Hjelp - dele nyheten med svigerfar?

Tritto

Glad i forumet
Himmelbarn
Snøkrystallene2021❄️
Augustmagi 2025
Planlegger å fortelle familien den store nyheten etter TU i uke 12, og gleder meg kjempemye til å dele det! Men … så var det svigerfar, som er det man kan kalle en sosiale medier h***… (beklager stjernespråket). Hans første reaksjon vil med stor sannsynlighet bli å ville legge ut nyheten på SoMe selv, uten tanke på at det er vår nyhet å dele, ikke hans … Han er i Tromsø, vi er i Lillehammer, så vi har null kontroll på ham, og vi har jo lyst til å si det til ham samtidig som vi sier det til de andre! Vi kommer jo selvfølgelig til å si at han ikke har noe med å legge det ut, og at det skal være en hemmelighet en stund til, men jeg stoler ikke på ham …

Hva hadde dere gjort? Jeg vurderer faktisk sterkt å ikke fortelle ham det før vi er klare for å spre det på SoMe selv, men det synes far blir feil … Trenger bare litt tanker fra dere andre kommende mødre her for å klarne opp i eget hode <3

Vi var i likende situasjon, mest med at det var vi som skulle dele når fødselen hadde skjedd. Truet med at den som røper det før oss ikke blir prioritet til å se babyen :P Hardt men funket! Tok det også opp med en av besteforeldrene når vi fortalte det, og vedkommende begynte å ringe rundt med nyheten at dette er vår nyhet og ingen andres, og funket med en lang prat der personen til slutt forsto hvor sårt det er å bli tatt fra sin egen nyhet.

Masse lykke til!

Uavhengig av hva andre gjør så kommer vi til å være kjempetydelig på at dette ikke er noe de skal dele med andre før vi sier det er greit, og at det uansett ikke skal postes på SoMe rett og slett fordi vi ønsker å skjerme vårt barn og at barnet selv ska få ta valg om hva de ønsker vi skal dele når de blir eldre. I tillegg er ikke vi personer som deler så mye på SoMe og det faller oss ikke naturlig, så da vil ikke vi at andre skal poste noe fordi vi skal ha barn. Jeg kommer til å være knallhard mot mine, den som ikke respekterer de grensene vi setter for vårt barn blir heller ikke inkludert like mye. For meg handler dette om grunnleggende respekt for meg og mine valg, den som ikke aksepterer det får ta konsekvensene. Og vi skal så absolutt ikke føle at det er ubehagelig å sette grenser for oss selv og våre barn, for meg er det mer naturlig at andre burde føle det ubehaget når de tramper oss på tærne:angelic: Det er vanskelig å si ifra enkelte ganger, men jeg kommer heldigvis fra en familie som sier ting rett ut og ikke er redd for å sette grenser! Men det viktigste er at du tar valg som du er komfortabel med, selv om det kan være ubehagelig å si ifra. Masse lykke til, gjerne oppdater oss på flere tanker du har rundt dettexsmile9

Vi var i likende situasjon, mest med at det var vi som skulle dele når fødselen hadde skjedd. Truet med at den som røper det før oss ikke blir prioritet til å se babyen :p Hardt men funket! Tok det også opp med en av besteforeldrene når vi fortalte det, og vedkommende begynte å ringe rundt med nyheten at dette er vår nyhet og ingen andres, og funket med en lang prat der personen til slutt forsto hvor sårt det er å bli tatt fra sin egen nyhet.

Masse lykke til!
Uavhengig av hva andre gjør så kommer vi til å være kjempetydelig på at dette ikke er noe de skal dele med andre før vi sier det er greit, og at det uansett ikke skal postes på SoMe rett og slett fordi vi ønsker å skjerme vårt barn og at barnet selv ska få ta valg om hva de ønsker vi skal dele når de blir eldre. I tillegg er ikke vi personer som deler så mye på SoMe og det faller oss ikke naturlig, så da vil ikke vi at andre skal poste noe fordi vi skal ha barn. Jeg kommer til å være knallhard mot mine, den som ikke respekterer de grensene vi setter for vårt barn blir heller ikke inkludert like mye. For meg handler dette om grunnleggende respekt for meg og mine valg, den som ikke aksepterer det får ta konsekvensene. Og vi skal så absolutt ikke føle at det er ubehagelig å sette grenser for oss selv og våre barn, for meg er det mer naturlig at andre burde føle det ubehaget når de tramper oss på tærne:angelic: Det er vanskelig å si ifra enkelte ganger, men jeg kommer heldigvis fra en familie som sier ting rett ut og ikke er redd for å sette grenser! Men det viktigste er at du tar valg som du er komfortabel med, selv om det kan være ubehagelig å si ifra. Masse lykke til, gjerne oppdater oss på flere tanker du har rundt dettexsmile9

Å kjøre hardt er nok det som må gjøres ja. Kommer uansett til å si til alle at det er vår nyhet, ikke deres, og være ekstra hard på svigerfar. Tror å true med at han ikke blir prioritert for å hilse på nurket kan funke, men veit aldri med ham! Han har en tendens til å le bort ting :shifty: Har aldri vært en til å krangle på ting, men nå må jeg sikkert, uansett hvor ubehagelig det er. :dead:

Å kjøre hardt er nok det som må gjøres ja. Kommer uansett til å si til alle at det er vår nyhet, ikke deres, og være ekstra hard på svigerfar. Tror å true med at han ikke blir prioritert for å hilse på nurket kan funke, men veit aldri med ham! Han har en tendens til å le bort ting :shifty: Har aldri vært en til å krangle på ting, men nå må jeg sikkert, uansett hvor ubehagelig det er. :dead:
Jeg hadde min første krangle med svigerfar når jeg var gravid, pratet ikke sammen på 6måneder, han sa unnskyld til slutt :D Så det er håp, men viktigste var at mannen var støttende! Å være harde og gjøre alvor av konsekvenser er eneste som funker her dessverre

Skjønner deg!! Her delte svigers nyheten på facebook med EN gang. Tok det opp, og trodde de forstod... Ved fødsel delte de bilde av vårt nyfødte barn 1 min etter de fikk bilde på sms. Vi hadde ikke rukket å fortelle alle vi ville, før de plutselig fant det ut på svigers sin facebook... Ble så skuffa.. :( nå blir de de siste som får vite, rett og slett fordi de dreit seg ut sist.

Skjønner deg!! Her delte svigers nyheten på facebook med EN gang. Tok det opp, og trodde de forstod... Ved fødsel delte de bilde av vårt nyfødte barn 1 min etter de fikk bilde på sms. Vi hadde ikke rukket å fortelle alle vi ville, før de plutselig fant det ut på svigers sin facebook... Ble så skuffa.. :( nå blir de de siste som får vite, rett og slett fordi de dreit seg ut sist.
Så utrolig dårlig gjort!:bored:

FY!!! Det er nettopp det der jeg vil unngå! Føler så utrolig med dere, det er ingen andre sin nyhet å dele! :mad:

FY!!! Det er nettopp det der jeg vil unngå! Føler så utrolig med dere, det er ingen andre sin nyhet å dele! :mad:
Ikke sant. Ikke alle som forstår.. disse mente det var deres rett som nybakte besteforeldre. Altså!!

Sniker fra desember :)

Med førstemann sa vi klart og tydelig fra til familie at hverken graviditet eller fødsel, eller oppvekst, skulle deles på sosiale medier. Om noen gikk mot våre ønsker, ville de få meget begrenset eller ingen kontakt med barnet. Det funket knall, for å si det sånn.

Vi deler selv ingenting om/av svangerskap/barnet vårt på sosiale medier, så det hjalp nok på. Kommer til å kjøre samme regla denne gangen også.

Sniker fra desember :)

Med førstemann sa vi klart og tydelig fra til familie at hverken graviditet eller fødsel, eller oppvekst, skulle deles på sosiale medier. Om noen gikk mot våre ønsker, ville de få meget begrenset eller ingen kontakt med barnet. Det funket knall, for å si det sånn.

Vi deler selv ingenting om/av svangerskap/barnet vårt på sosiale medier, så det hjalp nok på. Kommer til å kjøre samme regla denne gangen også.
Er selv på den at jeg har lyst til å dele at jeg er gravid med et bilde, og ett når hen blir født, men ellers ønsker jeg å ikke dele noe særlig på SoMe. :cat:
Det høres så strengt ut å begrense kontakt, men det er må jo være veien å gå for å få dem til å skjønne at man virkelig mener det! :nailbiting:

Er selv på den at jeg har lyst til å dele at jeg er gravid med et bilde, og ett når hen blir født, men ellers ønsker jeg å ikke dele noe særlig på SoMe. :cat:
Det høres så strengt ut å begrense kontakt, men det er må jo være veien å gå for å få dem til å skjønne at man virkelig mener det! :nailbiting:

Ja, det er faktisk ganske kjipt å komme med sånne "trusler", men her er det helt nødvendig. Enkelte deler jo hele livet sitt i sosiale medier, uten filter. Og barnet vårt skal ikke være en del av det :)

Får vel oppdatere om hva vi kom frem til her! Vi har endelig delt nyheten med nærmeste familie etter TUL, men ikke sagt noe til svigerfar! Fikk støtte av både svigermor, kommende oldemor og et par tanter, så klare å overbevise forloveden min om å vente Svigerfar får vite det 5 minutter før vi åpner for resten av verden, men uten å få bilde:p Føler meg litt slem, men er han en SoMe-h*re, så er han det!

Får vel oppdatere om hva vi kom frem til her! Vi har endelig delt nyheten med nærmeste familie etter TUL, men ikke sagt noe til svigerfar! Fikk støtte av både svigermor, kommende oldemor og et par tanter, så klare å overbevise forloveden min om å vente Svigerfar får vite det 5 minutter før vi åpner for resten av verden, men uten å få bilde:p Føler meg litt slem, men er han en SoMe-h*re, så er han det!

Så bra! Gratulererxsmile9 Det er sikkert ekstra godt å når man har støtte fra flere hold i en slik situasjon! Og det høres ut som en løsning som fungerer for dere, og det er det viktigste!

Skjønner deg godt jeg.
Vi fortalte det veldig tidlig til familie, type 4+3 pga IVF som vi hadde vært helt åpne om. Ville ikke lyge å si at det var et negativt forsøk.
Min mormor er typen som deler alt på facebook helt ukritisk, så mannen ville egentlig ikke at vi skulle si noe. Men jeg var redd for at hun skulle få vite det fra andre familiemedlemmer før meg, det er tross alt første oldebarnet hennes.
Så blei en god telefonsamtale om viktigheten av å holde det hemmelig, og den har hun tatt seriøst altså. Hun turde ikke si det til sine egne beste venniner engang. Er 18+3 i dag og ingen oppslag på SoMe enda, jeg er ganske imponert faktisk.
Skal sies at hun delte nyheten om at vi var forlovet før vi selv hadde fortalt det til de nærmeste, så er ganske overrasket over at hun klarer å holde på det nå ;)

Huff, kjedelig når det blir sånn. Husker veldig godt da min søster skulle få første. Sa at hun burde «stenge» veggen sin på Facebook, så ville det i så fall ikke være mulig å tagge de inn i slike innlegg om noen fant det for godt å dele deres nyhet. Så ble lillekompisen født og hennes svigersøster delte det med verden... hun ble ganske skuffet. Jeg ville i hvert fall anbefale å stenge veggen, så hvis han faller for fristelsen blir der i hvert fall ikke delt til alle dere har på face i tillegg. Lykke til!

Back
Topp