Hjelp en stakkars nybegynner

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
I går var vi på besøk i barnehagen Felix skal begynne i til høsten. Det virket veldig koselig der, men det var veldig vanskelig å få konkrete svar ut av den hyggelige førskolelæreren da jeg spurte hva han skulle ha med seg av utstyr. Vi skulle sannsynligvis få en liste senere en gang, men "han trenger ikke noe de første dagene". 

Kan ikke dere erfarne barnahagemammaer hjelpe en stakkars nybegynner uten erfaring med barnehager? Hva bør han ha med seg? Hvor mye og hva slags klær har deres barn liggende i barnehagen? Ser for meg at det fort blir fullt på plassen hans dersom jeg fyller opp med alt jeg tenker er "kjekt å ha". :P 

Hva har dere merket de forskjellige klærne med? Og hvor kjøper dere merkelapper, stempel og hva dere nå bruker? Hva slags ryggsekker bruker barna?

Er det noe "motepress" i barnehagene, slik at jeg bør vente med å kjøpe inn mye til jeg ser hva de andre bruker? Eller er de så små at de ikke helt legger merke til at de går forskjellig kledd? Spør fordi jeg la merke til at svært mange av jentene hadde noen pussige pannebånd på seg ute, kan ikke forestille meg at det er foreldrene som har valgt ut dem. :P

Er det noen ferdigheter han burde øve litt ekstra på i sommer før han starter? Hvor selvhjulpne er deres barn? Tenker at vi kanskje har vært litt sløve med han hjemme, for det er jo så lett å bare hjelpe til litt. F.eks. har jeg aldri prøvd å få ham til å rote mindre ved måltidene, for det er jo så lett å bare tørke over etterpå... Sikkert ikke like lett å tørke etter 20 barn, og jeg vil jo ikke at han skal være den som griser mest av alle. Bør han ha klær som han alltid greier med selv? Eller er ikke det forventet ennå? F.eks. hender det at han får problemer med foret i overtrekksbuksen sin, det kunne sikkert vært løst med å kjøpe en annen modell. Om vinteren sliter han med å få på vottene skikkelig også, men det er vel få 3-åringer som får dem under jakken selv? 

Jeg er takknemlig for alle tips og råd, så flott om noen vil dele litt erfaringer. :)
 
Jeg bestilte først merkelapper fra nettet, til å stryke på. 
Men ble utrolig lei og kjøpte en tekstiltusj som jeg skriver navnet hans med på plagget eller merkelappen inni.
Teodor er veldig varm av seg, så vi har alltid liggende et skift med t-skjorte og shorts, samt minst tre truser pga at han skvetter litt i trusen og trenger ekstra skift. 
Han har også som regel et fult skift til, med bukse og langermet genser.
Av yttertøy har han stående fult regnsett, støvler, joggesko og gore-tex sko (det er ikke alltid vi tar med f.eks støvler når det er skyfri himmel, da blir de stående hjemme etter at vi har hatt de hjemme i helgen).
Vi har et handlenett som vi frakter yttertøy med, frem og tilbake i helgene. 
Oppi der ligger det nok mye han ikke trenger nå, ullvotter og slikt :-p
Men også regnhatt, regnvotter, ekstra fleecegenser osv. 
Du ser nok fort hva han trenger. 
IKKE noe motepress hos oss, vi bruker klær vi og han synes er fine og komfortable, men stort sett joggebukser eller noe annet mykt når han er i barnehagen. 

Jeg erfarer at de fleste barn blir mye mer selvhjulpne når de ser at de andre barna kan og må (de får selvsagt hjelp om de trenger, men det tar litt lenger tid, og da klarer de fleste det selv før de rekker å få hjelp..)
 
Jeg bruker strykelapper fra www.navnelapper.no, men det er jo litt tungvint å hele tiden huske på å stryke de på nye klær. Merker ikke strømpebukser, truser og sokker. De får vi heller miste :)

I barnehagen har vi alltid hengende regntøy, støvler, lue og dress passende til sesongen. Vi har også med skift i en sekk som vi frakter frem og tilbake i helgene. Der har vi en joggedress, en bukse, to strømpebukser, en genser, en t-skjorte og noen truser og sokker. Kjole/ shorts, solhatt og solkrem på sommeren. Votter, raggsokker, ull og ekstra lue på vinteren.

Der Amelia går synes de det er helt greit at skiftet ligger i sekken, imens andre steder er de nøye på at det skal legges i kurven.

Ikke noe moteshow i bhg nei, ikke sett det noe sted  

Amelia har på seg vanlige, gjerne myke klær som vi liker :)

Ang. måltidet ble Amelia mer grisete av å gå i bhg, men det gikk seg til etterhvert. De lærer av hverandre og krever ikke alt av 3 åringer nei. Pleier å måtte hjelpe barna med vottene på vinteren, 5 åringer også :)
 
Og en ting til som arbeider i barnehage;

Hvis føler deg usikker på hva han trenger til de forskjellige sesongene, så bare si ifra
 om det. Vi lurer ofte på om vi skal tørre og si ifra til foreldrene når det er noe vi ser barna trenger. Vi er litt redd for at de skal bli fornærmet.

Men de som har sagt at det bare er å si ifra om vi ser barnet deres mangler noe, er det så lett å si ifra til også :)
 
He he, nå på våren fikk vi i månedsbrevet beskjed om at det var fint med en tynnere lue eller pannebånd, så da gikk jeg til innkjøp av et slikt pannebånd du sikkert sikter til:) 
Ellers er det absolutt ikke noe klespress. Det er bare viktig å ha skift tilgjengelig, støvler, regntøy, jakke, og en del flere ting om vinteren. Sekken hennes bruker hun i grunnen bare på turer, den kjøpte jeg på en bokhandel, husker ikke hvilket merke. I hennes barnehage står de for all maten, så vi slipper ha med matpakke, og da har hun heller aldri med seg sekk. 

Dette minner meg på at jeg burde rydde plassen til Alma og Luna skikkelig etter vinteren.. Men i går da jeg hentet Luna hadde hun vinterdressen på (uten for inni) og de høye goretex-skoene; været i Norge er jo ganske uforutsigbart, og noen dager er det så mye kald vind selv på sommerstid at de trenger mer klær. Der du bor, vil jeg tro man nesten kan bruke "vinter"-klær året rundt :) Jeg har selv sett filmer av meg selv som fireåring i Tromsø med MYE klær på midt på sommeren i ganske værharde forhold der vi bodde rett ved sjøen. 
 
Tusen takk for veldig nyttige svar!

Får prøve å stappe godt med skift inn i skapet hans, og klær for mye værforandringer. Været her er utrolig ustabilt, så jeg har ofte med mye forskjellige klær når vi går ut. Det er ikke sjeldent at jeg i løpet av noen få timer ute har tatt av eller på to lag klær, både på meg selv og barna. Må dessverre si at når jeg møter barnehager på tur så virker det som om de ansatte ofte tar av egne klær, mens de lar barna gå alt for innpakket... Heldigvis er Felix rask til å ta av seg selv dersom det blir varmt, har inntrykk av at mange barn ikke er flinke til å kjenne etter om de er passende påkledd.

Da skal jeg i alle fall si i barnehagen at jeg virkelig håper de sier i fra dersom det er noe som ville vært nyttig å ha der. 

Dersom vi ikke merker sokker, strømpebukser, truser, slikt som vi ikke bryr oss om vi mister, blir det ikke kaos hvis barna roter? Skal selvfølgelig prøve å lære ham å alltid legge klær han tar av i skapet, men jeg blir ikke overrasket dersom han plutselig har kledd av seg noe, og slengt det fra seg på badet eller i en lekekrok... Hjemme er det ca 2/3 av klærne som blir lagt riktig, resten slenger rundt overalt. Ser for meg hvor utrolig irriterende det må være for de ansatte dersom flere barn gjør det, og de jevnlig finner umerkede klær rundt om kring? 

almara: Nå måtte jeg le litt. :) Har Almas pannebånd prikker? :P Jeg er nok ikke helt inne i rollen som jentemamma ennå, og hadde ikke sett for meg at pannebånd var noe annet enn dillete pynt som de ønsket selv fordi alle andre hadde det. Felix sluttet med lue da snøen forsvant, og jeg tenkte ikke over at mange barn er mye mer frosne av seg. Ikke at noen som helst kunne ha behov for hodeplagg da vi var der, men mange av barna gikk med lue likevel, så det var kanskje det samme med pannebåndene. Så praktisk at barnehagen deres har et slikt månedsbrev, det ønsker jeg meg også. :)
 


Sukkertopp skrev:
Tusen takk for veldig nyttige svar!

Får prøve å stappe godt med skift inn i skapet hans, og klær for mye værforandringer. Været her er utrolig ustabilt, så jeg har ofte med mye forskjellige klær når vi går ut. Det er ikke sjeldent at jeg i løpet av noen få timer ute har tatt av eller på to lag klær, både på meg selv og barna. Må dessverre si at når jeg møter barnehager på tur så virker det som om de ansatte ofte tar av egne klær, mens de lar barna gå alt for innpakket... Heldigvis er Felix rask til å ta av seg selv dersom det blir varmt, har inntrykk av at mange barn ikke er flinke til å kjenne etter om de er passende påkledd.

Da skal jeg i alle fall si i barnehagen at jeg virkelig håper de sier i fra dersom det er noe som ville vært nyttig å ha der. 

Dersom vi ikke merker sokker, strømpebukser, truser, slikt som vi ikke bryr oss om vi mister, blir det ikke kaos hvis barna roter? Skal selvfølgelig prøve å lære ham å alltid legge klær han tar av i skapet, men jeg blir ikke overrasket dersom han plutselig har kledd av seg noe, og slengt det fra seg på badet eller i en lekekrok... Hjemme er det ca 2/3 av klærne som blir lagt riktig, resten slenger rundt overalt. Ser for meg hvor utrolig irriterende det må være for de ansatte dersom flere barn gjør det, og de jevnlig finner umerkede klær rundt om kring? 

almara: Nå måtte jeg le litt. :) Har Almas pannebånd prikker? :P Jeg er nok ikke helt inne i rollen som jentemamma ennå, og hadde ikke sett for meg at pannebånd var noe annet enn dillete pynt som de ønsket selv fordi alle andre hadde det. Felix sluttet med lue da snøen forsvant, og jeg tenkte ikke over at mange barn er mye mer frosne av seg. Ikke at noen som helst kunne ha behov for hodeplagg da vi var der, men mange av barna gikk med lue likevel, så det var kanskje det samme med pannebåndene. Så praktisk at barnehagen deres har et slikt månedsbrev, det ønsker jeg meg også. :)


Barna er ille til å ta av seg sokkene overalt ja :) Der jeg jobber har vi en benk som vi legger de klærne vi finner på gulvet i løpet av dagen. Det som er merket eller som vi husker hvem som eier, legger vi i riktig hylle eller tar på barnet. Det andre ligger der så foreldrene kan ta det de eier når de henter. Det som ikke blir tatt med da havner i en gjenglemt kasse i garderoben. Den tømmer vi innimellom, legger det fram så foreldrene kan se om de eier noe nok en gang. Det som er igjen vaskes og legges til låneklær :)

Selvfølgelig best om alt er merket, men barna husker utrolig godt hva de eier selv og hva de andre barna har, så de er ofte best å spørre :)

Amelia bruker endel pannebånd i overgangen fra vinter til sommer. Fortsatt noen dager da det er litt surt :)

Så fint at Felix selv regulerer klær etter temperaturen, ikke alle som kjenner det så godt nei :) jeg spør ofte Amelia om hun er passe varm, så hun skal lære å kjenne etter og vurdere det selv....

 
He he, nei, hun har pannebånd med hjerter på. Men det er faktisk ikke så dillete altså, det er et ganske bredt bånd som dekker godt, egentlig ikke så forskjellig fra en tynn lue bortsett fra at det ikke dekker akkurat toppen av hodet. 
Godt å høre at det er flere barn som slenger fra seg. Her havner det meste på gulvet, og når jeg oppfordrer henne til å legge ting på plass, er det sjelden hun har veldig lyst til å gjøre det. 

I morgen blir det i alle fall slutt på pannebånd på en stund (tror ikke hun har brukt det mye i det siste uansett, nå er vi tross alt i juni)- da drar vi nemlig til Spania i ti dager. Gleder oss veldig! Alma har vært superutålmodig i hele dag :)

 
Å så herlig, der får dere vel ikke bruk for pannebånd nei. Kos dere masse i Spania, god tur! :) 

Når Alma er utålmodig og gleder seg, legger hun seg og sover normalt da? Jeg blir noen ganger gal av at Felix ikke klarer å sove når han venter og gleder seg. Sovner ikke før langt på natt, og våkner alt for tidlig. Så er han selvsagt ødelagt på dagtid. :S Jeg har ikke fortalt ham akkurat når vi skal på ferie, og vurderer å ikke si noe før jeg vekker ham tidlig den dagen vi skal dra...
 
Back
Topp