeg tenker at det er bra at de vet mtp oppfølging etter fødsel. Deprimerte kan f.eks. ha en litt høyere sjanse til å få barselsdepresjon etter hva jeg har hørt.
Men det er lett for meg å si, jeg var veldig åpen om mine psykiske problemer og hadde skaffet meg ekstra oppfølging sånn i tilfelle :)

Jeg ville ha snakket med jordmor om det.
Jeg selv hadde ikke brydd meg så mye om det, jeg tenker at det er bra at de vet mtp oppfølging etter fødsel. Deprimerte kan f.eks. ha en litt høyere sjanse til å få barselsdepresjon etter hva jeg har hørt.
Men det er lett for meg å si, jeg var veldig åpen om mine psykiske problemer og hadde skaffet meg ekstra oppfølging sånn i tilfelle :)

Ja, det var det jordmor også sa.. jeg har alltid vært åpen med depresjonen men jeg føler jeg er helt ferdig med det om du skjønner... :D jeg har ikke vært deprimert på ca 2 år og vil egentlig ikke snakke om det noe mer, blir bare irretert av det på en måte (mye av depresjonen kom etter mammas død, litt slemt å si det men er "helt over" det nå...) vil ikke ha noe ekstra oppfølging heller med mindre jeg selv føler for det (og da er jeg flink til å si fra:) )

Du kan helt sikkert få nytt helsekort:) Synes godt hun kunne spurt/gitt beskjed på forhånd til deg om det var greit hun skreiv det jeg.

Å gå til psykolog er jo blitt såpass vanlig idag at jeg tror ikke jeg ville vært så bekymret over det... Men kan jo skjønne at det kan plage deg at hun skriver ting uten at du vil.....

Jeg har ved et par anledninger fortalt lege ting som jeg ikke ønsker i journalen min, og har da bestemt poengtert det til legen. Noe som alltid har blitt respektert...

Hei hei :) På helsekortet mitt under tidligere sykdommer har jordmor skrevet på merknader at jeg gikk til psykolog i 3 år (sluttet i fjor) Det som er var at hun bare skrev det uten å spørre meg om det var greit... Jeg vil ikke at det skal stå der fordi jeg syns det er veldig privat, og står jo ikke grunnen heller så er redd de på fødeavdelingen skal tro jeg er helt ustabil, må vel også sende inn helsekortet til nav når jeg søker penger.... Kan jeg klusse en strek over dette? eller skal jeg be om å få fyllt ut et nytt helsekort? vil virkelig ikke ha det stående der...
Synes ikke du skal bekymre deg om det. Min jm sa at hun var nødt til å spørre om det. For hos noen mødre skjer det noe under fødselen som ikke mødrene kan noe for og den informasjonen kan være til hjelp å vite.

I tillegg er det så vanlig og bra når man er tøff nok til å få/ta i mot hjelp. Jeg ser på det som en styrke.

Venter på årets Julegave<3

Om du ikke vil sende det til NAV kan du få en egen bekreftelse fra lege eller jordmor som sier hvor langt du er på vei :-)

Spør om nytt helsekort du! Jeg har hatt det stående på mitt og har ikke inntrykk av at du mente det var noe negativt :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Spør etter nytt helsekort :) Du trenger ikke sende helsekortet til nav, du får et ark fra jm etter passert uke 28 med en bekreftelse på termin som skal følge med søknaden om foreldrepenger/engangsstønad :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Du får spørre om nytt helsekort :)

Synes ikke du skal bekymre deg om det. Min jm sa at hun var nødt til å spørre om det. For hos noen mødre skjer det noe under fødselen som ikke mødrene kan noe for og den informasjonen kan være til hjelp å vite.

I tillegg er det så vanlig og bra når man er tøff nok til å få/ta i mot hjelp. Jeg ser på det som en styrke.

Enig med deg :) Jeg er glad de veit hvorfor og er forberedt hvis jeg skulle knekke sammen under fødselen...tror ikke sjøl det kommer til å skje, men tenker samtidig at man aldri kan vite hvis man får en lang fødsel og blir dausliten.

Sign! Her står det en ting som er mye værre, to egentlig. Synes det er bra de vet slikt mtp fødselen, de skriver det ikke ned uten grunn eller for å være ekkel :)

Er helt ferdig med mitt selv også, men psykiske sår leges aldri 100%. Det kan godt komme opp på banen igjen under noe så sterkt som en fødsel eller det å få barn. Har sagt ja, takk til ekstra oppfølging og psykolog igjen. Synes det er veldig godt å ikke føle skam rundt det jeg har gjort og opplevd tidligere, iallefall nå som jeg er gravid og følsom :)

<3 29.12.14 <3

Last edited:
NAV skal ikke ha helsekortet ditt. Du får et eget skriv med termindato av jordmor og det er alt NAV trenger når du søker om foreldrepenger. Jeg hadde latt det stå. Det er tross alt helsepapirene dine. Og det er vel de som ikke går til psykolog som er ustabile, ikke de som har gått der og er ferdig.

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 04.01.2015♡

Syns du kan Snakka me jordmor om det. Så får du säker ett nytt helsekort.
Helsekortet trenger ju ikke nav få. Du kan Ju få terminbekräftelse av jordmor eller lege som du kan senda in till nav,

Ja, det var det jordmor også sa.. jeg har alltid vært åpen med depresjonen men jeg føler jeg er helt ferdig med det om du skjønner... :D jeg har ikke vært deprimert på ca 2 år og vil egentlig ikke snakke om det noe mer, blir bare irretert av det på en måte (mye av depresjonen kom etter mammas død, litt slemt å si det men er "helt over" det nå...) vil ikke ha noe ekstra oppfølging heller med mindre jeg selv føler for det (og da er jeg flink til å si fra:) )
Gikk selv til psykolog etter at min mor døde og jeg ble deprimert. Det var ikke snakk om at det skulle føres opp. Vil ikke ha det "med meg" hele livet. Men var åpen om det med jordmor og helsesøster, siden man ofte tenker på at man ikke har en mamma og spørre til råds

Sent from my Nexus 5 using BV Forum mobile app

På helsekortet står det nødvendige opplysninger for helsepersonell. Tror faktisk hun er pliktig til å skrive det. Tenk om det skulle skje noe og ingen visste det.
Tipper det står noe sånt på hvert 3-4 helsekort, så ser ikke problemet. Ingen som tror du er syk i hodet. Stod på mitt også, tror aldri jeg fikk noe spm om det. Det var mest pga medisinering i svangerskapet.
Det er jo en del av deg!
Og nav har ingenting med helsekortet ditt å gjøre :) du får eget skriv fra legen/jm om termin og bekreftelse.

25 uker <3

Tusen takk for fine svar alle sammen :) kan høre med hun og bekymre meg litt mindre... Blir redd noen skal tro at siden jeg har gått til psykolog så egner jeg meg ikke som mor osv... Høres helt tullete ut nå merket jeg men bekymrer meg jo for alt i disse tider :)

Tusen takk for fine svar alle sammen :) kan høre med hun og bekymre meg litt mindre... Blir redd noen skal tro at siden jeg har gått til psykolog så egner jeg meg ikke som mor osv... Høres helt tullete ut nå merket jeg men bekymrer meg jo for alt i disse tider :)
Det skal du ikke tenke på! Det er utrolig mange som går til psykolog, mange flere enn vi tror. Og det har ingenting å si for om du er en god mor eller ikke. Jeg mener heller at det viser at du er sterk fordi du tør å be om hjelp når du trenger det :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp