Hjelp! Gravid eller ikke?

Marije

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg har helt vanlig 28 dagers syklus, og skulle hatt mensen for snart en og en halv uke.
Jeg og samboer er i første pp, så har vært nøye med å kjekke når jeg hadde eggløsning.
Jeg tok to gt sist mandag og tirsdag, men de ble negative, så tenkte at jeg ikke er gravid.
Nå i dag, tok jeg bare en el test, som ble veldig klar positiv! Hva betyr det da?
Jeg har ikke noe særlig med gravid symptomer utenom litt ømme bryster, oppblåst og trenger å sove midt på dagen

Hilsen forvirra

Hvis du er på første pp, betyr det at du nettopp har sluttet på prevensjon? Hvis du nylig har kuttet noe med hormoner er det i alle fall ikke uvanlig at man da kan få lengre sykluser, og at den positive el-testen kommer av at du faktisk har el nå i disse dager. Så jeg ville tenkt at du var fruktbar, bare for sikkerhets skyld. Men ta en g-test også, og fortsett å legg inn aksjer til og med den andre dagen med negativ el-test dersom g-testen er negativ. Så kan du evt ta en g-test ca 2 uker etter det igjen. :)

Hei!
Jeg har helt vanlig 28 dagers syklus, og skulle hatt mensen for snart en og en halv uke.
Jeg og samboer er i første pp, så har vært nøye med å kjekke når jeg hadde eggløsning.
Jeg tok to gt sist mandag og tirsdag, men de ble negative, så tenkte at jeg ikke er gravid.
Nå i dag, tok jeg bare en el test, som ble veldig klar positiv! Hva betyr det da?
Jeg har ikke noe særlig med gravid symptomer utenom litt ømme bryster, oppblåst og trenger å sove midt på dagen

Hilsen forvirra

Hvis du akkurat har sluttet med prevensjon, er det ikke unormalt med seponeringssymptomer, som de du nevner.
Kroppen jobber hardt med å sette i gang, og stabilisere syklusen igjen, og skal samtidig kvitte seg med hormonene fra prevensjonen.

Ha samleie annenhver dag, og ikke stress med EL-tester enda, det er egentlig ingen vits. ;)
Husk folat nå!

Lykke til! :)

Hvis du er på første pp, betyr det at du nettopp har sluttet på prevensjon? Hvis du nylig har kuttet noe med hormoner er det i alle fall ikke uvanlig at man da kan få lengre sykluser, og at den positive el-testen kommer av at du faktisk har el nå i disse dager. Så jeg ville tenkt at du var fruktbar, bare for sikkerhets skyld. Men ta en g-test også, og fortsett å legg inn aksjer til og med den andre dagen med negativ el-test dersom g-testen er negativ. Så kan du evt ta en g-test ca 2 uker etter det igjen. :)
Takk for et bra svar :) greia er at jeg ikke har brukt p-piller på snart 2 år, det er derfor jeg ikke skjønner noe, når kroppen har vært helt normal frem til nå :nailbiting: Må legge til at jeg har veldig mye utflod om dagen også, noe som er veldig rart for meg å være når jeg skal ha mensen o_O men jeg skal ta en test til, så får jeg se hva den sier :)

Takk for et bra svar :) greia er at jeg ikke har brukt p-piller på snart 2 år, det er derfor jeg ikke skjønner noe, når kroppen har vært helt normal frem til nå :nailbiting: Må legge til at jeg har veldig mye utflod om dagen også, noe som er veldig rart for meg å være når jeg skal ha mensen o_O men jeg skal ta en test til, så får jeg se hva den sier :)

Litt ekkelt kanskje, men hvis utfloden er slimete og kan strekkes langt mellom fingrene, er det et tegn på at du er fruktbar. :)

Tror ikke det er helt uvanlig at det begynner å skje ting med syklusen når man skal begynne å prøve også, er stadig folk som opplever forskyvninger. Selv om man ikke føler man stresser eller noe, har jeg inntrykk av at det ikke skal så mye til før ting forskyves når man prøver.

Men en positiv el-test KAN bety graviditet altså. Man har stigning i LH på slutten av syklusen uansett, så mange opplever å få sterk eller positiv el-test før mensen uten å være gravide. el-tester slår også ut på hcg, da disse hormonene er veldig like. Så hvis du er gravid får en el-test kombinasjonen av begge disse hormonene, og vil antakeligvis bli positiv. Men det er umulig å vite om det er bare normal lh-stigning eller om det er hcg også involvert, hvis man ikke enten tar en g-test også, eller man pleier å teste med el-tester før mensen og vet hvor sterk den normalt pleier å være (og man også vet garantert at det ikke er el man har). :p

Det kan høres ut som at du er gravid. Men den burde jo egentlig blitt positiv etter du skulle hatt mensen :s har du tatt ny test nå? :)

Det kan høres ut som at du er gravid. Men den burde jo egentlig blitt positiv etter du skulle hatt mensen :s har du tatt ny test nå? :)
Ja, det er det jeg syntes er så rart, at den ikke ble positiv sist uke, men har jo lest at det er mange som ikke får positiv før lenge etterpå :shifty:
Tok en test før i dag, syntes det ble en svak strek, men skal ta en ny i morgen tidlig :happy: så håper jeg virkelig at jeg får noe svar! Tenker ellers å ringe legen for å høre hva det ellers kan være :)

Ja, det er det jeg syntes er så rart, at den ikke ble positiv sist uke, men har jo lest at det er mange som ikke får positiv før lenge etterpå :shifty:
Tok en test før i dag, syntes det ble en svak strek, men skal ta en ny i morgen tidlig :happy: så håper jeg virkelig at jeg får noe svar! Tenker ellers å ringe legen for å høre hva det ellers kan være :)

Venter i spenning! :signs003

Har du bilde på testen? Det er mange strek-lesere her på forumet :) (selv ser jeg nesten aldri de svakeste strekene, men jeg elsker å se tester for det ;))

Legg ut bilde av testen da! :) kanskje vi ser også hehe :D jada det er noen hcg slår ut sent på men det er egentlig sjeldent. Men jeg krysser fingrene :)

Hadde jeg sett meldingene her, skulle jeg ha lagt ut bilde :happy: jeg blir rett og slett gal her :(
Testet igjen for en stund siden, ser fortsatt en svak strek og skjønner virkelig ikke hvorfor den ikke blir noe sterkere! Begynner snart å lure om jeg har hatt el senere, selv om jeg skulle hatt mensen 12. Nov, og jeg egentlig vet når jeg hadde el! utdålmodig kan vi kalle meg :nailbiting: når burde jeg kontakte lege? xsmile8

Du kan jo ta en telefon nå og høre om du får tatt en blodprøve. Og samtidig ta elg urin så de kan sjekke der:)

Ville fortsatt å tatt tester i dagene fremover :) hvor sterk strek du får avhenger jo av hvor mye HCG du har så er du gravid vil jo det stige de neste dagene mest sannsynlig :)

Back
Topp