Hjelp! Hva gjør jeg feil?

Mia83

Glad i forumet
Jeg har begynt på dette hentesettet men hullmønstret blir ikke så tydelig som på bilde. Hva gjør jeg feil? Må jeg ha tråden enda løsere når jeg strikker kastet? Screenshot_20180209-191505.png20180209_191235.jpg

Litt vanskelig å si uten å se oppskriften/mønsteret. Feller du en omgang for så å øke igjen med kast neste? Det er mange forskjellige måter å felle på, er der beskrevet en spesiell du skal bruke?

Har du strikket kastene på vrangsiden vridd rett eller vridd vrang? Da kommer ikke hullemønster fram. Må strikke kastene som vanlige masker på tilbakeveien
Jeg er ikke så god på å forklare[emoji85] håper det var forståelig skrevet

Har du strikket kastene på vrangsiden vridd rett eller vridd vrang? Da kommer ikke hullemønster fram. Må strikke kastene som vanlige masker på tilbakeveien
Jeg er ikke så god på å forklare[emoji85] håper det var forståelig skrevet
Enig, ser ut som om pinna går inn i masken fra kastene feil. De skal strikkes som ei helt vanlig maske med mindre det står noe annet.

Jeg har egentlig fulgt oppskriften og strikket rett. Men tydeligvis gjør jeg jo feil, huff gir opp jeg. Dette bør jo ikke være vanskelig, blir flau på mine vegne [emoji54][emoji18]

Jeg har egentlig fulgt oppskriften og strikket rett. Men tydeligvis gjør jeg jo feil, huff gir opp jeg. Dette bør jo ikke være vanskelig, blir flau på mine vegne [emoji54][emoji18]

Jeg vet ikke om det er så mye trøst, men det du har fått til så langt er MYE bedre enn hva jeg hadde klart! Ta deg en pause, tenk på noe annet, og se på det med friske og uthvilte øyne litt senere - så er jeg sikker på at du fikser det! :)

Ikke bli flau da. Er helt vanlig å plages litt. Jeg plages masse innimellom og jeg er egentlig ganske flink til å strikke ;)
Om du ikke har en strikkeekspert i nærheten i virkeligheten kan du ofte dra på garnbutikken får å få litt hjelp. Ofte er det så lite som skal til før det blir bra.

En annen ting er at noen ganger ser det feil ut når du bare har en repetisjon, men blir bedre når du får flere.

Det er ikke noe å være flau over! Vi har vel alle strikkere vært der, flere ganger. Jeg satt i går og nistuderte videoer for jeg fikk ikke til å skjønne ei forklaring fra ene klompelompeboka. Og ikke skjønte jeg videoen med det første heller, enda damen forklarte rolig, sakte og med te-skje. Men, så løsna det og så gøy det var! Og nå kan jeg enda en ny teknikk. :)

Jeg pleier å søke opp videoer på nett når jeg ikke får ting til å stemme helt, det er så mye lettere å skjønne da enn ved skriftlige forklaringer. Garnstudio f.eks har mange fine. Denne tror jeg kan hjelpe deg. :) Der ser du hvordan hun gjør det med kastene, og deretter hvordan hun strikker maskene på vei tilbake. Håper i alle fall den hjelper deg på vei. Ev. se på de andre videoene der inne ang hullmønster. :)

Last edited:
Jeg har strikket dette settet. Hvilken pinne nr har du kommet til? :) du strikker frem og tilbake sant?

Edit: det ser ut til at første feil er pinne nr 6, du har strikket vrang på vrangen (skulle være rett på vrangen) også har du gjort noe feil med kastene eller fellingene på neste pinne[emoji4] litt usikker på hva..

Tusen takk søte dere for oppmuntringen. Jeg har lagt den litt bort, må nok rekke opp og strikke på nytt.
Har startet på et annet prosjekt i mellomtiden :)
Spør dere flinkiser her når jeg setter i gang med den igjen :)

Jeg har strikket dette settet. Hvilken pinne nr har du kommet til? :) du strikker frem og tilbake sant?

Edit: det ser ut til at første feil er pinne nr 6, du har strikket vrang på vrangen (skulle være rett på vrangen) også har du gjort noe feil med kastene eller fellingene på neste pinne[emoji4] litt usikker på hva..
Hmm jeg lurer på om jeg har tullet det litt til i forhold til hva som er rettsiden og vrangsiden av arbeidet [emoji85][emoji86][emoji87]

Jeg har strikket litt til og det er like feil. Når man legger opp masker, første pinnen man strikker frem og tilbake, er det rett eller vrang? [emoji85][emoji86][emoji87]
20180211_195702.jpg

Hmm jeg lurer på om jeg har tullet det litt til i forhold til hva som er rettsiden og vrangsiden av arbeidet [emoji85][emoji86][emoji87]

Jeg har strikket litt til og det er like feil. Når man legger opp masker, første pinnen man strikker frem og tilbake, er det rett eller vrang? [emoji85][emoji86][emoji87]
Vis vedlegget 243574

Første pinnen du strikker er rettsiden :) tenk at når du har tråden som henger løst nede på strikketøyet (andre enden av den du la opp med) på HØYRE side er du på rettsiden :)

Første pinnen du strikker er rettsiden :) tenk at når du har tråden som henger løst nede på strikketøyet (andre enden av den du la opp med) på HØYRE side er du på rettsiden :)
Ok nå har jeg tatt frem denne igjen etter å ha tatt en pause. Får ikke mønstret til å stemme
Oppskriften sier strikk 9 p rett (rillestrikk). Første pinne jeg strikker er fra rettsiden
1: rett
2: vrang
3: rett
4: vrang
5: rett
6: vrang
7: rett
8: vrang
9: rett

Deretter skal jeg starte på mønstret. Strikke glattstrikk på pinne 1-5 også skal 6 pinner strikkes rett fra vrangen.

Når jeg har strikket 9 pinner så skal jeg strikke den 10. Pinnen fra vrangen ( som er den første i mønstret)
Pinne 1: vrang fra vrangen
Pinne 2: rett fra retten
Pinne 3: vrang fra vrangen
Pinne 4: rett fra retten
Pinne 5: vrang fra vrangen
Pinne 6 blir feil. Rett fra retten.

Hvor ligger feilen? [emoji54]

Ok nå har jeg tatt frem denne igjen etter å ha tatt en pause. Får ikke mønstret til å stemme
Oppskriften sier strikk 9 p rett (rillestrikk). Første pinne jeg strikker er fra rettsiden
1: rett
2: vrang
3: rett
4: vrang
5: rett
6: vrang
7: rett
8: vrang
9: rett

Deretter skal jeg starte på mønstret. Strikke glattstrikk på pinne 1-5 også skal 6 pinner strikkes rett fra vrangen.

Når jeg har strikket 9 pinner så skal jeg strikke den 10. Pinnen fra vrangen ( som er den første i mønstret)
Pinne 1: vrang fra vrangen
Pinne 2: rett fra retten
Pinne 3: vrang fra vrangen
Pinne 4: rett fra retten
Pinne 5: vrang fra vrangen
Pinne 6 blir feil. Rett fra retten.

Hvor ligger feilen? [emoji54]

Rillestrikk er å strikke rett uansett hvilken side man strikker fra. Da vil du få bølger. Dette skal du gjøre med 9 pinner. Da havner du på vrangen på pinne 10.

Glattstrikk er rett på retten (Du ser den glatte siden) og vrang fra vrangen. Da blir det riller på baksiden. Og rett (glatt) siden.

Rillestrikk er å strikke rett uansett hvilken side man strikker fra. Da vil du få bølger. Dette skal du gjøre med 9 pinner. Da havner du på vrangen på pinne 10.

Glattstrikk er rett på retten (Du ser den glatte siden) og vrang fra vrangen. Da blir det riller på baksiden. Og rett (glatt) siden.
Hei
Takk for svar.
I oppskriften står det at når du strikker mønster så skal den 6 pinnen strikkes rett fra vrangen. Men slik jeg har prøvd å sette opp så får jeg ikke det til å stemme :(

Hei
Takk for svar.
I oppskriften står det at når du strikker mønster så skal den 6 pinnen strikkes rett fra vrangen. Men slik jeg har prøvd å sette opp så får jeg ikke det til å stemme :(
Send hele oppskriften som et bilde i pm. Så skal jeg hjelpe deg.

Det er en gratisoppskrift fra Dale, finnes i dette heftet. Og der er det flere fine hentesett, om noen vil ha tips. :)

Jeg får det heller ikke til å gå opp når en starter med at første pinne er rettsiden på rillestrikken. Da vil en jo havne på vrangsiden på pinne 10, og pinne 16 vil være fra rettsiden. I oppskrifta står det at omgang 6 i mønsteret skal være fra vrangsiden. Jeg hadde enten juksa til med en ekstra pinne på rillestrikken for å havne rett, eller tenkt at jeg starta med første pinne på rillestrikken fra vrangen. Men det er mulig det skal gå opp på noe finurlig vis. :p

Sniker fra juli.
Jeg har strikket denne jakken, og leste oppskriften slik at første pinne er vrangsiden. Gikk i alle fall fint opp hos meg da :)

Back
Topp