Hjelp! Hva skal jeg gjøre?

Charlotte

Blir kjent med forumet
Jeg har i evigheter nå slitet med lege og jordmor som er veldig opptatte og ikke tid til kontroller. Hjelper heller ikke å bytte. Legen har skrevet lege erklæring på att jeg sliter med sterk bekkenløsning.

Jeg har både bekkenløsning og bekkenlåsning og har vært litt inn å ut av sykehuset med visstnok uforklarlige smerter i magen. Nå har tilstanden forverrert deg på bekkenlåsninga og bekkenløsninga, og jeg fungerer ikke i hverdagen. Har holdt meg innendørs og klarer ingen verdens ting. Sofaen har blitt mitt tilholdssted da jeg omtrent ikke kommer meg til senga, og holder blæren ofte da jeg omtrent på krabbe til toalettet. Jeg er er 34 uker og 5 dager på vei og har ei litt tverrliggere frøken i magen.

Jeg er også singel og har ingen nære venner rundt meg med bil. Kommer meg ikke på kontroller da jordmoren ikke har tid til å komme hjem til meg da jeg ikke kommer meg ut av sofaen. Jeg vet att om jeg ringer sykehuset kan de sikkert ikke gjøre mer enn å legge meg inn til jeg føder, noe som jeg er veldig ukomfortabel med da jeg har sykehus skrekk og ikke klarer å sove på sykehus.

Er det noen som helst mulighet for å kanskje få fremskynde fødsel ved igangsettelse eller KS ? Jeg orker snart ikke mer og begynner å få store psykiske problemer. Hva i alle dager kan jeg gjøre???

Hmm hørtes mye ut for deg i skrivende stund midt i natten. Har du familie/venner du kan spørre som kan stille opp for deg med bil slik at du får kommet deg til jordmor. Få en henvisning av lege til fysioterapi noe som sikkert hadde hjulpet deg nå litt.evnt kiropraktor for hjelp med låsningene. Er tungt nå på slutten men betyr ikke at man får igangsatt noen fødsel tidlig pga det annet om det er fosteret som ikke har det bra. Viktig for deg å få kontrollert de smertene du har i magen så ville nok forhørt meg flere ganger med jordmor om hun kan komme hjem evnt ringe andre priv jordmødre for å få hjelp hjemme om du ikke har sjans å komme deg noen sted.siden baby ligger i tverrleie må du få sjekk også. Benytte deg av gode dager om du har det og spørre om hjelp :) lykke til :) kjenner selv det er tungt med bekkenet om dagen, og smerter i magen pga tyngden men nå nermer det seg snart slutten :)

Last edited:
Har des
Hmm hørtes mye ut for deg i skrivende stund midt i natten. Har du familie/venner du kan spørre som kan stille opp for deg med bil slik at du får kommet deg til jordmor. Få en henvisning av lege til fysioterapi noe som sikkert hadde hjulpet deg nå litt. Er tungt nå på slutten men betyr ikke at man får igangsatt noen fødsel tidlig pga det annet om det er fosteret som ille har det bra. Viktig for deg å få kontrollert de smertene du har i magen så ville nok forhørt meg flere ganger med jordmor om hun kan komme hjem evnt ringe andre priv jordmødre for å få hjelp hjemme om du ikke har sjans å komme deg noen sted. Benytte deg av gode dager om du har det og spørre om hjelp :) lykke til :) kjenner selv det er tungt med bekkenet om dagen, og smerter i magen pga tyngden men nå nermer det seg snart slutten :)

Har dessverre ikke noen som kan hjelpe meg med transport, og har heller ikke råd til fysio heller, selv om mye blir dekt så man betale en egenandel, ikke kan jeg få de til å komme hjem til meg heller. :/ føler dette er helt uutholdelig, ingen ting av meg fungerer og føler meg som en grønnsak. Og ligge slik i en måned til er veldig vanskelig :/

Men jeg betaler ikke noen verdens ting hos Fysio. Fikk henvisning av lege, ingen egenandel eller noe, jeg går en gang i uken privat. Rart det skal være store forskjeller på det. Men i kommunen har man private jordmødre. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt noen tlf og forhørt meg hvor mye evnt de hadde tatt for å komme hjem til deg. Hva med barnefaren er han inni bildet? Naboer? Familie? Må finnes noen som du kan spørre pent. Tenk på babyen og at du må få hjelp. Prøve å tenke positivt :) mange ganger man ting kan være vanskeligere oppi hodet enn det virkelig er :) må bare bli flink på å se hva man har av nettverk rundt seg og benytte seg av det :)

Men jeg betaler ikke noen verdens ting hos Fysio. Fikk henvisning av lege, ingen egenandel eller noe, jeg går en gang i uken privat. Rart det skal være store forskjeller på det. Men i kommunen har man private jordmødre. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt noen tlf og forhørt meg hvor mye evnt de hadde tatt for å komme hjem til deg. Hva med barnefaren er han inni bildet? Naboer? Familie? Må finnes noen som du kan spørre pent. Tenk på babyen og at du må få hjelp. Prøve å tenke positivt :) mange ganger man ting kan være vanskeligere oppi hodet enn det virkelig er :) må bare bli flink på å se hva man har av nettverk rundt seg og benytte seg av det :)

Kan jo prøve å ta noen telefoner rundt senere på dagen. Men nei barnefar har flyttet til Hønefoss og vil ikke ha noe kontakt, heller ikke familie, så står ganske aleine. Men har alltid klart meg aleine derfor dette er så frustrerende for meg nå som jeg ikke klarer noen ting. Har fått innvilget overgangsstønad så økonomien blir bedre. For denne måneden er økonomien heelt på bånn. Får bare ringe litt rundt å høre med leger, jordmødre og slikt på morgenen

Hvis bekkenløsningen er så ille at man har problemer med å gå, så skriver legen diagnosen "bekkenløsning med gangevansker". Da har du krav på fri behandling hos fysioterapeut/manuell terapeut som har avtale med kommunen. Greit å sjekke dette før du takker ja til time.

Håper ting ordner seg for deg :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hvis bekkenløsningen er så ille at man har problemer med å gå, så skriver legen diagnosen "bekkenløsning med gangevansker". Da har du krav på fri behandling hos fysioterapeut/manuell terapeut som har avtale med kommunen. Greit å sjekke dette før du takker ja til time.

Håper ting ordner seg for deg :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Og da har du og mulighet til å få hjelp med transport til og fra behandling. Kanskje du kan få det til kontroller hos jordmor og :)

Tror du får dekt transport til og fra behandling om du ikke klarer å gå. Undersøk med pasientreiser på nettet. Hvis du har diagnosen bekkenløsning med gangvansker skal du få behandlingen dekt. Jeg er 21 uker på vei og er 100% sykmeldt og betaler ingen verdens ting for behandling. Jeg har bassengtrening hver uke, og det er ingen egenandel her altså. Høres ikke bra ut at legen ikke har tid til deg, men tror ikke du får noen raskere igangsettelse. Ta gjerne en tlf til svangerskapspoliklinikken ved ditt sykehus og fortell dem situasjonen din og hør hva de sier. Ikke gi opp! Du har krav på oppfølging fra lege og jormor så her må du bare pushe på!

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Dette må være en utrolig fortvilende situasjon for deg. Men som andre skriver over her, har du bekkenløsning med gangvansker (noe som du tydeligvis har), så får du dekt alt sammen! Du slipper å legge ut for time hos fysioterapeuten, de får det refundert automatisk (så lenge de har avtale med det offentlige).
Samme med transport til og fra behandlingssted, så har du krav på dette, så lenge du er såpass invalidisert som du beskriver.
Du har rett på, og det er viktig for både deg og lille i magen med svangerskapskontroller. Horribelt at du ikke får de kontrollene du har rett på..
Men kanskje du bør vurdere å bare få en evt. innleggelse på sykehuset, til tross for din store sykehusskrekk?
Sånn som det ser ut nå, så er det nok kanskje best både for deg og babyen!

Hvor i landet bor du?
Sender deg en stor klem og mange lykkeønskninger :D

Uff, fikk skikkelig vondt av å lese dette! Om jeg ikke hadde bodd så langt unna deg så skulle jeg ha kjørt deg, akkurat dit du måtte ha trengt!

Jeg synes du skal ringe føden jeg, og snakke med dem om hva du skal gjøre. De er som oftest kjempe behjelpelige og hyggelige :-) Jeg har selv slitt med smerter i magen den siste tiden. Jeg var på kontroll på sykehuset forrige mandag, men de fant ikke ut hva det kunne være... :/ Du er nok litt for kort på vei for å bli satt i gang nå tenker jeg, men det går jo ann å kjempe for å bli satt i gang så fort du kommer til uke 37? Kanskje det vil hjelpe litt på psyken :-) Bare ikke gi opp! Håper virkelig at det ordner seg for deg.

Vet faktisk ikke,
men får bare høre med lege i morgen om hvordan det ser ut fremover og hva jeg kan forvente meg
De vil jo evnt bare henvise deg videre. Kanskje en manuell terapeut eller en kiropraktor kan hjelpe for låsningene? Kjedelig å bli en kasteball rundt om kring. Legen din burde skrive en rekvisisjon til deg sånn at du får hjelp snarest :) evnt krykker om du har problemer med gange.

Back
Topp