Hjelp, hjernerystelse!

smash

Forumet er livet
VIP
Vi var i svømmehallen, og minsta mi på 3 år ramla i garderoben:(
Ho sklei, datt på siden først, også med hode i gulvet til sist.
Virka ikke som ho slo hode særlig hardt heldigvis, men man vet jo aldri...
Ho tok seg jo imot med hoften og hånden først..
Ho gråt, gråt, gråt og gråt..

Ho er rolig nå, og ser film og koser seg med mat nå, men tenkte litt på hjernerystelse..
Hva må jeg følge med på? Aldri vært borti noe sånt før..
Ho gråt ganske lenge i svømmehallen, sovnet i bilen (10 min kjøretur) mens nå, en halvtime etter vi kom hjem, er ho i godt humør.

Hold et øye med allmenntilstanden hennes bare, evnt hodevondt og oppkast/besvimelse. Virker hun fin går det nok helt fint :) De tåler mer enn man tror!

Du skal være obs på om hun er kvalm, svimete eller sløv, og at pupillene er like store.

Det at hun gråt med en gang, er et tegn på at hun mest sannsynlig ikke har tatt noe skade. Siden hun skal være våken en god stund til, så bare følg med på henne. Er hun ved godt humør og er seg selv, så er hun like fin :)

Så lenge hun er i fin form, vet hva hun heter og husker hva som har skjedd er det ikke fare akkurat nå.
Men følg med utover ettermiddagen og kvelden. Mest sannsynlig går det helt fint. Barna tåler ganske mye. Men blir hun sløv, forvirret eller ikke vet hva hun heter, hva som har skjedd osv bør hun til legen.
Blir hun kvalm og kaster opp kan det også være greit å snakke med legen.

Med tanke på alderen hennes, ville jeg tatt henne med til legen. Greit å få undersøkt det hvis du mistenker hjernerystelse!

Actrine skrev:
Med tanke på alderen hennes, ville jeg tatt henne med til legen. Greit å få undersøkt det hvis du mistenker hjernerystelse!

sign

Syns ikkje det høyres ut som nokon grunn til bekymring. Viss ho et, er seg sjølv, grein med ein gang ho slo seg, og ikkje slo seg så hardt heller så trur eg nok dette har gått veldig fint.
Du bør sjølvsagt følge med på allmenntilstanden, men syns det høyres veldig greit ut.
Viss ein har hjernerystelse så er feks det å tygge vanligvis vondt, og matlyste brukar ikkje å vera på topp heller.

Takk for svar jenter!

Ho slo ikke hode så hardt tror jeg, takk og pris! Men ho slo det jo..
Vi var hjemme kl 15, og ho la seg nå kl 18:30.
På den tiden spiste ho 2 måltider + lørdagsgodteri, vi spilte dyrelotto, lekte med biler, også bygde ho lego på rommet med storesøster.

Høres ikke dette bra ut?
Ho husker hvertfall alt, og skravler som en foss ++

Actrine skrev:

Det skal mye mer til for at et barn for hjernerystelse enn en voksen.

smash skrev:
Takk for svar jenter!

Ho slo ikke hode så hardt tror jeg, takk og pris! Men ho slo det jo..
Vi var hjemme kl 15, og ho la seg nå kl 18:30.
På den tiden spiste ho 2 måltider + lørdagsgodteri, vi spilte dyrelotto, lekte med biler, også bygde ho lego på rommet med storesøster.

Høres ikke dette bra ut?
Ho husker hvertfall alt, og skravler som en foss ++

Jeg hadde ikke ringt lege. Når hun spiser og er seg selv, og såpass aktiv, så har hun bare slått seg (selvom det kan være vondt nok)

Nei, da ringer jeg ikke legevakten da, siden ho er som ho pleier!
Men blir så redd når sånt skjer, så tenker med en gang det værste!
Godt barn tåler myyye! Ho slo hofta si stakkars da, deeeet blåmerke!

Back
Topp