Hjelp! Illebeffinende/kvalm

*Havblå*

Betatt av forumet
Mailykke <3
Hei, jeg er gravid i uke 32 og var med om noe ubehagelig idag, har hatt det slikt tidligere men ikke like ille. Måtte gå av trikken da jeg følte meg små kvalm, det begynte å prikke for øynene, så må jeg sette meg ned på en benk da det føltes ut som om jeg ville besvime. Jeg svettet noe fryktelig og ble kjempekvalm. Svimmelheten og kvalmen gikk sakte over etter at jeg tatt meg hjem å la meg til å hvile. Men har følt meg litt uggen hele dagen etterpå. Er det noen som vart med om noe lignende? Skal til jordmor på onsdag og skal spørre henne da.

Jeg har det også slikt. Trodde jeg skulle svime av på et venteværelse i dag, hele meg var klam og det kom hvite prikker for øynene. Men dette er visst normalt med kvalme i siste trimester grunnet hormoner. Kombinert med mitt lave blodtrykk får jeg noen kjekke "anfall" noen ganger. Men det hjelper alltid med frisk luft og/eller en hvil. Men hør med JM, kan være annerledes hos deg :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hei,

Det du beskriver her minner veldig om blodtrykksfall...
Jeg har hatt det 3-4 ganger ila svangerskapet, og det er utrolig ubehagelig å ikke ha "kontroll" over kroppen sin...

Jeg fikk konstatert dette via fastlegen min.
Hun gav meg tips om å få i meg nok veske, være flink med mellommåltidene og generelt sørge for å få i meg "nok" ila hverdagen.

Håper du føler deg bedre nå og at du slipper å oppleve mer av dette❤️

Jeg er enig i at det kan virke som blodtrykksfall, men jeg hadde liknende symptomer da jeg hadde svangerskapsforgiftning sist. Hvis du får mer av det, hodepine, får vann i kroppen, bør du oppsøke legen raskt. Proteiner i urina får du jo sjekket hos jordmor, men preklamsi er ingenting å spøke med, så bedre å ta forholdsregler og se etter tidlige tegn. Håper for din del at det ikke er det det er snakk om da, og at ubehagene gir seg:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Tusen takk for svarene deres, da vet jeg litt om hva jeg skal spørre jordmor om. Hadde ganske lavt bt sist så håper at det er det å ikke noe mer alvorlig.
Skal drikke massa i dag og prøve å ta det litt m ro på jobb da det var fryktelig ubehagelig...

Jepp. Har hatt et par slike episoder, og får flere blodtrykkstopper og blodsukkerfall for tiden. Når jeg kjenner hjertet slår raskere og hardere, skynder jeg meg å drikke friskt vann, det roer blodtrykket.

Om blodsukkeret faller, så jeg blir kvalm og svimmel, da skynder jeg meg å innta rask energi (sukker, men gjerne frukt), før jeg spiser noe ordentlig for å stabilisere når blodsukkertoppen går over igjen. Høres mer ut som om det er det du hadde for meg. Men spør jordmor, fagfolk vet best :)

Jeg har hat veldig kvalme for tiden, kombinert med mye vann i kroppen og hodepine. Legen likte ikke dette så godt når det også viste seg at jeg har proteiner i urinen. Heldigvis var ikke blodtrykket høyt. Men det kan være lurt å sjekke seg ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Takk for svar, urin og blodtrykk var heldigvis fint. JM tror det kan bero på blodtrykk/evt blodsukker -fall. Hun sa også at det kunne bero på vena cava syndrom, livmodern trykker på den store kroppsvenen, skulle prøve å ikke ligge på rygg/ lene meg for mye bakover. Har hatt det flere ganger etter denne hendelse men har hentet meg med litt juice :)
God helg!

Back
Topp