Hjelp! Jeg tør ikke sovne!

Sillynelly

Betatt av forumet
Babyen sovner bare oppå/inntil meg. Men jeg tør ikke å samsove, særlig fordi jeg sover svært tungt etter fødselen. Er atuptrøtt, og prøver å holde meg våken med baby oppå meg. Men smådupper jo likevel, greier ikke å holde meg 100% våken.

Noen som kan gi gode råd til hvordanmankanfålitt søvn, men som ikke involverer samsoving?
 
Hvor er babyens seng?

Vi hadde en sprinkelsemg vi kappet av ene siden på, satte den i press mellom veggen og senga vår på min side. Da kunne jeg likevel være nær, holde på, ha hånda mi i babyens seng osv.

Men sover du så hardt at du ikke våkner når baby våkner?
Og er du redd du sover så hardt at du legger deg på baby hvis dere samsover?
 
For meg var samsoving også fullstendig uaktuelt, ikke snakk om at jeg klarte sovne med babyen liggende inntil meg.

Vi hadde sprinkelsengen som bedside crib, og da kunne jeg ligge i min seng og holde en hånd på ham mens han sov. Så fikk han fysisk kontakt, men uten at det var fare for at han ble skvist.
 
Er det mulig at baby sover i senga deres ved siden av deg men med sin egen dyne. Da kan du holde en hånd inntil han så han kanskje sover likevel?
Min sov sånn, men ikke i sin egen sprinkelseng som sto inntil vår seng :hilarious:
De ble da tydeligvis for langt vekk fra meg.
Jeg turte heller ikke sove om han lå på brystet mitt.
 
Min vil også sove oppå eller inntil meg og hvertfall ikke i egen seng. Har en stor dobbeltseng og pappaen ligger på gjesterommet akkurat nå, for at lillevennen skal få ligge ved siden av meg uten å være for nærme. Som noen andre her nevnte, så kan du jo prøve å få til at barnet ditt sover under egen dyne i din seng litt fra deg. Min ligger på ene siden i senga, med eget teppe. Kan lukke øynene/slappe av mens vi ammer, men sover sjeldent under amming og etterpå flytter jeg barnet unna meg før jeg legger meg til å sove.
 
Takk for mange gode innspill. Far har midlertidig flyttet over til gjesterommet nå, så baby får sove ved siden av meg.

Men dere som endte med å ha babyen i senga ved siden av dere da babyen var helt liten: Hvordan gikk det å venne ham til egen seng når han ble større? Jeg ser på dette som midlertidig, og kjenner litt for mange som endte opp med å ha ungene i senga i 5-10 (!!) år etter en lignende prosess som vi står i nå :eek:. Baby er 3 uker nå, og jeg tenker at etter fjerde trimester/ved 6 ukers alder bør vi få vent ham på egen seng.
 
Takk for mange gode innspill. Far har midlertidig flyttet over til gjesterommet nå, så baby får sove ved siden av meg.

Men dere som endte med å ha babyen i senga ved siden av dere da babyen var helt liten: Hvordan gikk det å venne ham til egen seng når han ble større? Jeg ser på dette som midlertidig, og kjenner litt for mange som endte opp med å ha ungene i senga i 5-10 (!!) år etter en lignende prosess som vi står i nå :eek:. Baby er 3 uker nå, og jeg tenker at etter fjerde trimester/ved 6 ukers alder bør vi få vent ham på egen seng.
Her flyttet han i egen seng og på eget rom da han var 8 mnd gammel. Frem til da sov han deler i egen seng på vårt soverom og mesteparten i vår seng, med sprinkelseng på ene siden som sengehest. Han protesterte litt da han havnet på eget rom, men vi var der hos han og satt hos han til han sovnet, og gikk også inn og la oss ved siden av når han våknet. Lot han ikke gråte. Vi gikk fra å bysse til dyp søvn til å sovne i senga selv. Fortsatt sitter vi med han til han sovner (14 mnd), kan ta alt fra 20 til 60 min avhengig av hvor trøtt eller rettere sagt oppgiret han er.
 
Takk for mange gode innspill. Far har midlertidig flyttet over til gjesterommet nå, så baby får sove ved siden av meg.

Men dere som endte med å ha babyen i senga ved siden av dere da babyen var helt liten: Hvordan gikk det å venne ham til egen seng når han ble større? Jeg ser på dette som midlertidig, og kjenner litt for mange som endte opp med å ha ungene i senga i 5-10 (!!) år etter en lignende prosess som vi står i nå :eek:. Baby er 3 uker nå, og jeg tenker at etter fjerde trimester/ved 6 ukers alder bør vi få vent ham på egen seng.
Vi har hatt 3 babyer i senga, og har tidvis 3 unger i senga nå også. De to eldste legges i egne senger på eget rom, også kommer kanskje en eller begge ruslende i løpet av natta. I mine øyne er det helt naturlig at de søker oss hvis de våkner på natta. Dersom du absolutt ikke vil samsove må du jobbe med å gi babyen andre søvnassosiasjoner. Lillemini (Instagram og app) skriver en del om dette.
 
Takk for mange gode innspill. Far har midlertidig flyttet over til gjesterommet nå, så baby får sove ved siden av meg.

Men dere som endte med å ha babyen i senga ved siden av dere da babyen var helt liten: Hvordan gikk det å venne ham til egen seng når han ble større? Jeg ser på dette som midlertidig, og kjenner litt for mange som endte opp med å ha ungene i senga i 5-10 (!!) år etter en lignende prosess som vi står i nå :eek:. Baby er 3 uker nå, og jeg tenker at etter fjerde trimester/ved 6 ukers alder bør vi få vent ham på egen seng.

Mine to har ligget i senga hele natta sammen med meg/oss (med yngste var far på gjesterommet, greit med en uthvilt til å ta seg av eldstemann) minst den første mnd. Deretter har de blitt lagt i bedside crib på min side første del a natta, for så å havne oppi senga vår etter nattamming. Har ikke satt på 4 side på senga før de har begynt å bli mobile. Nå sover begge fint på eget rom, yngste prøver vi å lure til litt ekstra søvn ved hjelp av samsoving om han våkner alt for tidlig.

Her har det egentlig gått av seg selv. Jeg har bevisst ikke stressa med det, men tatt det som det kommer. Hovedmålet på natta har vært mest mulig søvn til alle, og så gradvis flytta baby mer og mer unna. 6 uker gamle har de fortsatt få ligge mye tett inntil, og nå 1 år og 2,5 år sover de fint på egne rom, eldste natta igjennom hver natt (utenom eventuelle mareritt) og yngste 9 av 10 netter. Våkner han midt på natta er det lett å få han til å sove videre også, uten samsoving. Eneste kjipe er at han syns 5:30 er fin tid å stå opp på. Skulle ønske samsoving funka der. Heller barn i senga enn å måtte opp mens det, i mitt hode, enda er natt.:hilarious:
 
Back
Topp