HJELP! Kjøkken-dilemma

lovelee

Glad i forumet
Juli13-jentene
Hei BV-folk, jeg skulle så gjerne hatt litt innspill på et problem jeg må ta stilling til ila kort tid..

(langt) fortalt: Vi har kjøpt en prosjektert tomannsbolig som er under oppføring nå, og tiden har kommet for å gjøre personlige valg mtp kjøkkenløsning. Det fulgte med et minimalt L-kjøkken, og vi har vært hos leverandøren og fått tegnet opp kjøkkenet slik vi vil ha det. La til noen litt uvanlige løsninger men syns selv ikke vi gjorde noe så voldsomt ut av det. Fikk hakeslepp over pristilbudet som kom på mail dagen etter: 170.000kr . Etter at det inkluderte kjøkkenet var trukket fra, samt noe rabatter tilført stod vi fortsatt igjen med en regning på 110.000kr. Det er et godt stykke over budsjett for å si det sånn… Her er en 3Dtegning av kjøkkendrømmen:

Saken er at idag åpner IKEA sørlandet, og et alternativ kan være å ta kjøkkenet ut av huspakka og heller sette inn kjøkken selv etter at vi har fått overtagelse av boligen.. IKEA tegnet opp enslags kopi av dette kjøkkenet og prislappen kom på 65.000 uten montering. (men vi får da kanskje 25 lapper ut av husprosjektet..) Desverre mister vi skråhjørneløsningen vår her, da ikea ikke har benkeskap som tar vask i hjørne… Tror også at kvaliteten på kjøkkenet kanskje ikke blir like god (tåler fulluttrekksskuffene like mye vekt f.eks?)

En tanke var å beholde benkeplate og alt under fra opprinnelig leverandør, for deretter å sette opp resten i en kontrastfarge fra IKEA. Tror det kan bli pent, prislappen blir ca 65.000 etter alle fratrekk og uten monteringshjelp på IKEA-delen…

Det opprinnelige kjøkkenet kan forresten slankes ned med ca 25.-30.000 uten at vi mister vesentlige funksjoner. Men kan man forsvare å koste på seg et kjøkken til 140.000 (altså ca 80.000kr, det dobbelte av hva vi hadde budsjettert med til utvidelse av kjøkkenet), i et hus man mest sannsynlig må selge igjen innen 2-3 år???

Vi får også baby før vi overtar nye huset og er litt skeptiske til å spare penger på noe som kommer til å gi oss veldig mye arbeid…

Hva syns dere om å bruke mye penger (adios varmepumpe eller ny projektor) på å få ‘drømmekjøkkenet’??
IKEA? Er det rett og slett en bedre investering iom at potensielle kjøpere selv kan endre kjøkkenet for en relativt billig penge?
Andre tanker eller erfaringer?? (føler at jeg står litt fast nå…)

takk for svar!

[:)]
(kanskje litt lang post og tung kost en torsdag formiddag?)

Jeg hadde glatt brukt litt ekstra på kjøkken for å få geniale løsninger, masse skap og slik JEG vil ha det[8D][;)]

vi holder på og bygge vårt ikeakjøkken. og jeg syns det virker bra i kvalitet ihvertfall.

men jeg ville ikke hatt vask i hjørnet uansett,det såg merkelig ut og hadde følt meg innesperret i en krok når jeg skulle vaske opp.

vist dere alikavell skal selge om 2-3 år så har det vell ikje så stor betydning? personlig hadde jeg velgt ikea siden dere ikje skal bo der resten av tiden.. og ikea kjøkken er kjempe fine også. 

lag drømmekjøkkenet, dumt å lage noe billigere å ikke få det slik dere egentlig vil..

fordi det er jo dyrt å lage det oppatt senere.. å da blir det enda dyrere..

edit: hadde ikke fått med meg at dere skal selge igjen etter 2-3 år.. så da sier jeg lag det billigst mulig..

Ikea har 25 års garanti på alt på kjøkken uansett hva, utenom billigbenkeplatene (de dyre har garanti) og knottene.
De har også en veldig god kvalitet synes jeg!

Ja, jeg skal kjøpe Ikea når vi bytter ut!
Synes det er tåpelig å bruke dobbelt så mye penger for å få et annet merke....

kan jeg spørre om hvilket kjøkken det er? når det gjelder kvalitetsforskjeller kan det ha mye å si på skuffer, hengsling og ikke minst maling (IKEA bruker mye folie på billige modeller og det er stor forskjell på det og leverandører som maler opptil flere ganger for å få det til å sitte)
jeg ville uansett ikke kjøpt laminatplate på IKEA. de fleste dyrere kjøkken leveres montert, men det er en mulighet å kunne bestille de flatpakket for noen viss du likevel er innstillt på å skru det opp selv.

Vi må kanskje flytte om ca 2år (pga av jobb - beordring), så selv om jeg i utgangpunktet er helt enig i at det er lurt å gå for drømmekjøkkenet nå når vi har sjansen og ikke endre senere så er det ganske sikkert penger vi ikke vil få igjen ved et senere salg...

Hjørneløsningene er i utgangspunktet veldig gjennomtenkt, men det er jo samtidig en big waste av plass som forsvinner i tomrom som ikke kan brukes... Synes det virker klamt å ha platetopp og vask rett ved siden av hverandre.. og må ha plass til den herre oppvaskmaskina også... hmmm kanskje droppe høyskapet med stekeovnen og heller bare sette inn en vanlig komfyr, det er nok mye billigere...

Men med IKEA 5 min unna så kan vel et IKEA-kjøkken være vel så bra å fremheve i boligannonse...??

Jeg bruker masse tid på kjøkkenet, og vil ikke ha kjipe løsninger. Bygde IKEA-kjøkken sist og var kjempefornøyd med det egentlig. De folierte frontene var ikke like pene etter 4-5 års bruk, men det er tross alt ikke dyrt å bytte ut. Og man kan kjøre bort kl 2230 på kvelden på innfall og hente dem, ikke måtte vente 6 uker på levering...

Kjøkkenet er Strai btw [:)]

ORIGINAL: Bouncy Bollocks

Jeg synes ikke dette ser ut som et kjøkken til 170.000 kroner og tar meg selv i å lure litt på hva som gjør at dere kommer opp i en slik pris? Frontene ser rimelig plain'e ut, og hvite, ålreite fronter kan man få hos hvilken som helst leverandør. Benkeplata er kanskje granitt? Det koster jo flesk. Pent og holdbart, da. Av de alternativene som du nevnte så ville nok jeg gått for en rimeligere løsning fra f.eks. IKEA eller Kvik, og heller investert litt i den benkeplata som dere vil ha, hvis dette er viktig for dere.

Gjorde det omvendt her, brukte en del på fronter, gode løsninger innvendig i innredningen og gode hvitevarer, og tok heller en enkel, rimelig benkeplate. Sørget dog for at det ikke ser billig ut, det er jo alltids en risiko hvis man velger f.eks. hvit benkeplate i laminat, liksom. Hvis dette er et alternativ for dere så ville jeg heller gjort det slik.

Hehe, var nok derfor jeg blei så sjokka også. Syns det så ut som en enkelt kjøkken ja. Men det er høyglans fronter, og det dyre her er skuffe-skapene. Et 80cm-skap med 3 skuffer koster over 6tusen. Integrerte løsninger er også dyrt, og benkeplata (som faktisk er laminat [&:] ) kom på 22.000 med vasken i.

Begynner å helle mer mot IKEA igjen nå kjenner jeg!!

Edit: Takk for innspill sålangt! Må stikke på ammekurs, so loooong! [:)]

ORIGINAL: lovelee

ORIGINAL: Bouncy Bollocks

Jeg synes ikke dette ser ut som et kjøkken til 170.000 kroner og tar meg selv i å lure litt på hva som gjør at dere kommer opp i en slik pris? Frontene ser rimelig plain'e ut, og hvite, ålreite fronter kan man få hos hvilken som helst leverandør. Benkeplata er kanskje granitt? Det koster jo flesk. Pent og holdbart, da. Av de alternativene som du nevnte så ville nok jeg gått for en rimeligere løsning fra f.eks. IKEA eller Kvik, og heller investert litt i den benkeplata som dere vil ha, hvis dette er viktig for dere.

Gjorde det omvendt her, brukte en del på fronter, gode løsninger innvendig i innredningen og gode hvitevarer, og tok heller en enkel, rimelig benkeplate. Sørget dog for at det ikke ser billig ut, det er jo alltids en risiko hvis man velger f.eks. hvit benkeplate i laminat, liksom. Hvis dette er et alternativ for dere så ville jeg heller gjort det slik.

Hehe, var nok derfor jeg blei så sjokka også. Syns det så ut som en enkelt kjøkken ja. Men det er høyglans fronter, og det dyre her er skuffe-skapene. Et 80cm-skap med 3 skuffer koster over 6tusen. Integrerte løsninger er også dyrt, og benkeplata (som faktisk er laminat [&:] ) kom på 22.000 med vasken i.

Begynner å helle mer mot IKEA igjen nå kjenner jeg!!

jeg vet ikke noe om strai, men siden du skal ha høyglans så er det ofte der prisen ligger, IKEA folierer når de bruker høyglans, mens enkelte andre leverandører spraylakkerer med flere lag billakk.... det er en vestenlig forskjell på kvalitet og utseende.

jeg ville valgt fra ikea! :D mtp at du kanskje skal flytte igjen.. jeg har hvertfall ikea kjøkken og er veldig fornøyd! ;D

Vi har Ikea med heltredører, og det er helt supert!!

Ettersom dere heller ikke skal bo der så lenge, ville jeg gått for Ikea:) OG varmepumpe;)

vi bestilte faktisk nytt IKEA kjøkken på mandag.
Med 6 høyskap (3 til hvitevarer), to 80 cm benker, to hjørnebenker, 80 cm oppvaskbenk med skuffer, to 30 cm skap, to hjørneoverskap, og 6 vanlige overskap (ett med vitrine) inkludert to kombiskap så kom hele sulamitten på 58000,- Med laminatplate og servant...

Gå for IKEA, enkelt å greit, og skulle noen av unga være uheldige å tegne på frontene, ripe de opp, etc så er det MYE billigere å bytte de ut...

etter at vi nå nettopp har kjøpt kjøkken på ikea og montert det selv (som er driiiit enkelt) så ville jeg helt klart valgt ikea, uten tvil. har gått gjennom mange av delene, f.eks hengsler til skuffer og skap, skuffedempere, skapdempere osv og sammenligna med mamma og pappa sitt kjøkken, som er et dyrt et, og det er heeeelt likt!

skuffene tåler like mye forresten [;)]

sån ej he hørt er det bedre kvalitet på ikea kjøkken enn hva det er på de dyre. om ej ikke tar feil er det livstidsgaranti på ikea. asso ej kan ta feil, men vet ej he hørt det en plass. vi hadde samme styret, tegnet kjøkkenet vi ønsket hos sigdal (som var levrandøren til de som bygde leiligheten) kom på 86.000. øøøøø nei takk det blir for dyrt. tegnet kjøkken på ikea, kom på over 40.000. så gikk vi til bergens kjøkkenatelier de levera et "billigkjøkken" vi forandra litt på tegningane, 35.000kr, å da var kjøkkene blitt større å mer praktisk!!!!!!! det er kjempe bra kvalitet på det. å må si vi er kjempefornøyd. guttungen har til å me klatra oppi skuffene å sutte der lenge før vi ahr oppdaga han!!!!

men tror nok ej ville valgt ikea sitt om dere liker det!

OBS: FÅ DET SKRIFTLIG OM DERE VIL TA UT EN HVIS SUM FOR Å KJØPE KJØKKEN EN ANNA PLASS!!!! vi fikk det bare sånn muntlig for det var jo helt normalt. når vi kom å skulle ha et møte å ditta me pengane kom opp, så nekta de. å da sa se at de hadde et kjøkken fra sigdal ¨på 86.000 ståenes!!!!! vi hadde jo ikke skrevet oppunde så vi tok det jo så tungt, for vi hadde ikke bestillt det, men vi fikk ikke de pengene, men de flisla gratis for oss, noe som kosta mye mer enn ka de uslle 15.000 vi skulle få for kjøkkene.

Ja, jeg hører den lille stemmen i hodet mitt som sier at IKEA-kjøkken er det smarte valget her. Ulempen er jo at vi må montere det opp selv, evt kan vi jo leie inn folk til å gjøre jobben for oss. og så er det det at vi ikke har noe kjøkken ved overtagelse... litt kjedelig å skulle flytte inn i et hus uten kjøkken med en 3 mnds bebis...

Et annet alternativ er kanskje å bare ta det lille L-kjøkkenet som følger med huset, for så å supplere på med en IKEA-kjøkkenøy, men det vil ikke bli like gjennomført, og det er vel kanskje ikke plass til både kjøkkenøy og spiseplass...

Jo mer jeg tenker på det, jo mer feil synes jeg det blir å bruke så mye penger på kjøkken, særlig når vi har så mye annet å bruke penger på i dette huset...

Få ting skriftlig er godt tips, og takk for erfaringene med Strai, det hørtes akkurat passe avskrekkende ut [:)]

Back
Topp