Hjelp! Jeg har mista pakka mi med cerazette!

Nei og nei, er det mulig...
Jeg får ikke tak i ny pakke før på mandag. Da vil jeg gå glipp av to tabletter (lørdag og søndag). Jeg går på cerazette..
Jeg leser meg grønn i pakningsvedlegget og det står:
"Hvis du er mer enn 12 timer for sent ute med å ta en tablett, kan sikkerheten til Cerazette være redusert. Jo flere tabletter du har glemt på rad jo større er risikoen for at den preventive effekten er redusert. Ta den sist glemte tabletten så snart du husker det og de neste tablettene til vanlig tid. Bruk tilleggsprevensjon (barrieremetode) også i de neste 7 dagene du tar tabletter. Dersom du glemte en eller flere tabletter i den første uken du tok tabletter og hadde samleie i uken før de glemte tablettene, er det en mulighet for at du kan bli gravid."

Jeg har gått på de i ca 7 mnd nå. Hvis du ser i siste setning står det at om man glemmer tablett første uka man tar dem, så kan man bli gravid. Eller er det sånn at siden jeg har gått på de så lenge så skal jeg bare ta tablettene når jeg får tak i de igjen og deretter bruke annen prevensjon i 7 dager?

Herregud for er surrehue jeg er :eek:

Du har gått på dem i 7 mnd sier du, da gjelder ikke den siste setningen deg. Den gjelder bare hvis du nettopp har startet på pillene og ikke rukket å brukt dem i en uke.
Bare ta tablettene når du får tak i igjen, og bruke annen beskyttelse i tillegg i 7 dager, så går det greit :)

Du har gått på dem i 7 mnd sier du, da gjelder ikke den siste setningen deg. Den gjelder bare hvis du nettopp har startet på pillene og ikke rukket å brukt dem i en uke.
Bare ta tablettene når du får tak i igjen, og bruke annen beskyttelse i tillegg i 7 dager, så går det greit :)

Nåja, jeg leser det som at det gjelder den første uka hver syklus? Er ikke dette tabletter hvor man har et opphold på en uke hvor man evt kun tar sukkerpiller eller ingenting. Ville ikke stolt på pillene resten av syklusen i alle fall...

Jeg hadde brukt kondom frem til neste syklus, og kanskje enda litt til.

Nåja, jeg leser det som at det gjelder den første uka hver syklus? Er ikke dette tabletter hvor man har et opphold på en uke hvor man evt kun tar sukkerpiller eller ingenting. Ville ikke stolt på pillene resten av syklusen i alle fall...

Ingen opphold mellom hvert brett, og ingen sukkerpiller. Men jeg fikk beskjed av gyn om å bruke kondom i to uker om noen piller ble glemt.

Ingen opphold mellom hvert brett, og ingen sukkerpiller. Men jeg fikk beskjed av gyn om å bruke kondom i to uker om noen piller ble glemt.

Okey. Ville forholdt meg til det, ja. Er jo oftest brukerfeil som er grunnen til graviditet med prevensjon, spesielt p-piller har den fallgruven.

Takk for svar! Jeg fikk tak i ei venninne som lånte meg to piller, og jeg har fått ny pakke med piller i i dag :P så det ordner seg nok! Jeg tok den jeg mangler ca 10 timer etter jeg skulle tatt den, så det går vel greit? Og så tar jeg de andre som normalt..
Får bare bruke kondom de neste ukene :)

Back
Topp