HJELP, kanin bebiser-skadet!!!

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Har 2 kaniner som klarte komme inn til hverandre 2 ganger på noen mnd men det kom aldri barn så sjekket jeg de igjen og begge så ut som gutter!

De har gått sammen hver dag i 2 mnd og i dag når jeg skulle mate de fant jeg en hardt skadet og død bebis ringte ei venninne og fikk ho bort hit og vi fant 5 stk til..3 døde totalt og 3 som lever!

Tror dere ho vil ta vare på de 3 som er igjen? Fikk mamman inn i et bur med de 3 og all pelsen ho rev av seg og de ligger nå på badet med varmekabler og fred og ro..ho ligger ved siden av de!

Den ene mangler ene frem foten sin....!

De var veldig kalde men etter en time inne nå beveger de seg masse hvertfall.

Leste de skal ha mat en gang i døgnet så tenkte høre med dyrlegen om jeg kan gi de mat selv om ikke ho gjør det da..noen tips eller erfaring?

Det er svært vanskelig å fostre opp kaniner, så om du tror mor vil skade dem så ville jeg heller ha prøvd å finne en amme. Naturen er lunefull, og det skal ofte ikke mye stress til før kaniner spiser babyene sine. Det kan enda gå bra, men da må mor få ro og fred. Jeg ville ha avlivet den uten fot da.

Ring dyrlegen, du. Det er best svar å få der.

Sylvanas skrev:
Det er svært vanskelig å fostre opp kaniner, så om du tror mor vil skade dem så ville jeg heller ha prøvd å finne en amme. Naturen er lunefull, og det skal ofte ikke mye stress til før kaniner spiser babyene sine. Det kan enda gå bra, men da må mor få ro og fred. Jeg ville ha avlivet den uten fot da.

Ja kan tenke meg det..har satt de i fred og ro på badet og ho snuser på de, pakket de bedre inn og ligger nå ved siden av redet dems  det er vel et godt tegn? Har gitt ho masse mat og eple nå!

Jeg klarer ikke avlive noen så vi får bare vente og se åssen det går

Kleo79 skrev:
Ring dyrlegen, du. Det er best svar å få der.

Det er stengt der men tenkte ringe i morra eller kjøre innom..bare høre hvordan jeg kan gjøre det om ho ikke mater de! uansett ikke noe å gjøre nå, bare vente og se om de overlever!

Vi får håpe det
Om det skulle gå bra, men du synes de er små, kan du forresten gi de litt vikingmelk.
Det viktigste nå er at de får i seg råmelken.

Masse lykke til, kaninbebiser er så nydelige <3 I alle fall når de får pels, hehe

Sylvanas skrev:
Vi får håpe det
Om det skulle gå bra, men du synes de er små, kan du forresten gi de litt vikingmelk.
Det viktigste nå er at de får i seg råmelken.

Masse lykke til, kaninbebiser er så nydelige <3 I alle fall når de får pels, hehe

Ok, da skal jeg kjøpe det om de er litt tynne i morra..regner med det syns fort om de ikke får mat  håper virkelig det går bra når det endte så tragisk med 3 av de  men nå vet jeg hvertfall at det ikke er gutt og de får aldri bo sammen igjen, er nemlig far og datter...ikke far og sønn

da kaninmoren her for noen år siden ikke ville ha ungene så brukte vi en sprøyte som vi drøpet råmelk i munnen til kaninungene
men er ikke akurat lett å få takk i råmelk hvis en ikke kjenner en bonde som har hatt kuer eller sauer som akurat har fått kalv eller lam

bondekone skrev:
da kaninmoren her for noen år siden ikke ville ha ungene så brukte vi en sprøyte som vi drøpet råmelk i munnen til kaninungene
men er ikke akurat lett å få takk i råmelk hvis en ikke kjenner en bonde som har hatt kuer eller sauer som akurat har fått kalv eller lam

Hmm..er en familie i bhg(jevgammel med snuppa) som er ku bonde og de har vel alltid masse kalver som slaktes..kan jo alltids spørre de om det er bedre enn det man får hos dyrlegen til kattunger eller Viking melk..

Håpet er at mamman skal melke de selv men for alt jeg vet dør de før nattan er over.

Prøv å legg ungene til brystet til mor. Typisk stresset mor å ta livet av ungene. Kanskje hun også er i yngste laget til å bli mor? Lykke til !!

Hufsetrulta skrev:
Prøv å legg ungene til brystet til mor. Typisk stresset mor å ta livet av ungene. Kanskje hun også er i yngste laget til å bli mor? Lykke til !!

Ho har aldri vært en kosekanin så jeg får ikke ta i ho i det hele tatt så å prøve på det er nok ikke bare bare nei..da blir ho mer stressa egentlig..

Ho er akkurat 1 år gammel og det skulle vel ikke være så feil det såvidt jeg vet!?

har mamma'en og pappa'en gått sammen etter at babyene er kommen, så kan du nok vente deg ett kull til da dei blir gravid en time etter fødsel.   har hatt ett par kull for mangen år siden og det er ikkje like enkelt å få dei til å leve opp. første kull døde en dag etter fødsel og neste passa man godt på, uten å ta på dei. var veldig viktig i følge dyrlegen her.anna lukt på dei var ganske dårlig for hoa. (som er med mangen dyr, men er ikkje alle dyr som spiser ungene.. :P )    kaninmødre er egentlig ganske dårlige mødre som hovedsaklig bare gir babyene mat og så ligger dei aleine resten av tida. hoa her hadde en tendens til å begrave dei under en masse høy og spon, det over pelsen ho hadda nappa til dei, så da gravde man dei forsiktig fram.      
 eg har aldri prøvd å gi melk til kaninunger, så der kan eg ikkje hjelpe, men eg er nok redd for at det vil gå dårlig for den uten framfot. snakk med dyrlegen, men han vil nok anbefale å avlive, bare for å spare den lille for smerter.   det er jo ikkje farlig å mangle en fot,men det er en veldig dårlig start på ett lite liv.

Rebecca85 skrev:

Sylvanas skrev:

Ja kan tenke meg det..har satt de i fred og ro på badet og ho snuser på de, pakket de bedre inn og ligger nå ved siden av redet dems  det er vel et godt tegn? Har gitt ho masse mat og eple nå!

Tror en kanin uten den ene foten kan klare seg helt fint. Blir litt for dumt å avlive den. Lillesøstra mi hadde et dverghamser med tre bein og den levde lykkelig :)

Cosacita skrev:

Rebecca85 skrev:

Sylvanas skrev:

Tror en kanin uten den ene foten kan klare seg helt fint. Blir litt for dumt å avlive den. Lillesøstra mi hadde et dverghamser med tre bein og den levde lykkelig :)

Har selv hatt en hamster uten fot og den levde fint den 

Harprøvd å mate de litt i dag, den som er skadet er tynnest og suttet for harde livet så håper han fikk i seg litt..

Har sett bæsj i rumpa på begge to noe jeg tror er bra? kanskje de får mat av ho? De er veldig aktive i buret og virker som de har energi.

En døde i natt desverre..men ikke den som er skadet da så håper de to nå kan leve opp

ms.bonita skrev:
har mamma'en og pappa'en gått sammen etter at babyene er kommen, så kan du nok vente deg ett kull til da dei blir gravid en time etter fødsel.   har hatt ett par kull for mangen år siden og det er ikkje like enkelt å få dei til å leve opp. første kull døde en dag etter fødsel og neste passa man godt på, uten å ta på dei. var veldig viktig i følge dyrlegen her.anna lukt på dei var ganske dårlig for hoa. (som er med mangen dyr, men er ikkje alle dyr som spiser ungene.. :P )    kaninmødre er egentlig ganske dårlige mødre som hovedsaklig bare gir babyene mat og så ligger dei aleine resten av tida. hoa her hadde en tendens til å begrave dei under en masse høy og spon, det over pelsen ho hadda nappa til dei, så da gravde man dei forsiktig fram.      
 eg har aldri prøvd å gi melk til kaninunger, så der kan eg ikkje hjelpe, men eg er nok redd for at det vil gå dårlig for den uten framfot. snakk med dyrlegen, men han vil nok anbefale å avlive, bare for å spare den lille for smerter.   det er jo ikkje farlig å mangle en fot,men det er en veldig dårlig start på ett lite liv.

De gikk sammen i godt over 2 mnd før dette kullet kom så tror nok ikke ho er gravid igjen faktisk..

Ho har jo lagd rede til de og ligger sammens med redet som regel så håper ho mater de, jeg prøver å redde begge to uansett

Rebecca85 skrev:

Cosacita skrev:

Rebecca85 skrev:

Sylvanas skrev:

Har selv hatt en hamster uten fot og den levde fint den 

Harprøvd å mate de litt i dag, den som er skadet er tynnest og suttet for harde livet så håper han fikk i seg litt..

Har sett bæsj i rumpa på begge to noe jeg tror er bra? kanskje de får mat av ho? De er veldig aktive i buret og virker som de har energi.

En døde i natt desverre..men ikke den som er skadet da så håper de to nå kan leve opp

Går utifra at det er et godt tegn at de har avføring og er i aktivitet :) Hvordan ser stumpen til den som mangler for ut da?
Masse lykke til! Kaniner er kjempe kos å ha :)

Rebecca85 skrev:

ms.bonita skrev:

De gikk sammen i godt over 2 mnd før dette kullet kom så tror nok ikke ho er gravid igjen faktisk..

Ho har jo lagd rede til de og ligger sammens med redet som regel så håper ho mater de, jeg prøver å redde begge to uansett

her gikk det også en del mnd før kullene kom på rekke og rad
trudde at hoa var en hann, fordi ho var så mandig i måten ho var på. skikkelig sjefen i buret.  håper det går bra med dei som overlevde natta!! :)))

Hvis foten er bitt av så ville jeg nå avlivet den jeg da.. :-S

Dramadama skrev:
Hvis foten er bitt av så ville jeg nå avlivet den jeg da.. :-S

Enig. Kan fort bli infeksjon, og jeg innbiller meg at den kanskje har vondt.

Back
Topp