Hjelp? Hvordan beregne termin?

Lenny92

Glad i forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
Februarhjertene 2025
Heisann damer! :joyful: Hjelp! Jeg blir ikke klok :arghh: Jeg sliter litt med å forstå hvor langt jeg er på vei så kanskje noen av dere kan gjøre meg klokere. Jeg fikk min første mens tilbake i juni (2022 baby og amme eventyr:Heartred). Tidligere har mine sykluser vært mest rundt 27-29 dager. Men i juli hadde jeg en syklus på 40 dager før mens kom. Første dag i forrige mens var dermed 31.juli og i følge menstermin (28 dagers) så er jeg 4+2 på vei og termin 9 mai... men det blir vel ikke riktig i forhold til at jeg sist hadde 40 dagers syklus og EL kom senere enn antatt o_O Jeg testet etter EL denne PP, og i følge premom så hadde jeg EL 19.08 på CD 20(se bilde).

Hvis jeg tar utgangspunkt i EL som unnfangelsen dato så er jeg mer 3+4 på vei :hilarious:. Hvordan ville dere regnet ut termin basert på dette? :bookworm:

Vedlegg

• SmartSelect_20230830_195638_Premom.jpg
    SmartSelect_20230830_195638_Premom.jpg
    159,9 KB · Visninger: 14
Heisann damer! :joyful: Hjelp! Jeg blir ikke klok :arghh: Jeg sliter litt med å forstå hvor langt jeg er på vei så kanskje noen av dere kan gjøre meg klokere. Jeg fikk min første mens tilbake i juni (2022 baby og amme eventyr:Heartred). Tidligere har mine sykluser vært mest rundt 27-29 dager. Men i juli hadde jeg en syklus på 40 dager før mens kom. Første dag i forrige mens var dermed 31.juli og i følge menstermin (28 dagers) så er jeg 4+2 på vei og termin 9 mai... men det blir vel ikke riktig i forhold til at jeg sist hadde 40 dagers syklus og EL kom senere enn antatt o_O Jeg testet etter EL denne PP, og i følge premom så hadde jeg EL 19.08 på CD 20(se bilde).

Hvis jeg tar utgangspunkt i EL som unnfangelsen dato så er jeg mer 3+4 på vei :hilarious:. Hvordan ville dere regnet ut termin basert på dette? :bookworm:
Når EL kom sent ville jeg tatt utgangspunkt i den dagen, er ko det som er mest reelt. Leger/jordmødre tar vel ofte utgangspunkt i første dag i siste mens frem til ul.

Jeg har bare tatt utgangspunkt i første dag i siste mens, også 29dager syklus mener jeg jeg brukte. Men regner jeg fra det jeg tror er unnfangelsen blir det 30.04 som er termin. Jeg har født begge mine 1 uke og 2uker før termin, så regner vel uansett nesten med å føde tidligere denne gangen og:angelic:
Ville ikke tenkt så mye på det, jordmor/lege regner ut fra første dag i siste mens uansett, også setter de jo termin ut fra ul også vil man jo også få en pekepinn på tul:joyful:

Jeg bruker babyverden sin app. Skriver inn eggløsningsdagen fordi syklusene mine er så varierende. Denne gangen kom EL på cd19, og ikke cd14 som legene regner med. Så vurderer å flytte litt på siste dag i første mens ved første kontroll for at det skal matche litt bedre. :angelic:

Back
Topp