Hjelp, hvor mye har dere lagt på dere?

Desemberspire20

Ønske om en liten spire ❤️
Jeg har altså lagt på meg 14 kg allerede! Og jeg er 22+4! Jeg er kjempe stressa over dette og føler dette er MYE! Hvor mye har dere lagt på dere?
Og hvor mye har dere gått opp evt før?
Dette er mitt første barn :)
 
Ca 1-2 kg. 21 uker. Mitt andre svangerskap på drøyt 2 år. Vært mye kvalm, så regner med vekta peker litt raskere oppover nå framover.
 
Uke 22+6 og lagt på meg ca 4-5 kg.
 
Er 21 uker og har gått opp 6 kg. Det er de siste ukene kiloene har kommet, så det blir nok fler..
 
7 kilo, 20+3 :) synes også det føles mye og er ikke så veldig fornøyd med det om dagen, men what can you do...
 
23+0, +3 kg. Damene i min familie har en tendens til å gå opp 20-30 kg så jeg er veldig bevisst på kosthold, det er det aller viktigste. Hvis du gjør det og går opp mye har du gjort det du kan, man skal jo ikke slanke seg heller!
 
Hei,
Er 23+1 i dag :)
Har lagt på meg 2-2,5kg fra hva jeg veide før jeg ble gravid, men var mye kvalm og gikk ned 2 kg i 1. Trimester. Så da har jeg vel egentlig lagt på meg 4-4,5kg nå :)
Ville ikke bekymret meg for mye, alle svangerskap og kropper er forskjellige. Noen får veldig mye vann i kroppen. Jeg har alltid vært liten og var en stund bekymret for at jeg ikke la på meg nok.
vokser mye om dagen og regner med de ekstra kiloene vil komme på nå fremover.
Min lillesøster som ikke var kvalm under sitt svangerskap, la på seg 28kg totalt. Hun fødte riktignok en gutt på 4565g her for 1mnd siden (gikk over tiden), men mesteparten av vekten var vann og kiloene har rast av henne i etterkant.
Både lite og mye er normalt, snakk med jordmor dersom du er bekymret. De har vært borti det meste :)
Lykke til videre med svangerskapet.
 
Ved forrige kontroll, uke 17+4, hadde jeg gått opp 7 kg. Forrige svangerskap gikk jeg opp 25 kg, men det tok 3 mnd etter fødsel så var alt borte igjen så stresser ikke! :p
 
4-5 kilo 23+0 :) er nok veldig individuelt hvor mye man går opp. Er man undervektig skal man gå opp mye, normalvektig ligger det vell på 12 og oppover, og overvektige skal vell helst ikke gå opp så mye. Er du normalvektig så er det heller ikke krise å gå opp 20 og kanskje litt til såvidt jeg vet. Snakk med jordmor om det og spis små sunne måltid ofte :)
 
Første svangerskap gikk jeg opp 16 kg (startvekt 80 kg)
Andre svangerskap gikk jeg opp 25 kg (startvekt 65 kg)

Til nå (19+6) har jeg gått opp 8-10 kg. Litt usikker på startvekt. Jeg er ganske overvektig, så har ikke godt av å gå opp så mye. Men det er ikke så lett å bremse det heller, med hormoner som tuller rundt i kroppen...
Tenker det blir nok som andre svangerskap dette, for jeg legger på meg veldig på slutten. Men da er det mest bare væske. Første gang var 12 kg borte 4 dager etter fødsel, andre gang var 8 kg borte 3 dager etter fødsel.
 
Back
Topp