Hjelp - Eksmannen min går konkurs

• Trådstarter Trådstarter Bekynret mamma til 2
  • Opprettet Opprettet
  • Tags Tags
    hjelp

Konkurs / Økonomisk/ eksmannen

• Alle#

Votes: 0 0,0%
  • Alle#

Votes: 0 0,0%

• Antall som har svart
    0
  • Avstemningen er avsluttet .
B

Bekynret mamma til 2

Guest
For 6 år siden skulle jeg hjelpe min daværende mann å rydde opp i økonomi, og jeg skulle være kausjonist for ham for et større refinansiering ca 400 000 kr . Jeg medsøker på lånet .
Mannen og jeg er separet, og nå holder han på å gå konkurs..
Jeg har ikke mulighet til å betjene "hans" lån på 8000 kr i mnd. Har tatt kontakt med kreditorene men de vil ikke sammarbeide, jeg er ville til å betale 2000 kr i mnd og ta mitt ansvar.
Noen som vet hva som skjer for meg nå? Får jeg hele lånet i fanget?
Det kan være mulighet for han å søke om gjeldsordning om 1 et år fram i tid pga regler.

Er det noen som har vært bort i dette før?

Her er det så mange faktorer at det er vanskelig å gi deg noen klare svar eller tips.

Men.

1. Vet du hvilket type lån dette er? Er det er lån med sikkerhet av noen slag feks eiendommer? eller er det er forbrukslån?
2. Er det et privatlån eller et lån ifbm bedrift
3. Er du medlånetaker, kausjonist eller realkausjonist? Vet du hvilken rolle du har i lånet? De ulike eollene gir nemmelig litt ulike konsekvenser for deg ved misslighold av et lån.

Det er viktig å snakke med banken, noe betaling som er mindre enn de egentlig skal ha, kan kanskje være mulig for en bank å gå med på, men det er også forståelig at de kanskje ikke kan gå med på innbetalinger som er 1/4 av det de skal ha og sansynligvis ligger lånet med allerede mye skyldig renter og avdrag om han holder på å gå konkurs å det ikke har blitt innbetalt noe på en stund. Da kommer det til et punkt at banken kan kreve inn via innkasso, og evnt at de kan begjere tvangssalg av eiendom dersom det er noe slik form for sikkerhet.

Og tips, har du signert på en kausjon/realkausjon avtale? Om så er det også greit å lete frem de papirene å se hva du har signert på. Dersom du som kausjonist/realkausjonist skal kausjonere for hans gamle gjeld som var missligholdt skal dette være opplyst riktig i kausjonsavtalen, ellers kan det faktisk være at avtalen er ugyldig! Dvs. Dersom banken ikke har opplyst riktig i dette dokumentet kan hele eller deler av kravet til kausjonisten falle bort. Det står i finansavtaleloven hvordan teksten på dette gjeldsbrevet skal inneholde:-)

Det er ikke mange som får gjeldsordning i dag, så jeg tror ikke jeg ville søkt det i første omgang. Har du vurdert gjeldsrådgivning hos nav? De kan som regel bidra med mye kunnskap. Støtter aaavinter sine mange gode ideer! Håper du finner ut av det!

Back
Topp