Hjelp i bilstolhavet!

Hmm1987

Glad i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Vi får nå tredje barnet og har allerede 2 barn som sitter i bilstol i bil. En på bilpute og en i beltestol.
Dilemma nå er hvordan vi skal få plass til babystol i tillegg :dead: har octavia til «langturer» og Nissan leaf til hverdags og korte helgekjøringer.

Fins det noen babystoler som er smalere enn andre?:anyone
Håper å slippe og ha et av barna foran på langtur, men tror ikke det går i el-bilen. El-bilen brukes i utgangspunktet bare på korte turer i samme kommune.

Vi skal ha en bakovervendt (3 åring) og to i babystol, eneste måten vi får det til på er å ha beltefeste sete til 3 åringen (i midten) og beltefeste baser på sidene (har Ford Mondeo). Tar mindre plass om vi ikke bruker baser på babystolene, men tenker at klarer vi å få inn basene, sparer vi tid og styr hver gang vi skal kjøre (mannen har testet med en base/babystol.
Har også en Renault Zoe, men der må vi ha en fremme om alle tre barna skal inni den - veldig usikker om vi får begge voksne inni den samtidig som tre barn med stoler (har hatt to voksne i baksetet samtidig som stolen til 3 åringen, mulig vi kan bytte ut hans stol med en smalere, for den han har i den bilen er ikke av de minste)

Kan være dere må se etter babystol med base som kan festes med belte, og evt bytte ut beltestolen og bilputen om de festes med isofix. Isofix «stjeler» mye plass

Ville sett på gruppa bilstoler på facebook, søker du i gruppa så finner du helt sikkert noen som har spurt om det samme :)

Vi skal ha en bakovervendt (3 åring) og to i babystol, eneste måten vi får det til på er å ha beltefeste sete til 3 åringen (i midten) og beltefeste baser på sidene (har Ford Mondeo). Tar mindre plass om vi ikke bruker baser på babystolene, men tenker at klarer vi å få inn basene, sparer vi tid og styr hver gang vi skal kjøre (mannen har testet med en base/babystol.
Har også en Renault Zoe, men der må vi ha en fremme om alle tre barna skal inni den - veldig usikker om vi får begge voksne inni den samtidig som tre barn med stoler (har hatt to voksne i baksetet samtidig som stolen til 3 åringen, mulig vi kan bytte ut hans stol med en smalere, for den han har i den bilen er ikke av de minste)

Kan være dere må se etter babystol med base som kan festes med belte, og evt bytte ut beltestolen og bilputen om de festes med isofix. Isofix «stjeler» mye plass
Takk for svar, isofix er veldig bra - men det stjeler mye av plassen når man skal ha flere seter!
Det er ikke isofix på setet til hun eldste, så håper kanskje det redder oss!

Jeg ser at Britax primo (som kan festes med både belte og isofix) er en veldig smal base med sine 32 cm, og stolen er 44 cm på det bredeste. Aberet er om den får riktig helling i bilen.
Ellers er maxi cosi cabriofix en smal stol, med base som kan festes med begge deler. Denne sier de inne på bilstolgruppa at er utdatert, og at den har fått dårlig score i kollisjon. Den testen jeg har funnet på Forbrukerrådet har gitt den 5 i frontkollisjon og 4 i sidekollisjon, men jeg vet ikke om det er flere tester? Fant den på Forbrukerrådet.
Jeg kjøpte cabriofix av min kusine siden det er en smal stol, men den fikk feil helling i vår bil, så jeg må selge den videre :banghead: og finne ny stol.

Edit: sistnevnte fikk 2 og 3 i sidekollisjon da den ble testet sist.

Vedlegg

• F445AE8C-1C80-46F7-A554-CFCCFD0C2744.png
    F445AE8C-1C80-46F7-A554-CFCCFD0C2744.png
    71 KB · Visninger: 9
Last edited:
Vi har og leaf. Skal ha nr 3. Begge de andre er i fremover beltestoler. Irriterende at isofiksen drar de sånn inn i midten av bilen. Kan jo ikke sitte en voksen i midten bak med alle kollisjons tingene på bilstolen. Så hvis du får et bra svar så vil jeg gjerne høre.

Sniker.

Både maxway plus og Klippan century er smale beltemonterte stoler. Personlig elsker jeg maxway plus og har det i begge bilene og skal ha det til begge barna :)

Sniker. Vi har Nissan Leaf og jeg planlegger å ha baby i fremsetet med isofixfestet base. Så lenge airbag er slått av så skal det være trygt. Vi har en beltemontert axkid minikid til 3åringen og isofixfestet cybex sirona til 1åringen i baksetet og jeg får akkurat klemt meg inn imellom de. Axkiden står så langt mot døren som er mulig. Mulig vi må bytte ut cybexen etterhvert med en axkid til for å få bedre plass i baksetet. Hvordan vi skal løse det når baby må over i stol nr 2 vet jeg ikke enda. Spørs på hvor mye av sikten som forsvinner i fremsetet hvis stol nr 2 plasseres der.

Back
Topp