Hjelp, hva trenger babyen... :-O

Snelafel

Andre møte med forumet
Hva trenger en desemberbaby? Føler det er som første gang igjen, helt blank :sorry:

Har 2 jenter fra før, født på en annen årstid. Og nå venter vi en gutt, som ikke var helt planlagt. Eneste vi har klart er vogn, seng og bilstol:)

Så fyr gjerne løs med ting og tang, det setter jeg pris på :)

Jeg sliter også litt med dette. Hadde junibarn sist, Men tenkte å bestille noen sett fra nøstebarn i tillegg til litt vanlige klær. Har tenkt litt på at vi sannsynligvis er en del innendørs i starten, iom at han blir født i desember. Og her er det godt isolert og varmt året rundt, så det er ikke sikkert at jeg føler det store behovet for kle så mye på. Eneste er at disse ull/silke-bodyene virker veldig praktiske, for de blir nok ikke varmere enn en bomullbody, men isolerer nok bedre hvis vi går ut.(tar jo flere lag på i tillegg...)

Jeg føler jeg hadde mye bedre kontroll sist gang jeg fødte. Denne gangen aner jeg ikke hva jeg trenger...

Stort sett bare ullklær :) Bilstolpose og vognpose er kjekt. Et ullteppe er også fint. Ellers blir det lue og votter :)

Vognpose, god lue, en god dress til å ha på i vognen, bilstol pose/teppe tynne votter!

Ull kan du ha viss du vil, jeg hadde
Ikke det til Emil som ble født des11, er så godt pakket inn i poser og tepper ;)

Jeg sliter også litt med dette. Hadde junibarn sist, Men tenkte å bestille noen sett fra nøstebarn i tillegg til litt vanlige klær. Har tenkt litt på at vi sannsynligvis er en del innendørs i starten, iom at han blir født i desember. Og her er det godt isolert og varmt året rundt, så det er ikke sikkert at jeg føler det store behovet for kle så mye på. Eneste er at disse ull/silke-bodyene virker veldig praktiske, for de blir nok ikke varmere enn en bomullbody, men isolerer nok bedre hvis vi går ut.(tar jo flere lag på i tillegg...)

Jeg føler jeg hadde mye bedre kontroll sist gang jeg fødte. Denne gangen aner jeg ikke hva jeg trenger...

Jeg og føler jeg hadde mye bedre kontroll sist. Nå sitter jeg som et spørsmåstegn og googler i alle retninger :p

Jeg er førstegangsfødende. Så jeg er totalt helt blank...
Hva skal brukes, hva blir for kaldt. Hva skal innerst,i midten, ytterst?
Jeg merker jeg begynner å få lett noia her.

Jeg og føler jeg hadde mye bedre kontroll sist. Nå sitter jeg som et spørsmåstegn og googler i alle retninger :p

Hehe, rart at det skal være sånn. Trodde man ble mer avslappet av at man har vært gjennom det før.
For min del har jeg vært veldig avslappet frem til nå, og så begynner det å gå opp for meg at ingenting er klart. Har jo god tid, men kjekt å spre utgiftene litt.

Huff, vinter på Vestlandet er jo ikke enkel å forutsi heller, kan være 10 grader og regn, eller 18 minus og klink is... Så vanskelig å planlegge hvor mye varme klær man egentlig trenger....

Hehe, rart at det skal være sånn. Trodde man ble mer avslappet av at man har vært gjennom det før.
For min del har jeg vært veldig avslappet frem til nå, og så begynner det å gå opp for meg at ingenting er klart. Har jo god tid, men kjekt å spre utgiftene litt.

Huff, vinter på Vestlandet er jo ikke enkel å forutsi heller, kan være 10 grader og regn, eller 18 minus og klink is... Så vanskelig å planlegge hvor mye varme klær man egentlig trenger....

Hehe, skulle tro det ja :joyful: Men vogn, bilstol, seng osv er i boks. Men kjenner panikken tar meg noen ganger ja :p

Får sette av en dag eller to til shopping:D

Fikk februarbaby: Ull, ull og ull var gull verdt :-) Fikk strikket en fantastisk vognpose i babyull. Luer, votter. Vi brukte masse tepper! :-)

Jeg har har fått vinterbarn før, og da brukte vi masse ull! Min erfaring er at har du noen sett med bodyer,strømpebukser å noen nattdrakter i ull, samt en god ulldress så har du kommet langt.:)
Har du en god å varm vognpose så er det ofte nok at den lille kan ligge i vognen i bare body,strømpebukse å en lue.

Min første er født 26 DES 14 :D

Dette brukte vi:

- ull body og vanlig strømpebukser
- lammeskinn pose, men hadde holdt med dun
- dun dyne
- bilstol pose med dun
- i vogna hadde jeg på han ull innerst og gjerne tynn bomulls dress utenpå. Han var varm av seg og lammeskinn varmer godt.
- hadde også lammeskinn i bunnen av bagen.
- ullpledd på toppen av posen når jeg ikke brukte stromtrekket
- hadde på ull sokker/tøfler når vi skulle ut
- babynest i vugga med lammeskinn oppi og bomullspledd på dagen og dyne på natten om han ikke lå hos meg.
- veldig glad i de tynne hjelm luene fra janus feks til bil og vogn turer.

Var en mild vinter i 2015, så man må se litt på det når babyen kommer. Hvordan vinteren blir. Å om babyen er kald av seg eller varm slik min var. Men har man basis tingene i ull eller bambus som er bra vis de er allergiske. Så er man godt i gang.

Bor man i kalde nord, har man jo gjerne litt kaldere vintere enn her i sør. Da kan man nok bruke tykkere ull også i vognen. Spør gjerne mødre og bestemødre hva de brukte. Jeg trodde svigermor var helt sprø når hun sa at hennes barn hadde ligge i stort ullpledd i vogna da de bodde i nord. Men det er jo faktisk utrolig godt å varmt med ullpledd :D

Som min mor sa til meg, ingen brukte ullbody og slikt for 15 år siden:p jeg tenkte å kjøpe inn litt ullklær også får jeg se hva som passer å bruke til babyen:) er jo begrenset hvor mye man går ut når det er kaldt ute( bor i nord så kan bli rimelig kaldt her), også kan jo babyen være veldig varm av seg. har derimot ønsket meg masse strikket klær da, så får jeg bare handle inn det som passer for babyen når den er født og man er blitt kjent med den:)

Vi må ha ull, kommer nok bare til å bruke det nærmest kroppen. Det er bra både for varme og kalde babyer, for det regulerer temperaturen godt. Vi skal ikke bruke vogn i begynnelsen, bare bæretøy, og da er ull ekstra viktig siden man fort blir varm og svett når man bærer. Bomull blir vått og kaldt da, mens ulla holder deg og baby varm uansett :)

Førstegangsfødende her, så snakker ikke av erfaring, tenkte bare å linke til denne siden som jeg fant her inne: Utstyrsliste

Den tar ikke så mye for seg forskjeller på vinter- og sommerbabyer, men så tror jeg ikke forskjellene er så veldig store heller når det kommer til utstyr utover klær (could be wrong?:rolleyes:).
De skriver rett og slett at sommerbarn kan trenge noen kortermede bodyer, mens vinterbarn gjerne trenger strømpebukser, dress i vindtett materiale og votter. De har også listet opp forslag til basisgarderobe og øvrig utstyr :)

Men dere med erfaring, hvilken vognpose anbefales? Og vil det kanskje avhenge veldig av hvilken vogn man kjøper?

Min første er født 26 DES 14 :D

Dette brukte vi:

- ull body og vanlig strømpebukser
- lammeskinn pose, men hadde holdt med dun
- dun dyne
- bilstol pose med dun
- i vogna hadde jeg på han ull innerst og gjerne tynn bomulls dress utenpå. Han var varm av seg og lammeskinn varmer godt.
- hadde også lammeskinn i bunnen av bagen.
- ullpledd på toppen av posen når jeg ikke brukte stromtrekket
- hadde på ull sokker/tøfler når vi skulle ut
- babynest i vugga med lammeskinn oppi og bomullspledd på dagen og dyne på natten om han ikke lå hos meg.
- veldig glad i de tynne hjelm luene fra janus feks til bil og vogn turer.

Var en mild vinter i 2015, så man må se litt på det når babyen kommer. Hvordan vinteren blir. Å om babyen er kald av seg eller varm slik min var. Men har man basis tingene i ull eller bambus som er bra vis de er allergiske. Så er man godt i gang.

Bor man i kalde nord, har man jo gjerne litt kaldere vintere enn her i sør. Da kan man nok bruke tykkere ull også i vognen. Spør gjerne mødre og bestemødre hva de brukte. Jeg trodde svigermor var helt sprø når hun sa at hennes barn hadde ligge i stort ullpledd i vogna da de bodde i nord. Men det er jo faktisk utrolig godt å varmt med ullpledd :D

Det er ikke nødvendigvis kaldere i nord... jeg har bodd i Tromsø hele mitt liv frem til 2010, da vi flyttet til østlandet. Vi hadde sjelden kaldere enn -10 og det varte nesten aldri mer enn et par dager i løpet av vinteren, mens her på østlandet har det vært - 20 - 25 over flere uker i desember januar hver år siden vi flytta hit, så vinteren er kanskje kortere i sør, men ikke nødvendigvis kaldere... Kystklimaet er generelt mildere enn innenlandsklimaet uansett hvor i landet man bor. :)

Det er ikke nødvendigvis kaldere i nord... jeg har bodd i Tromsø hele mitt liv frem til 2010, da vi flyttet til østlandet. Vi hadde sjelden kaldere enn -10 og det varte nesten aldri mer enn et par dager i løpet av vinteren, mens her på østlandet har det vært - 20 - 25 over flere uker i desember januar hver år siden vi flytta hit, så vinteren er kanskje kortere i sør, men ikke nødvendigvis kaldere... Kystklimaet er generelt mildere enn innenlandsklimaet uansett hvor i landet man bor. :)
Sant det du skriver, men langs kysten føles 10 minus kaldere pågrunn av at det er mye mer vind her enn Østlandet.

Sant det du skriver, men langs kysten føles 10 minus kaldere pågrunn av at det er mye mer vind her enn Østlandet.

Ja det er sant, men der jeg har bodd har ikke det vært et problem iallefall. Jeg har brukt regntrekk på vogna om vinteren, hvis det har vært mye vind. det hjelper masse, og det blir lunt og godt inni vogna.

Back
Topp