Hjelp! Endre str på strikkeoppskrift

Groot

Flørter med forumet
Hjelp! Jeg elsker denne oppskrifta på monsterbukse: http://minenterprise.blogspot.no/2010/02/monsterbukse-oppskrift.html

Problemet mitt er at oppskriften er i str 86/92, og jeg ønsker å lage en i en mindre str. Er det noen her som er gode på endre str på oppskrifter? Det står at oppskriften passer fra 10 mnd til 2 år, så det er en fleksibel bukse. Jeg ønsker noe fra ca 4-5mnd. Skal jeg bare halvere maskeantallet?

Tror ikke jeg ville halvert maskeantallet, men heller sjekket et annet mønster med samme type garn for å sett på maskeantallet for en mindre bukse... Eventuelt regnet fra en annen ullbukse om du har. Men viktig at det er samme strikkefasthet på garnet da... Om du ikke har andre mønster kan du gå i strikkebutikken å spørre :)

Vel, jeg har ingen oppskrift eller ullbukse å sammenligne med ( jeg har ikke sett noen oppskrift som ligner denne), og ingen mulighet til å stikke innom noen garnbutikk. Så håper noen her kan svare :)

Vel, jeg har ingen oppskrift eller ullbukse å sammenligne med ( jeg har ikke sett noen oppskrift som ligner denne), og ingen mulighet til å stikke innom noen garnbutikk. Så håper noen her kan svare :)

Ser den er striket i falk blant annet så er jo bare å bruke en vanlig brukseoppskrift med sanne strikkefasthet :) men siden du ikke har mulighet for å stikke innom en garnbutikk blir det kanskje Værre...

Du kan eventuelt målet barnet og finne ut hvor mange cm buksa må være i livet. Hvis du ser på strikkefastheten på garnet du skal strikke med ser du hvor mange masker det for eksempel er på 10 cm... Skal buksa være 40cm i livet for eksempel ganger du bare antallet med 4...

Barnet er 9 uker på vei, så blir vanskelig å måle ;)

Men med det regnestykket så blir maskeantallet i oppskriften feil, der er bredden 50cm, med 22masker på 10cm blir det 110masker rundt. I oppskriften er det 104. Så da kan jeg vel ikke bruke det regnestykket?

Jeg har aldri regnet ut maskeantall etter strikkefasthet før, jeg bare følger oppskriftene.

Barnet er 9 uker på vei, så blir vanskelig å måle ;)

Men med det regnestykket så blir maskeantallet i oppskriften feil, der er bredden 50cm, med 22masker på 10cm blir det 110masker rundt. I oppskriften er det 104. Så da kan jeg vel ikke bruke det regnestykket?

Jeg har aldri regnet ut maskeantall etter strikkefasthet før, jeg bare følger oppskriftene.

Er du da sikker på at du bruker riktig garn? Altså garn med strikkefasthet etter det som står i oppskrifta? Jeg leste ikke oppskrifta nå, men mener å ha strikka denne selv og at jeg da brukte dobbelt garn, men husker ikke helt...

Hvilket garn skal du bruke? Jeg kan eventuelt forsøke å sjekke opp i et mønster hvis jeg har noe som stemmer over ens med det garnet du skal strikke i... Hvis ikke noen andre kan hjelpe før det :)

Bruker ikke noe dobbelt garn i oppskrifta. Jeg har tidligere brukt Per Gynt hvis jeg ikke husker feil, men tenkte denne gangen å bruke nøstebarn sitt.(hvis jeg klarer å regne om riktig pinnestørrelse og maskeantall, har googlet masse og skjønner ingenting :()

Bruker ikke noe dobbelt garn i oppskrifta. Jeg har tidligere brukt Per Gynt hvis jeg ikke husker feil, men tenkte denne gangen å bruke nøstebarn sitt.(hvis jeg klarer å regne om riktig pinnestørrelse og maskeantall, har googlet masse og skjønner ingenting :()

Men hva er strikkefastheten på nøstebarn sitt kontra per gynt? Er ikke å komme fra at strikkefastheten har betydning da det handler om tykkelsen på garnet :)

jeg målte på en genser jeg har strikket med nøstebarn sitt garn, og da var det 21masker på 10cm. Så er bare 1maske mindre enn jeg skal ha. Det var med pinne nr 4,5, men oppskriften sier pinne 4. Da vil det kanskje bli rett allikevel?

jeg målte på en genser jeg har strikket med nøstebarn sitt garn, og da var det 21masker på 10cm. Så er bare 1maske mindre enn jeg skal ha. Det var med pinne nr 4,5, men oppskriften sier pinne 4. Da vil det kanskje bli rett allikevel?

Ja det er ca samme strikkefasthet og med mindre pinner vil det nok ikke gjøre noen forskjell :)

Back
Topp