Hjelp! Foreldrepenger... igjen ;)

Frk.humle

Betatt av forumet
Jeg skjønner ikke helt dette styret.
Skal alle velge 100% og evt ta ulønnet permisjon etter dette?

Jeg vet at vi taper litt om vi tar 80%, men i mitt hodet taper vi enda mer om jeg skal ta Feks10 uker ulønnet i stede.. stemmer ikke det?

Er det slik at om man tar 80% så får man 80% "lønn" i 59 uker?

Jeg vet at vi taper litt om vi tar 80%, men i mitt hodet taper vi enda mer om jeg skal ta Feks10 uker ulønnet i stede.. stemmer ikke det?

Vi tar 100 og ulønnet en periode avhengig av når vi får barnehageplass.

Nei det stemmer ikke. For du vil få samme beløp på 80 og 100 (bare mindre per måned på 80), men pappaen vil tape 20% totalt om du tar 80. Så om du tar ulønnet de ekstra 10 ukene og setter av penger til det så slipper pappaen å tape penger. Anbefaler foreldrepengerveilederen på nav sine sider :)

Altså, totalbeløpet du får utbetalt er lavere ved 80% enn på 100%. Så hvis du selv setter av de tyve prosentene hver mnd, så har du nok penger til 10 uker ulønnet hvor du bruker samme sum som de andre månedene (altså 80% av det du får utbetalt), og enda har du litt penger igjen. For oss ble forskjellen på ca 13 000 kr.

Men vi skal ikke ta ulønnet perm, har ikke råd til det.

Jeg kommer frem til at jeg tjener på å ta 100% men taper litt om vi tar med fars uker. Uansett så lite forskjell utbetalt når man regner med økt skatt på 100% at vi går for det letteste som blir 80% hos oss :)

Vi tar 100% lønn med gradert uttak den siste fellesperioden mellom meg og far. Så tar far perm og sjonglerer litt frem til bhgstart på nyåret i -18 er tankene her. Far er selvstendignæringsdrivende og har mulighet til å jobbe en del hjemme fra ;)

Vi tar 80%.. vi har en god sum med penger oppspart på sparekonto. Og vi klarer nok å leve på litt mindre noen mnd.. ikke får vi bhg plass før junior er minst 1 og et halvt år heller.. så vi må være hjemme ei stønn.. her er det bare 1 opptak..

Back
Topp