Hjelp! Jeg skal selge men leietaker vil ikke rydde før visning!

Plink

Glad i forumet
Jeg skal kjøpe meg en leilighet men må først selge den jeg eier og leier ut per dags dato. Hun som leier har sagt opp selv og kan bo i leiligheten ut desember.

Siste steg før jeg kan legge den ut for salg er å få avklart med leietakeren min når det kunne passe med visning. Men hun vil ikke rydde! Hun sier det ligger søppelsekker og klær rundt i hele leiligheten, i tillegg sier hun at møblene hennes er for store og er blitt plassert litt her og der rundt om i leiligheten [:-]

Har jeg noen andre rettigheter her enn å muntlig kreve at hun rydder opp og gjør det klart for visning? Jeg er så fortvilet [:o]

har du vært nede å sett ??
er ikke alltid det er lett å plassere/rydde bort ting om man ikke har noe plass å ha det...

:]

ORIGINAL: TinaCeline

har du vært nede å sett ??
er ikke alltid det er lett å plassere/rydde bort ting om man ikke har noe plass å ha det...

:]

Nei, jeg har ikke vært og sett ennå.. Leiligheten er på 100kvm og har 6 store klesskap inkludert på soverommene. I tillegg følger det med garasje, og hun sier at denne også er fylt opp med rot og skrot... [&o] Jeg får jo ikke solgt leiligheten om den ser ut som et vrak!?!

Jeg vet jeg har rett til å ha visning der, men har jeg ikke også rett på at hun skal ha det ryddig der?... [:-][8|]

ORIGINAL: Himmelblå

Ikke sikkert at det går for din del, men jeg ville da ventet og utsatt salget til etter jul jeg..

Desember er en av de dårligste mnd og selge på, så sånnt sett er det nok lurest vente til over jul også...

Og det er også mye enklere å selge en halvtom/tom leilighet enn en leilighet full av møbler og skrot..

Så anbefaler deg å vente hvis du har mulighet...

Jeg skal ut av leiligheten jeg bor i nå innen 19. januar.. [&o]

Ikke sikkert at det går for din del, men jeg ville da ventet og utsatt salget til etter jul jeg..

Desember er en av de dårligste mnd og selge på, så sånnt sett er det nok lurest vente til over jul også...

Og det er også mye enklere å selge en halvtom/tom leilighet enn en leilighet full av møbler og skrot..

Helt klart enig, er nok det lureste

ORIGINAL: Plink

så du leier ut leiligheten du eier, og leier selv et annet sted?

Sjekk lovdata, husleie loven eller hva den het.
Foreldrene mine har leid ut så lenge jeg kan huske,
og man kan faktsik pålegge leietaker å rydde.
Har foreseten ei venninne som har kjøpt seg leilighet nå,
leier fram ti lhun kan flytte inn, og ble pålagt av huseier
å skure verandaen..(som de knapt nok hadde brukt).

Du må nok vente til hun flytter ut desverre...

ORIGINAL: Bdancer

ORIGINAL: Plink

så flytt inn i utleieleiligheten din midlertidig da vel...

Mhm, tenkte det samme.
Det blir nok styr å flytte to ganger ja, men da kan du virkelig gjøre leiligheten bra til salgs så du får mest mulig for den.

Pålegg leieboeren å rydde. Du har rett til det hvis ikke jeg husker helt feil. Skal sjekke husleileloven for å se nøyaktig hva det står der.

Du har rett til å kreve tilsyn av leiligheten og da har du også rett til å pålegge leier å rydde og vaske leiligheten.

tror jeg vil anbefale deg å vente til hun har flyttet (evt spør henne om der er mulighet for at hun kansje kan flytte litt før, evt mot litt betaling om du har mulighet for det) for du kan desverre ikke be leietaker om å rydde før evt visning fotografering eller lignede. så da er det enkleste å vente til hun har flyttet da får du jo også sett tilstanden på leiligheten slik adu får gikk riktige opplysninger osv. ønsker deg masse lykke til!!

Jeg har flere venner som har leid hus som etterhvert har blitt lagt ut for salg, og de har bare fått beskjed om at om 14 dager - tre uker skal det være visning her, så dere må ha det ryddig og rent til da, noe de ha gjort, men vet ikke om det står i noen lov et sted da. Regner ikke med at vennene mine stilte noe spørsmål om det, og bare gjorde som de ble fortalt.

I vår leiekontrakt står det at utleier kan ha visninger på søndager (etter oppsigelse er levert) og ellers etter avtale. Vi leier i sokkelen hos en eiendomsmekler[:)] Jeg ville i allefall ikke at masse folk skulle sett alt rotet mitt[:)]

Guri, hadde virkelig aldri satt meg imot hvis de eg hadde leid av hadde kommet å sagt noe sånt! hadde ikke villet at noen skulle kommet inn i rotet mitt.. Hvis hun har 6 klesskap så kan hun jo plassere de sekkene med klær inni der!

Back
Topp