Hjelp, jeg skal reise bort!

Ninni

Glad i forumet
Septembermødre <3
Marsboerne2017
Siste helga i mai skal jeg reise langt bort i bryllup til en god venninne. Det har hele tiden vært planen at jeg skal reise alene. Problemet er at mai nå nærmer seg litt for raskt og at jeg har ei jente som ikke tar flaske og som fortsatt ammes flere ganger i løpet av natten... Hva tror dere? Er det sjangs å venne en snart 8 mnd gammel baby til å ta flaske med mm? Hittil har det aldri vært behov for flaske (jeg har ikke vært borte, hatt nok melk hele veien og hun har tatt puppen fra første stund). Jeg har foreslått å prøve å gi henne mm av tutkoppen, som hun er vant til å drikke vann av, men Pappaen mener at flaske helt sikkert er veien å gå. Har prøvd å gi henne flaske et par ganger nå, men det er hun lite interessert i. Det er kanskje lurere at Pappaen prøver? Med meg er jo puppen rett i nærheten. Dessuten hadde det jo vært en fordel om hun spiste sjeldnere på natten.. Har lest både bøker og artikler om hvordan man skal avvenne på natt på en skånsom måte. Det involverer visstnok å ikke ta fra babyen både pupp og Mamma på én gang. Dvs at jobben med å venne av faller på meg, som knapt klarer å holde meg våken. Vi samsover fortsatt mesteparten av natten, og jeg ser for meg at det blir veldig vanskelig å ikke gi henne puppen så lenge vi sover så nært hverandre. Har ikke lyst å slutte å samsove enda, men ser jo for meg at det kan bli litt av et styr for pappaen å varme flaske til henne flere ganger om natten når jeg er borte (dersom hun i det hele tatt godtar flaska da...) Føler jeg har malt meg inn i et hjørne. Noen gode tips til hvordan vi kan bli klare til en helg fra hverandre?
 
Jeg var borte i helgen som var, og det gikk kjempefint :) men han her tar flaske nå da. Det var ikke noen suksess de første mnd men fra juletider har det gått greit. Dere kan jo starte med at pappa'n gir et måltid på flaske hver kveld eller noe, så babyen venner seg til det? Men du bør kanskje ta en spasertur eller noe imens, for hvis du er hjemme vil nok puppen være forlokkende ;) Jeg pumpet en del på forhånd og frøs ned, men han fikk også noe mme. Vi tok nattavvenning to uker i forveien, slik at det ikke skulle bli for mye på en gang. Får smokk, kos og tilbud om vann hvis han våkner på natta. Vi også har pleid å samsove siste del av natta, så det har vi også kuttet ned på.
Jeg pumpet mens jeg var borte og det gikk veldig fint å amme igjen da jeg kom tilbake :)
 
Hvorfor ikke ta babyen med da? Eller at baby og pappa er i nærheten så du kan amme ved behov?
Min tar heller ikke flaske. Bare pupp og bare mamma som er godkjent. Veldig separasjonsangst om dagen.. Så her henger vesla med meg overalt. Men synes det er helt greitt. Denne tiden går så fort. Alenetid får man nok av siden. ;)
Vi skal i bryllup snart vi også. Og jeg har sagt i fra at jeg kanskje må ta henne med. Enten det eller så må jeg ta noen ammepauser underveis. ;)
 
Last edited:
Ingen konkrete tips dessverre da jeg har konkludert med at jeg ikke kan være borte så lenge fra henne enda (hvis jeg ikke kommer i en situasjon der jeg må). Her sover hun hele natta, så ammer ikke da, men flaske med melk på (både mm og mme) nekter hun. Vi har testet dette over tid, både samboeren min og jeg, når jeg har vært hjemme og når jeg ikke har vært hjemme, i ulike rom og ulike situasjoner. Og det er ikke noe problem med selve flaska, for vann drikker hun lett av flaska hvis vi tilbyr det for å teste ;)

Når jeg er borte en kveld klarer hun seg fint med fast føde, men på en helg bør hun nok få i seg litt melk. Og selvfølgelig... Det kan hende hun til slutt hadde tatt flaska i løpet av helga, men jeg tar ikke sjansen.

Ble rotete svar, men var kun mine tanker og vår situasjon.

Forsøk og øv masse på forhånd. Sannsynligvis løser det seg :)
 
min var helelr ikke så begeistra for flaske, men går lettere nå, og hvertfall når jeg er på jobb så må hun bare ta flaske, men er ho vant til tutkopp så er det bare å prøve mme i den. må ikke tilvenne flaske og om ho er vant til tutkopp. men som nevnt over prøve litt hver dag. så baby venner seg til det :) jeg hadde også prøvd en natt du er borte i forveien for å se hvordan det funker før du tar en helg.

Da min eldste var 8-9mndr så var jeg borte en natt og han amma jeg flere ganger om natten. men det gikk veldig bra når jeg ikke var der. husker ikke om han måtte få mme eller om det holdt med litt vann på flaske.. eller om han hadde våkna i det hele tatt... husker hvertfall det ikke hadde blitt noen problemer :)
 
Jeg var borte i helgen som var, og det gikk kjempefint :) men han her tar flaske nå da. Det var ikke noen suksess de første mnd men fra juletider har det gått greit. Dere kan jo starte med at pappa'n gir et måltid på flaske hver kveld eller noe, så babyen venner seg til det? Men du bør kanskje ta en spasertur eller noe imens, for hvis du er hjemme vil nok puppen være forlokkende ;) Jeg pumpet en del på forhånd og frøs ned, men han fikk også noe mme. Vi tok nattavvenning to uker i forveien, slik at det ikke skulle bli for mye på en gang. Får smokk, kos og tilbud om vann hvis han våkner på natta. Vi også har pleid å samsove siste del av natta, så det har vi også kuttet ned på.
Jeg pumpet mens jeg var borte og det gikk veldig fint å amme igjen da jeg kom tilbake :)
Så bra at det gikk greit å reise bort :) Her har jeg endelig fått gjennomslag for at det er Pappaen som bør forsøke å gi flaska :p Tenker å pumpe og fryse ned, samt pumpe mens jeg er borte. Godt å høre at det var greit med amminga når du kom hjem :) Vi får bare øve. Hun spiser annen mat nå, men ei hel helg uten melk blir for drøyt, så dersom vi ikke får henne til å ta flaske eller drikke mm av tutkopp, får jeg bare ta henne med meg :) Her samsover vi også deler av natten, men det er ikke JEG klar for å slutte med enda :p Vi forsøker i alle fall å redusere antall kvelds-/nattmåltider, slik at det skal bli lettere på natt når jeg er borte.
 
Hvorfor ikke ta babyen med da? Eller at baby og pappa er i nærheten så du kan amme ved behov?
Min tar heller ikke flaske. Bare pupp og bare mamma som er godkjent. Veldig separasjonsangst om dagen.. Så her henger vesla med meg overalt. Men synes det er helt greitt. Denne tiden går så fort. Alenetid får man nok av siden. ;)
Vi skal i bryllup snart vi også. Og jeg har sagt i fra at jeg kanskje må ta henne med. Enten det eller så må jeg ta noen ammepauser underveis. ;)
Blir litt for langt og dyrt å ta med Pappaen også, men baby blir med dersom hun må :) Ellers på dagen er hun ikke så avhengig av meg, men på natta er foreløpig bare puppen godt nok :p
 
Ingen konkrete tips dessverre da jeg har konkludert med at jeg ikke kan være borte så lenge fra henne enda (hvis jeg ikke kommer i en situasjon der jeg må). Her sover hun hele natta, så ammer ikke da, men flaske med melk på (både mm og mme) nekter hun. Vi har testet dette over tid, både samboeren min og jeg, når jeg har vært hjemme og når jeg ikke har vært hjemme, i ulike rom og ulike situasjoner. Og det er ikke noe problem med selve flaska, for vann drikker hun lett av flaska hvis vi tilbyr det for å teste ;)

Når jeg er borte en kveld klarer hun seg fint med fast føde, men på en helg bør hun nok få i seg litt melk. Og selvfølgelig... Det kan hende hun til slutt hadde tatt flaska i løpet av helga, men jeg tar ikke sjansen.

Ble rotete svar, men var kun mine tanker og vår situasjon.

Forsøk og øv masse på forhånd. Sannsynligvis løser det seg :)
Høres litt ut som vår frøken det der. Flaska er gulle god med vann på, men ikke melk.. Vi skal øve alt vi kan, men går det ikke, blir lillemor med :)
 
min var helelr ikke så begeistra for flaske, men går lettere nå, og hvertfall når jeg er på jobb så må hun bare ta flaske, men er ho vant til tutkopp så er det bare å prøve mme i den. må ikke tilvenne flaske og om ho er vant til tutkopp. men som nevnt over prøve litt hver dag. så baby venner seg til det :) jeg hadde også prøvd en natt du er borte i forveien for å se hvordan det funker før du tar en helg.

Da min eldste var 8-9mndr så var jeg borte en natt og han amma jeg flere ganger om natten. men det gikk veldig bra når jeg ikke var der. husker ikke om han måtte få mme eller om det holdt med litt vann på flaske.. eller om han hadde våkna i det hele tatt... husker hvertfall det ikke hadde blitt noen problemer :)
Har foreslått dette med tutkopp, for den er hun vant til, men samboer er ikke enig i at det er en god idé :-/ Vi får prøve litt til med flaske, så blir jeg å insistere på å prøve koppen!
 
Har foreslått dette med tutkopp, for den er hun vant til, men samboer er ikke enig i at det er en god idé :-/ Vi får prøve litt til med flaske, så blir jeg å insistere på å prøve koppen!
hvorfor vil han ikke gi fra tutkopp? leste faktisk et sted at fra 6mndr alder så kunne man fint begynne å bare bruke tutkopp :)
 
Skal også være borte en natt snart fra lillemor da jeg skal operere bort galleblæra. Men hun tar flaske fint siden hun sluttet å ta pupp rundt 3mnd. Tutkopp er hun lite begeistret for. Hun er mer gla i å få vann fra kopp eller glass. :p har også avvent nattspising, så har ikke annet og grue meg for enn fraværet i seg selv. Håper dere finner løsningen :)
 
Back
Topp