Hjelp, hoven legg!!!

Barnslig

Glad i forumet
Jeg så akkurat nå, da jeg tok sv sokkene at leggene var drit hovene, hadde kjempesøkk etter sokkene...... Får helt angst, er så redd for blodpropp. Noen tips der ute???

Helt normalt med ødem i beina på kvelden når man er høygravid.

Hvis man har blodpropp vil det verke på det aktuelle stedet. Hvis du ikke har noe vondt annet enn at ødemer er ubehagelig (det sprenger på) kan du sikkert vente og evt ringe jordmor i morgen dersom du er bekymra.

Jeg må gå uten sokker om kvelden, og heller tøfler fordi det blir så vonde merker etter sokkene. Må nok begynne med støttestrømper snart for å forebygge hovne bein og øke blodgjennomstrømningen. :)

Det har blitt bedre nå, men i morgen kjøper jeg støttestrømper, jordmor anbefalte det på kontroll sist.
Var så dum å vise bena til samboeren, var nok han som gjorde meg litt ekstra bekymret, han mente at det der det var ikke bra :-P

Mine blir mer og mer hovne utover dagen, og på kvelden er de veldig hovne.. Så lenge begge leggene er lik, så er det normalt :) legg bena høyt, og drikk mye vann gjennom dagen :)

Jeg har hatt blodpropp og da hovnet foten opp til dobbel størrelse,samt at den var Stokke stiv. Foten kjentes helt rar ut, samt at det gjorde vondt der proppen satt. Så lenge foten kjennes mjuk ut og du ikke har smerter er det nok for mye ståing og gåing som har skylda.

Jeg har hatt blodpropp og da hovnet foten opp til dobbel størrelse,samt at den var Stokke stiv. Foten kjentes helt rar ut, samt at det gjorde vondt der proppen satt. Så lenge foten kjennes mjuk ut og du ikke har smerter er det nok for mye ståing og gåing som har skylda.
Ok, det var betryggende å høre.
Den kjentes litt hard ut, men var ikke dobbelt så stor og det gikk seg til etter litt hvile :-) Da ksn jeg sove godt i natt, uten å være redd :-)

Jeg står og går omtrent hele dagen på jobb. På betonggulv med værnesko.

Ok, det var betryggende å høre.
Den kjentes litt hard ut, men var ikke dobbelt så stor og det gikk seg til etter litt hvile :) Da ksn jeg sove godt i natt, uten å være redd :)
Ta kontakt med lege og jordmor i morra om du fortsatt er hoven eller får mer ubehag. Hos meg satt det i lysken, og der gjorde at foten hovna opp. Til slutt var den Stokke stiv som sagt, kjentes og føltes helt rar.

Jeg står og går omtrent hele dagen på jobb. På betonggulv med værnesko.
Du må bruke støttestrømper på jobb hver dag, og gå med de hele dagen. Hver gang du har pause bør du legge beina høyt. ;)

Sist hadde jeg så hovne bein på slutten at det verket i de. Mannen pleide da å legge kalde, våte håndklær rundt leggene/anklene mine for å lindre smertene. Etter en runde med kalde omslag så masserte han vannet oppover leggene, man skyver med tomlene fra anklene og oppover mot knærne. Det lindrer og skyver vannet litt bort. :)

Da har jeg prøvd støttestrømper, herre min så effektivt :-) happy happy :-)

Hvor får man kjøpt støttestrømper? Plages med hovne ankler/føtter. Ser skikkelig feit ut i beina på kvelden :P

Du må bruke støttestrømper på jobb hver dag, og gå med de hele dagen. Hver gang du har pause bør du legge beina høyt. ;)

Sist hadde jeg så hovne bein på slutten at det verket i de. Mannen pleide da å legge kalde, våte håndklær rundt leggene/anklene mine for å lindre smertene. Etter en runde med kalde omslag så masserte han vannet oppover leggene, man skyver med tomlene fra anklene og oppover mot knærne. Det lindrer og skyver vannet litt bort. :)
hvordan I all verden får dere PÅ støttestrømpene? sliter med vanlige sokker jeg....

hvordan I all verden får dere PÅ støttestrømpene? sliter med vanlige sokker jeg....
Det går mye på teknikk å få på støttestrømper! Jeg må ha mannen til å hjelpe fordi jeg har så vonde fingrer på morgenen - og han var ikke noe flink!! :p. Men jeg tar og vrenger ned strømpen slik at man trekker på til helen også trekker man opp over leggen når fot og hel er på plass på en måte... Slik jeg synes det var lettest for ham! Jo tidligere om morgenen du tar dem på jo bedre er det ift hevelse..
Utfordringen er jo mye at det er kjempe vanskelig å bøye seg og dermed og få på seg både sokker og sko! ;)

Man må brette de helt ned og starte på tærne, og så "rulle" de oppover leggen. :P ;)

Denne gangen er jeg enda ikke hoven, så har ikke behøvd det enda. Men sist måtte jeg bruke fra ca uke 30. Fikk da anbefalt å ta de på før jeg gikk ut av senga om morran, før man står opp har ikke beina rukket å fylles med vann enda. ;)

Back
Topp