Hjelp jeg jobber i butikk

Lullabies

Blir kjent med forumet
Hvert øyeblikk blir jeg oppringt av sjef ang tilrettelegging. Jeg jobber i butikk hvor jeg ofte står i kassen og vi har mye tunge løft. Varer på 10kg og tyngre. Jeg sliter med smerter nederst i magen ved fysisk aktivitet og har fått beskjed om å prøve å tilrettelegge på jobb før eventuell søknad om svangerskapspenger. Noen som vet hva jeg evt kan spørre om? Kommer til å nevne at jeg ikke kan løfte tungt, trenger stol å kunne sitte om nødvendig og at jeg ikke lenger klarer 9timers vakter. forslag anyone? :oops:

Last edited:
Sniker

- En stol å sitte på
- Unngå de værste løftene/avlastning
- Muligheten til å trekke seg tilbake dersom behov

Jobber selv i butikk og det gikk fint ganske lenge. Men den muligheten til å kunne ta seg en liten 5 minutter ekstra på bakrommet er gull verdt.

Sniker

Jobber deltid i butikk. Hadde 2 kveldsvakter i uken og annenhver lørdag kveld frem til ca 6 mnd på vei. De siste to mnd hadde jeg 1 kveldsvakt og 2 dagvakter i uken. Butikken var også stengt pga utbygging de første 2-3 mnd i svangerskapet. Så jeg var sånn sett heldig og fikk en rolig start.

Det som hjalp her var
- Sitte i kassen. Gjorde det fra start etter nyåpning. Hadde heldigvis stol sånn jeg kunne bytte på sitte og stå.
- Gå over til dagvakter i slutten. Flere folk på jobb, dermed litt mindre ansvar. Lettere å få gått litt på gulvet uten å måtte ta kasse 2.
- Forståelige medarbeidere som kunne ta kassen for meg ved hyppige toalettbesøk uten sur mine.
- Kunne om ønskelig prøve flere men kortere dager. Det fikk jeg ikke behov for.
- Etter avtale med sjefen fikk jeg småspise bak kassen når det passet seg.

Slet tidvis med bekkenet, men klarte meg til permisjonen startet 3 uker før termin. Mye pga lav stillingsprosent og dermed flere fridager til å hente meg inn igjen. Støttestrømper var også gull for meg.

Uheldigvis er ikke kranglete bekken sikret grunn for svangerskapspenger fikk jeg beskjed om, hvis ikke tilretteleggingen virker, siden da er det du som er "syk" for jobben og ikke jobben som er risikofylt for deg. Men usikker hvor strenge de er på det i praksis.

Back
Topp