Hjelp! Hva skal vi kjøpe?

RoXXy

Betatt av forumet
Da er jeg over halvveis i svangerskapet og har så langt kjøpt 3 bodyer og 2 luer:happy:

I dag har jeg kikket på diverse nettsider for å se litt på annet utstyr vi trenger.
Dette er vår første baby, og vi har ikke mye mulighet til å arve saker, så det blir nok å kjøpe en del, enten nytt eller brukt.

Jeg forstår jo HVA vi trenger (seng, bilstol, vogn etc) av det mest nødvendigste, men hjelpes så mange valgmuligheter man har!:wideyed:
Blir helt matt og aner ikke hvor jeg skal begynne en gang. Vogn for eksempel....det finnes jo tusen ulike!

Utstyrskjøp er vel ikke det som morer og interesserer meg mest heller:confused:

Så hva er deres forslag/erfaringer?

Jeg vet i alle fall at vi skal kjøpe:

• Seng. Her tror jeg vi vil gå for en bedside crib-variant, men samtidig vil vi gjerne ha noe som varer i alle fall det første året. Er det mulig?
  • Vogn. Skal gå turer på asfalt hovedsaklig og trenger ikke noen joggevogn. Bor ikke i by-miljø, men bor landlig til. Skal ikke bruke vognen på kollektivtrafikk.
  • Bilstol. Det kan vel ikke være så vanskelig?:)
Så er det vel mye mer...men tenkte å starte med disse tingene.

Hva er dine anbefalinger?

Jeg har kjøpt 2 par sokker og en bilstolpose hehehe... Vi har god tid, slapp helt av :) Mitt tips er å gå på en stor Barnas Hus eller Babyshop og be om råd. Jeg er også førstegangs, men har jobbet i barnebutikk så føler det hjelper litt.

Seng: Bedside cribs ligger det masse ute av på Finn.no ellers har komplett.no en fra Babydan som er litt rimeligere enn Troll sin. Sprinkelseng kan du også få gratis/billig på Finn eller så har Ikea rimelige. Vi går for Babydan bedside + Stokke Home sprinkelseng (eneste skikkelig dyre tingen jeg har lyst på)
Vogn: Jeg er helt forelsket i Mountain Buggy, men det høres litt ut som kanskje Emaljunga kunne funket bedre til ditt behov :)
Bilstol: Maxicosi. Lettest av de som gjør det bra år etter år i tester. Husk at du skal ha en nesten 1åring oppi den også ;)

Ellers blir det nok vippestol, tripp trapp med new born seat, babynest og sikkert masse mer her. Men husk at alle barn er forskjellige og at ikke alt må være på plass før lille kommer :)

Tja har ikke så mange gode råd egentlig, men om du får tak i en grinseng med BÅDE heving av bunn i ulike nivå og der du kan senke ned ene siden på så vil man kunne bruke denne i stor grad til bedside crib og den vil da vare i noen år. De fleste andre bedsidecrib har bare et nivå på høyden så da må man bytte seng når ungen begynner og bevege seg slik at det kan bli farlig for de.

vogn er bare smaksak, så ut og se hva du liker og og syns passer deres behov og økonomi

Mitt tips er å skrive liste over det dere trenger og så undersøke underveis de forskjellige variantene. Jeg har gjort det sånn og har ombestemt meg utallige ganger før jeg har landa på noe :p

Når det gjelder seng, kjøpte vi en Babybay bedside crib til eldstemann som var gull verdt. Der kan du stille madrasshøyden som du vil så den er like høy som foreldresenga, og når ungen blir mer mobil, senker du den så han/hun ikke klarer å klatre over. Vi var heldige og fikk tak i en maxi-variant på finn.no, som er litt større enn den vanlige, så vi brukte den til han nærmet seg året. Den var ikke å få kjøpt i butikk i Norge da (i 2014), men kanskje det går nå, ev. bestille fra utlandet? Ellers får du i hvert fall takk i den vanlige størrelsen ☺

Anbefaler deg til å gå innom babyshop/barnashus å få hjelp og svar på alt du lurer på:) de er(skal være) flinke til å hjelpe, vise, anbefale og finne ut i samen med deg hva ting du trenger, og feks hvilken vogn som passer til deg :)

Vær obs med å kjøpe bilstol brukt i alle fall. Om de har vært med i kollisjon er de ubrukelige. :)

Vær obs med å kjøpe bilstol brukt i alle fall. Om de har vært med i kollisjon er de ubrukelige. :)
Jeg kommer hvert fall ikke til å kjøpe brukt bilstol. Utrolig hva folk sier for å få solgt, og jeg stoler ikke på at de ikke har vært i kollisjon. Jeg vil barnet mitt alt godt, og velger derfor å være på den sikre siden, og kjøper nytt :)

Takk for masse tips! :)
Jeg bor i utlandet (skulle kanskje nevnt det), så en del av de norske butikkene utgår for min del.

Ser at mange av de samme merkene er å få tak i her også da, som Stokke og Emmaljunga feks:)

Vi vurderer IKEA seng med avtagbar side som bedsidebed. Men den er ikke laget for det og må jo stå stødig. Vogn så syntes jeg babyjogger er veldig lett å trille men vi har emmaljunga vogn. Veldig solid med god bysse funksjon men litt tung da

Jeg har heller ikke peiling på hva vi trenger. Det er så mye å velge mellom!! Satser på vi finner ut av det til slutt begge to :) til nå har vi bare to bodyer, hehe :)

Jeg har heller ikke peiling på hva vi trenger. Det er så mye å velge mellom!! Satser på vi finner ut av det til slutt begge to :) til nå har vi bare to bodyer, hehe :)
Vi valgte møbler til barnerommet i Sundvik-serien fra IKEA. Veldig søte og elegante møbler synes jeg :) Ellers har vi ikke kjøpt noe annet enn noen bodyer vi heller :p

Vi har kun kjøpt 2 bodyer og noen bukser og luer. Vil ikke kjøpe så mye klær enda, siden det er ting som vi sikkert får i gaver.
Har ikke kjøpt noe annet enda, men skal til Ikea snart og se hva de har der.

Vi valgte møbler til barnerommet i Sundvik-serien fra IKEA. Veldig søte og elegante møbler synes jeg :) Ellers har vi ikke kjøpt noe annet enn noen bodyer vi heller :p
Var på ikea i går for å se, og de hadde fine møbler ja :) Gleder meg til å kjøpe! Vi skal flytte rett rundt termin, så vet ikke om vi skal kjøpe inn barnemøbler nå eller når vi har flyttet. Burde vel få litt på plass her også, sånn at hun kan komme når det passer for henne :)

Back
Topp