Hjelp - gonal-f

Jente0709

Forumet er livet
Marslykke 2016
Mannen min hadde funnet Gonal-f'en min i kjøkkenskapet, så han hadde trodd at jeg lagt den der ved feil, så han hadde vært snill og lagt den i kjøleskapet :( har han ødelagt medisinen? Kan den brukes?
Den har ligget i skapet siden mandag, åpnet i går kveld. Og ble lagt i kjøleskapet for ca 7 timer siden.
Prøvde å ringe apoteket, men de hadde aldri vært ut for noe sånt, så de måtte sjekke med produsenten, men de får ikke tak i produsenten før fredag (om de er heldig) og mandag om uheldig.

Hmmm....jeg hadde gonal f i kjøleskapet hele veien jeg.

Jeg har hatt det tidligere. Men pga reiseveien på mandag, så mente de det var bedre om jeg oppbevarte den jeg kjøpte da i kjøkkenskapet, så slapp jeg å drasse rundt på sånn fryseboks osv. Og det gikk jo bra til mannen var hjemme alene i noen minutter.

Det går helt sikkert fint altså. Tviler på at de medisinene er sååå sensitive at de ikke tåler dette:)

Det går helt sikkert fint altså. Tviler på at de medisinene er sååå sensitive at de ikke tåler dette:)

Det håper jeg også, men fikk beskjed av apoteket om å ikke bruke dosen før de har fått sjekket. Så håpet at noen andre hadde hørt med sikkerhet. Han jeg snakka med mente at det står jo ingenting om inn og ut av kjøleskap, bare at tempen ikke overstige 25 grader og at den brukes opp innen 28 dager etter at den har blitt åpnet og eller tatt ut i romtemperatur første gang. Og at de 28 dagene ikke starter på nytt om man har den en dag i kjøleskap. Samme mente kollegaen han tok kontakt med, men de kunne ikke si 100% og dette er ikke rette gangen å ta en sjanse

Hm, jeg har fått streng beskjed på apotek om at denne må oppbevares i kjøleskap. Ved lang reiseveg har jeg hatt med kjølebag, eller kjølepose når jeg hentet på apoteket. Men etter åpning kunne den ligge i romteperatur. Håper du finner ut av det.

ImageUploadedByBV Forum1431621719.481262.jpg

Vet ikke om det er samme regel for disse medisinene... Men fikk du ikke en liten brosjyre med sprøytene? Det bør stå der. Eller sjekk pakningsvedlegget :)

På apoteket sa de at jeg skulle ha sprøytene i kjøleskap, men så ombestemte hun seg og sa at hvis jeg skulle bruke de de neste dagene så gikk det bra å ha de i romtemperatur også. Vi har det så varmt hjemme at jeg la de i kjøleskap etter å ha hatt dem i romtemperatur en halv dag før vi kom hjem.. Bør jo gå bra.

Man kan oppbevare de enten i kjøleskap eller i romtemperatur, men etter de har havnet i romtemperatur, så må de brukes innen 28-90 dager (etter hvilken medisin man har).
Og jo jeg har brosjyre, men det står ingenting om hva som hva som skjer om sprøyter som har ligget i romtemperatur, havner i kjøleskapet igjen. Spørsmålet er jo om medisin forringes på noen måte av å bli kald igjen?

Man kan oppbevare de enten i kjøleskap eller i romtemperatur, men etter de har havnet i romtemperatur, så må de brukes innen 28-90 dager (etter hvilken medisin man har).
Og jo jeg har brosjyre, men det står ingenting om hva som hva som skjer om sprøyter som har ligget i romtemperatur, havner i kjøleskapet igjen. Spørsmålet er jo om medisin forringes på noen måte av å bli kald igjen?

Shit... Da er vi isåfall i samme båt, for jeg la mine i kjøleskap igjen...

Det var noen her inne tidligere som skreiv at om man hadde hatt de ut av kjøleskapet i mer enn 2 timer, så måtte man ikke legge de inn igjen. Men jeg finner liksom ingenting om verken det ene eller det andre, når det kommer til akkurat det her. Men jeg håper at det er folk på jobb hos produsentene i morgen, så vi får et klart svar på dette. Sykehusapotektet skulle sjekke opp dette så fort som mulig i morgentidlig og ringe meg. For om det forringer medisin, så må jeg inn til Trondheim i morgen. Jippi, for eventuelt 6 timer unødig i bil :/

Det var noen her inne tidligere som skreiv at om man hadde hatt de ut av kjøleskapet i mer enn 2 timer, så måtte man ikke legge de inn igjen. Men jeg finner liksom ingenting om verken det ene eller det andre, når det kommer til akkurat det her. Men jeg håper at det er folk på jobb hos produsentene i morgen, så vi får et klart svar på dette. Sykehusapotektet skulle sjekke opp dette så fort som mulig i morgentidlig og ringe meg. For om det forringer medisin, så må jeg inn til Trondheim i morgen. Jippi, for eventuelt 6 timer unødig i bil :/

Jeg håper at det er feil informasjon noen her inne skrev en gang.

Det burde jo isåfall stått klart og tydelig på pakningen om det ødelegger medisinen å gjøre en så enkel 'feil'...

Blir spennende å høre i morgen. Så surt om du må reise så langt for å få tak i medisiner.... Dyre er de også!

Jeg håper at det er feil informasjon noen her inne skrev en gang.

Det burde jo isåfall stått klart og tydelig på pakningen om det ødelegger medisinen å gjøre en så enkel 'feil'...

Blir spennende å høre i morgen. Så surt om du må reise så langt for å få tak i medisiner.... Dyre er de også!

Ja, det burde virkelig stått klart og tydelig om man ikke kan legge de inn i kjøleskapet igjen. Tenker om man har hatt de liggende på benken i en uke, så blir det varmt i huset i noen dag, så vil man kanskje automatisk legge de i kjøleskapet for å være sikker at de ikke blir for varme, eller at man reiser bort og dermed oppbevarer de i kjøleskap pga varme.
Kjenner jeg angrer dypt på at jeg ikke gikk for 450IE sprøyten i stedet for 300IE i går. Hadde spart noen kroner på det, om det skulle vise seg at jeg må kjøre innover å få i en sprøyte til.

Det gikk greit så lenge de ikke hadde vært ut av kjøleskap i mer enn ca 24 timer, noe lengre tid kunne de ikke garantere for. For det var ikke noe de hadde testet. Men de skulle enten oppbevares i kjøleskapet eller i romtemperatur, ikke både og. Noe egentlig de på apoteket skal presisere når man henter ut medisin.

Det gikk greit så lenge de ikke hadde vært ut av kjøleskap i mer enn ca 24 timer, noe lengre tid kunne de ikke garantere for. For det var ikke noe de hadde testet. Men de skulle enten oppbevares i kjøleskapet eller i romtemperatur, ikke både og. Noe egentlig de på apoteket skal presisere når man henter ut medisin.
Puh.. Da kan vi puste lettet ut. Mine var vel ute ca 9 timer tipper jeg. Da regner jeg med at de skal gjøre jobben sin. :)

Puh.. Da kan vi puste lettet ut. Mine var vel ute ca 9 timer tipper jeg. Da regner jeg med at de skal gjøre jobben sin. :)

Vi måtte bare passe på så vi ikke hadde f.eks. sprøytene i kjøleskap over natta og i veska mens man er på jobb f.eks. Det var ikke at de trodde det skulle gå galt det heller, men de ville ikke gi noen garanti på hva det kan gjøre med medisinen eller ikke. Men for en gang sånn og maks rundt 24 timer var ikke farlig.

Back
Topp