Hjelp! gjelder vannkopper

Novemberfrø❤️

Forelsket i forumet
Vi er på ferie hos kjente i danmark. Barna her har fått vannkopper. Jeg vet godt at jeg hadde det som liten. Husker det utrolig godt.

Men er det noen fare for babyen i magen?
Er det noe jeg må være obs på/ ta hensyn til. Har allerede vært i kontakt med barna da vi har funnet ut idag at de har vannkopper og vi kom hit på lørdag. Bør jeg unngå flere møter med de små barna eller?

Jeg spurte jordmor om dette siden sønnen til veninna mi som er her daglig, nettopp hadde vankopper. Å hun sa at vannkopper er bare farlig for babyen hvis du har vannkopper når barnet blir født. Å barnet ikke har dannet antistoffer enda.  Hvis du har hatt vankopper tidligere
er det ikke farlig. 

Tror ikke det er farlig når du har hatt det selv!
Men ring legen om du er usikker. :)

Ring å spørr legen for sikkerhets skyld...

jeg bodde sammen med ei som hadde vannkopper. så lenge jeg har antistoffer (hatt det som liten) er det ingen farlig for babyen, sa både jm og lege

som dei andre sier.. så lenge du har hatt det er det ingen fare:)
kos deg på ferie du:)

fant dette om vannkopper på lommelegen

"Gravide som får vannkopper kan en sjelden gang overføre viruset til fosteret, særlig i første halvdel av svangerskapet. Det kan medføre skader på fosteret. Gravide som ikke har hatt vannkopper selv bør derfor være forsiktig med å ha kontakt med personer som har vannkopper eller helvetesild."

Røde hunder er skumlere å få som gravid.  

men er ike brannkopper det samme viruset, hvis du  har hatt vannkopper, og kommer sammen med noen som har vannkopper kan du få brannkopper? fordi man kan ikke få brannkopper hvis man ikke har hatt vannkopper???

Så lenge du har hatt det skal det ikke være noen fare for barnet i magen :)

SF100808 skrev:
men er ike brannkopper det samme viruset, hvis du  har hatt vannkopper, og kommer sammen med noen som har vannkopper kan du få brannkopper? fordi man kan ikke få brannkopper hvis man ikke har hatt vannkopper???

Det er ikke helt riktig. Man kan få brennkopper uten å ha hatt vannkopper (Det er helvetesild som er samme virus, men du får ikke det av å bli utsatt for viruset flere ganger.)

Hvis du derimot har vannkopper skal man være forsiktig med å få skitt i det el. fordi det kan føre til brennkopper.

Back
Topp