hjelp!Celletest!

**Camilla**

Glad i forumet
Var på 1 gangskontroll i dag,tok blodprøver og fylte ut skjemaer.
Hadde fått med meg at enkelte leger tar gu (gruet meg veldig til dette,men "kvinnet" meg opp),men han nevnte det ikke med et ord før jeg skulle reise meg og gå oxo sa han: Så  kommer du tilbake på onsdag klokka tre til celleprøve....!!!
FAen!!!Kunne han ikke bare tatt det med en gang!?!? Spurte om det,men det hadde han ikke tid til sa han,men venterommet var tomt så det skjønte jeg ikke helt! Så nå å jeg "kvinne" meg opp enda en gang!!!
Er det noen som har vært gjennom en sånn undersøkelse før??Hva gjør han??gjør det vondt??tar det lang tid??
Off...gruer meg.....

selve celleprøven er ikke noe farlig - jeg har gjort det hver gang jeg har vært til gu (har også hatt celleendringer som ikke har vært noe, men jeg er glad for at det har blitt fulgt opp). Det legen gjør er å føre en q-tips-lignende sak (bare litt lenger enn en vanlig q-tips) inn i skjeden og bare dra den langs livmormunnen. Det kan stikke litt, men det tror jeg er fordi det er ubehagelig å kjenne noe inne i kroppen sin...

Du kunne forresten sagt nei til celleprøve, men det er ganske trygt å vite at alt er i orden også...

Så kjipt at du må tilbake bare for å ta celleprøven... Ved celleprøven "skrapes" det inni der - jeg synes det ikke var noe spesielt ubehagelig.

hos meg kjentes det ut som jeg vart spidda..ærlig talt... det stakk langt oppi magen. direkte ubehagelig.[:'(]

tenk på at det er bra å ta den, den kan forhindre at du utvikler kreft i underlivet, at de oppdager celleendringer så tidlig at de kan gjøre noe med det, hvis du har celle endring

Dessuten gjør det ikke vondt, og det er jobben til legen, det er ingenting å grue seg for..

Hvert 3`dje år bør en ta celleprøve. Kjente ikke noenting. De tar bare en liten skrapeprøve av slimhinnene.

Heisann...

Celleprøven kan føles ubehagelig... men er nok bare barnematen i forhold til en fødsel... [;)]

Går nok bra skal du se... bare slapp av når du tar den det er ikke fali [:)]

Lykketil på onsdag!!!

Jeg synes ikke det er noe ubehagelig. Det bare skrapes litt i skjeden. Det er viktig at du tar den prøven hvert 3dje år, for det er desverre sånn at i det området der så er det såpass god plass at om det begynner å utvikle seg noe der, så kan det gå lang tid før det oppdages om man ikke tar jevnlig med prøver.

Lykke til!
Du skal se at det ikke var noe å grue seg for!

synes ikke det var noe ubehagelig...
bortsett fra at en persom stakk en qtips i musa mi så[;)]

e gla æ tok den, for de fant ut at æ hadde sånn celleforandring eller ka d hete...
så æ må på kontroll hver 6 månte..:!

Jeg tror aldri at Jeg har tatt denne prøven....
Er det på grunn av alderen, Eller.... ?????

Er viktig å ta celleprøve! Jeg tok selv en for første gang i okt i fjor.. og gjett hva... jeg hadde moderate til grove celleforandringer, så jeg har vært inne og tatt en operasjon, en såkalt conisering for at det ikke skulle utvikle seg til kreft.. nå er jeg gravid, og frisk tror jeg ( skal inn å ta en kontrollprøve i juli/august for å se at de fjernet alt)
Er glad for at jeg fikk ordnet opp i det!

ORIGINAL: Dorothy_1

Har du tatt GU før så har du nok sannsynligvis tatt celleprøve også[:D] Går det lengre enn tre år mellom hver gang får du brev fra kreftregisteret om at de "savner" prøve[:D]

ORIGINAL: bondekone

jeg har tatt celleprøver fra jeg var 18. Og mente at alle gravide skulle ta det ved første kontroll hos legen men nå når jeg var hos legen ble dette ikke tatt. og skal ikke til lege igjen før i juli så sant det ikke skjer noe.

det er mange steder helt vanlig å ikke ta gynekologisk undersøkelse av gravide i det hele tatt... jeg har aldri blitt spurt om når jeg sist tok celleprøve heller jeg, når jeg har vært til kontroller.

Jeg har aldri hatt noe vondt eller følt noe ubehag av en vanlig celleprøve. De skraper jo bare inni skjeden og på livmortappen med en q-tips for å få med noen celler de skal teste.

Men i desember som var fant de celleforandringer på meg for annen gang på et år, og måtte tilbake i februar for ny sjekk - den undersøkelsen var ikke spesielt god. Og skal på enda en nå på mandag som kommer. Legen renset med eddik oppi skjeden og jeg lover - det svei!!!! [:'(] Men de fant ikke noe unormalt da heller heldigvis. Allikevel vil de sjekke en gang til før fødselen.

Så jeg må ta celleprøve hvert år istedet for hvert 3 år heretter. Men - helle GU enn besøk hos tannlegen [:D]

Om alt er bra no som jeg skal på kontroll etter opersjonen så må jeg ta celleprøve en gang i året, og om de er bra i 5 år fremover så kan jeg komme hvert 3 år igjn, men om konrtoll prøven min ikke er bra kan det hende jeg må ta ny operasjon, og om prøvene er riktig ille kan det hende jeg blir anbefalt å avbryte svangerskapet, eller at jeg får ks litt tildligere enn termin slik at de kan operere på nytt.
Men håper og tror at alt er bra

Enig med Trista!! Heller GU enn tannlegebesøk!!
Å ta celleprøve er ikke noe vondt nei..
Har skjønt at det er mange som ikke liker å ta GU, men
som gravid må vi jo spre beina til slutt likevel.. [:D]

ORIGINAL: sommer74

ORIGINAL: Dorothy_1

Har du tatt GU før så har du nok sannsynligvis tatt celleprøve også[:D] Går det lengre enn tre år mellom hver gang får du brev fra kreftregisteret om at de "savner" prøve[:D]

Jeg har tatt Clamydia prøver, Men dersom denne prøven er blitt tatt, Har Ingen sagt noe om Det...

Takk for alle svar[:)]
Ville aldri nekta å ta den prøva,men hadde han ikke sakt noe,så hadde ikke jeg nevnt den heller[;)] Men jeg gruer meg alikevel...men nå har jeg fått svar på sånn ca hva som skjer og hvordan andre har opplevd dette[:)]Tusen tusen takk for svar[:)]

Jeg har hatt problemer med celleprøvene mine i årevis. Har tatt conisering og kan bare si at jeg må ha hatt rundt 20 GU siste 5 årene, å tro meg celleprøve er ingenting.....

Back
Topp