Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ville ringt legekontoret og hørt med de hva det betyrfikk svar på blodprøven S-FSH er 14. Bør være 1-13. Ovarialsvikt sår i kommentaren. Hva betyr det????
Værså snill kan noen fortelle? Har jeg problemer med eggene? Er det over ? Hva skjer?
1. hvor gammel er du?Jeg skal gjøre det imorra men er så bekymret nå at jeg klarer ikke å puste
1. hvor gammel er du? 31
2. Hvilken syklusdag tok du blodprøven? 1-2 cyklus dag
3. Og hva var østradiol-verdien din? 0,17
FSH skal ideelt sett være lav i starten av syklus. Høy FSH kan tyde på at man har dårlig eggstokkfqnksjon, altså at kvaliteten på eggene begynner å bli dårlig, og man nærmer seg overgangsalderen. Men den skal bare tolkes når østradiol samtidig er lav, helst 0,07-0,10.
Kan prøve å hjelpe deg med et foreløpig svar, men må vite svar på de overnevnte spm for å kunne svare.
1. hvor gammel er du?
2. Hvilken syklusdag tok du blodprøven?
3. Og hva var østradiol-verdien din?
FSH skal ideelt sett være lav i starten av syklus. Høy FSH kan tyde på at man har dårlig eggstokkfqnksjon, altså at kvaliteten på eggene begynner å bli dårlig, og man nærmer seg overgangsalderen. Men den skal bare tolkes når østradiol samtidig er lav, helst 0,07-0,10.
Kan prøve å hjelpe deg med et foreløpig svar, men må vite svar på de overnevnte spm for å kunne svare.
Da kan det høres ut som om kvaliteten på eggene dine er på vei ned. Alderen din tilsier at du skal ha både lav FSH og lav estradiol så tidlig i syklus. FSH på 14 er for høyt 1-2 syklusdag (særlig hvis det var syklusdag 1). Ikke VELDIG forhøyet, det ligger jo rett utenfor referanseområdet, men det er høyere enn man ønsker. Det kan tyde på dårlig kvalitet. At du samtidig har såpass høy østradiol tidlig i syklusen tilsier det samme. Når både østradiol og FSH stiger tidlig, er det tegn på at kroppen sender ut høye nivåer av hormoner for å få syklusen i gang. Hvis du ser på eggstokkene som en motor, og hormonene som bensin, så trenger din motor mer bensin for å "starte opp" enn det som er vanlig i din alder. Altså, et tegn på at funksjonen kan begynne å svikte. Hvis du skjønner?31 år gammel
Tok det 1-2 syklusdag
Østradiol var 0,17
Den var 6 i februar. Hvorfor går den plutselig ned?Da kan det høres ut som om kvaliteten på eggene dine er på vei ned. Alderen din tilsier at du skal ha både lav FSH og lav estradiol så tidlig i syklus. FSH på 14 er for høyt 1-2 syklusdag (særlig hvis det var syklusdag 1). Ikke VELDIG forhøyet, det ligger jo rett utenfor referanseområdet, men det er høyere enn man ønsker. Det kan tyde på dårlig kvalitet. At du samtidig har såpass høy østradiol tidlig i syklusen tilsier det samme. Når både østradiol og FSH stiger tidlig, er det tegn på at kroppen sender ut høye nivåer av hormoner for å få syklusen i gang. Hvis du ser på eggstokkene som en motor, og hormonene som bensin, så trenger din motor mer bensin for å "starte opp" enn det som er vanlig i din alder. Altså, et tegn på at funksjonen kan begynne å svikte. Hvis du skjønner?
FSH sier mer om kvaliteten på eggene, enn om antall egg, og det kan godt hende at du har massevis av egg igjen, men at de begynner å bli dårlige. https://medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/ Disse forklarer det ganske godt. Har du tatt utredning hos privat gynekolog eller noen som driver med fertilitet, eller hos fastlegen? Hvis det siste er tilfellet, er det sikkert greit å få en henvisning til en fertilitetsklinikk slik at de kan gjøre flere undersøkelser. Du har mange muligheter selv om man har funnet ut dette
FSH var 6 i februar? Og 14 nå? Begge på syklusdag 1-2? Det var stor forskjell. Stoffskfte kan absolutt være med på å påvirke fruktbarheten, så viktig med velregulert stoffskifte for å kunne bli gravid.Den var 6 i februar. Hvorfor går den plutselig ned?
Jeg har problemer med stoffskifte også. Forresten østradiol er normal min er på 0,17. Referanse verdien er 0-0,30
Men herregud vil dette bety at det er vanskelig å Få barn?
Takk for svar. Er du lege?
FSH var 6 i februar? Og 14 nå? Begge på syklusdag 1-2? Det var stor forskjell. Stoffskfte kan absolutt være med på å påvirke fruktbarheten, så viktig med velregulert stoffskifte for å kunne bli gravid.
Østradiolen din er normal, men den svinger også mye gjennom syklus. I starten av syklus - dag 1-2 - vil man at den skal være lav, typ 0,05-0,10. Senere i syklus stiger den, og da er o,30 normalt. Men FSH-verdien kan ikke tolkes når estradiol er høy, over 0,20. Da er man for sent ute og FSH sier oss ingen ting om eggstokkfunksjon. Du er i grenseland her, så FSH-verdien er ikke like sikker. Samtidig ønsker man ikke at verken den eller østradiol skal være såpass høy såpass tidlig i syklus. Men for all del, det er på ingen måte elendige tall dette her. Mer en tendens til at kvaliteten er på vei ned. Du har langtifra kommet i overgangsalderen enda, for å si det sånn.
Ja, jeg er lege. Egentlig fastlege, men jobber akkurat nå på sykehus. Men jeg er ikke fertilitetslege eller gynekolog, så de kan mer om dette enn meg. Derfor - bare et foreløpig svar dette.
Legen mener at jeg skal fortsette på høy dose levaxin allikevel :/TSH din er for lav, du må gå litt ned på Levaxin dosen din <3
Hei ...Da kan det høres ut som om kvaliteten på eggene dine er på vei ned. Alderen din tilsier at du skal ha både lav FSH og lav estradiol så tidlig i syklus. FSH på 14 er for høyt 1-2 syklusdag (særlig hvis det var syklusdag 1). Ikke VELDIG forhøyet, det ligger jo rett utenfor referanseområdet, men det er høyere enn man ønsker. Det kan tyde på dårlig kvalitet. At du samtidig har såpass høy østradiol tidlig i syklusen tilsier det samme. Når både østradiol og FSH stiger tidlig, er det tegn på at kroppen sender ut høye nivåer av hormoner for å få syklusen i gang. Hvis du ser på eggstokkene som en motor, og hormonene som bensin, så trenger din motor mer bensin for å "starte opp" enn det som er vanlig i din alder. Altså, et tegn på at funksjonen kan begynne å svikte. Hvis du skjønner?
FSH sier mer om kvaliteten på eggene, enn om antall egg, og det kan godt hende at du har massevis av egg igjen, men at de begynner å bli dårlige. https://medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/ Disse forklarer det ganske godt. Har du tatt utredning hos privat gynekolog eller noen som driver med fertilitet, eller hos fastlegen? Hvis det siste er tilfellet, er det sikkert greit å få en henvisning til en fertilitetsklinikk slik at de kan gjøre flere undersøkelser. Du har mange muligheter selv om man har funnet ut dette
Hei ...
Jeg takker deg for infoen men må samtidig si at pga første setningen din fikk jeg panikk og hadde dager med bare gråt. Når man hører ordene du skrev: eggkvaliteten er på vei ned og bekrefter det med andre setninger videre i teksten kan den ta knekken og tro at med dårlig egg kvalitet blir man ikke gravid?.
Gudskjelov nå ble jeg gravid tiltross alt og helt uten medisiner. Håper ikke du misforstår meg men jeg vil bare påpeke at når noe så stor som dette blir sagt kan det virkelig påvirke leseren og den som spør. Håper inderlig at folk ikke svarer kun fra referanse verdier og tall og glemmer helheten. Selvom andre leger sa nei du er ung og verdiene din er fine du har absolutt ike dårlig kvalitet så klarte jeg ikke å glemme dette.
Men som sagt takk for at du brukte tid på å svare spm men håper ikke andre som har samme spm får panikk når de leser svarene.
Helt enigIkke for å være slem, men det er på grunn av dette man ikke bør spørre sånne her ting inne på nettforumer, men lege/gynekolog direkte. For det er ingen her som kjenner til alle dine opplysninger og helsehistorikk, så her blir det bare tolkning av infoen som blir servert. Det kan være feil og høres mye verre ut enn det er og noen tar kanskje ikke helt feil, men at det likevel ikke er så ille og det er det kun legen DIN som kan svare på.
Glad på dine vegne for at du er gravid likevelDet er en påkjenning og tenke at det kanskje er noe feil med en selv som gjør at det ikke klaffer. Kjenner til den.