Hjelp! Glasur!

Camilla87

Betatt av forumet
Hei alle bakeglade damer!

Jeg står midt i kakebaking og skal bruke en glasuroppskrift jeg aldri har brukt før. Er heller ikke så dreven med glasur i utgangspunktet :/

Jeg bruker denne oppskriften :

200g smeltet smør
1 liten kopp sterk kaffe
2 ts vaniljesukker
1 pakke melis
6 ss oboypulver

MEN den blir så flytende!? Enda jeg har hatt enda mer melis... Noen som vet hvor flytende/fast den skal/bør være? :S Nå er den så flytende at den kan bare helles over kaka lissom...

Det som slår meg er at; sikker på at smøret skulle være smeltet?

Hmm. Snodig at den er så rennende når du har fulgt alt :-/

Det høres ut som det er veldig mye væske (kaffe og smør) i oppskriften. Jeg har en noenlunde lik fremgangsmåte, men absolutt ikke så mye kaffe. Smeltet smør/margarin er helt normalt å bruke i en slik type glasur. Den får også glasuren til å stivne når glasuren avkjøles, så akkurat det høres greit ut. Er altså usikker på hvor mye kaffe du har brukt. I én av oppskriftene jeg bruker har jeg seks ss sterk kaffe til 350 gram melis samt omtrent samme mengde smør/margarin (og selvsagt kakao, vaniljesukker).

Tenker med engang at du ikke skulle smeltet smøret men tenperert det dør du blander det inn ;)

Det høres ut som det er veldig mye væske (kaffe og smør) i oppskriften. Jeg har en noenlunde lik fremgangsmåte, men absolutt ikke så mye kaffe. Smeltet smør/margarin er helt normalt å bruke i en slik type glasur. Den får også glasuren til å stivne når glasuren avkjøles, så akkurat det høres greit ut. Er altså usikker på hvor mye kaffe du har brukt. I én av oppskriftene jeg bruker har jeg seks ss sterk kaffe til 350 gram melis samt omtrent samme mengde smør/margarin (og selvsagt kakao, vaniljesukker).

En liten kopp er jo så diffust, tok bare det jeg anser som en liten kopp :/ men jeg får vel bare spe på med enda mer melis ? Kan jeg eventuelt ha i litt kaffepulver for at den ikke så bli altfor søt mtp så mye melis? :S Men hvis den stivner endel når den er kjølig så hjelper jo det endel?

Og hvor flytende skal den egentlig være da? Skal den være så fast at jeg må jobbe for å få den utover, eller skal det skli greit utover av seg selv? :O

Jeg har en super god oppskrift som er ganske lik:)

100gr.smeltet smør
100gr.smeltet kokesjokolade( kan bruke oboy/kakao pulver)
Litt kaffi (noen dråper..til glasuren er glatt og fin)
Melis etter passe tykkelse.

Første som slår meg er at du har hatt alt for mye kaffi oppi oppskriften din:) en liten kopp er jo fortsatt veldig mye veske :)

Men, 6 ss tilsvarer jo 1,2 dl og det vil jeg si er en liten kopp med kaffe... En standard spiseskje er 20 ml :-)

Men, 6 ss tilsvarer jo 1,2 dl og det vil jeg si er en liten kopp med kaffe... En standard spiseskje er 20 ml :-)
Jeg tenkte ikke eksakte mål, gitt. Hehe, har noen oppskrifter der man bruker kopper, men da benytter jeg bare samme kopp til alle ingredienser og dermed samsvarer det. Vel, glasuren er uansett flytende inntil den stivner på kaken, så det er aldri noe problem når jeg lager i hvert fall.

Og hvor flytende skal den egentlig være da? Skal den være så fast at jeg må jobbe for å få den utover, eller skal det skli greit utover av seg selv? :O
Jeg bruker alltid flytende slik at jeg bare kan smøre den enkelt utover. Ellers synes jeg den ofte "drar" med seg kaken.

Den oppskriften der er vell basert på at glasuren skal gli utover. Har en slik oppskrift jeg og, og den heller jeg bare over nesten.
Glasur som er enda bedre er melkesjokoladekrem. :)

Her hadde jeg valgt bort kaffen, evt bare hatt etpar ss. Så ville jeg doblet med oboy, og tatt den bort fra platen da jeg rørte inn melisen. Så hadde jeg rørt i den til den ble mindre flytende (den blir fastere når den kjøler seg ned) :)

Hvordan gikk det?

Jeg bare tenker: når man skal lage melis bruker man jo ytterst lite væske for at den ikke skal bli for tynn. Er jo bare noen dråper som skal til. Har nok blitt altfor mye kaffe.

Ville nok tatt og blandet alt det andre bortsett fra kaffen og sett hvordan det ble. Så tatt litt og litt kaffe til det ble passe

En liten kopp er jo så diffust, tok bare det jeg anser som en liten kopp :/ men jeg får vel bare spe på med enda mer melis ? Kan jeg eventuelt ha i litt kaffepulver for at den ikke så bli altfor søt mtp så mye melis? :S Men hvis den stivner endel når den er kjølig så hjelper jo det endel?
Måleenhet "kopp" er jo ikke diffust i bakesammenheng, men en vanlig måleenhet. 2,4 dl.

Jeg ville begynt på nytt og gjøre slik som klatremus

Hadde brukt romtemperert smør og 2-3 spisesjeer kaffe istedenfor :) melis tåler meget lite veske før den flyter utover.

Back
Topp