Hjelp - beregning av termin ved lang syklus

Pin-up

Forumet er livet
Jeg har noe lengre syklus enn 28 dager, den er på 35 dager. Første dag av siste mens var 20 september, men jeg vet at jeg hadde el rundt 11. oktober (pga el-tester). Skulle hatt mensen i dag. Det stemmer også med styrken på graviditetstest og vanlig syklusmønster.

Dermed lurer jeg litt på hvorvidt jeg skal tenke at jeg er 4 eller 5 uker? Legen går jo automatisk etter første dag av siste mens og bryr seg ikke om sykluslengde, men det blir jo feil å si at jeg er 5 uker når jeg vet tidspunktet for el?

Sist jeg var gravid lurte legen på om jeg visste når eggløsningen var, så du kan bare fortelle legen at du tok el-tester og fikk opp 11. De tar sikkert hensyn til det når de beregner terminen :) Etter terminberegningen her på babyverden fikk jeg opp at jeg hadde el 11, noe som kan stemme veldig bra. Selv om Clearblue viser at jeg er 1 uke mer på vei enn jeg er :p

Jeg regner ut i fra når eggløsning var, jeg har syklus på 34-35 dager :) Blir feil å regne ut i fra første mensdag da for meg ihvertfall :)

Ja, hvis du bruker terminkalkulatoren her på bv velger du bare "Beregn fra unnfangelse", og plotter inn dato for el. Men jeg gjør deg oppmerksom på at den terminkalkulatoren ikke har tatt med i beregningen at det er skuddår neste år, så termin blir faktisk en dag før den datoen bv sier. Oppdaget det i går, så jeg har termin 1.juli, ikke 2.

Ja, hvis du bruker terminkalkulatoren her på bv velger du bare "Beregn fra unnfangelse", og plotter inn dato for el. Men jeg gjør deg oppmerksom på at den terminkalkulatoren ikke har tatt med i beregningen at det er skuddår neste år, så termin blir faktisk en dag før den datoen bv sier. Oppdaget det i går, så jeg har termin 1.juli, ikke 2.
Nå ble jeg veldig usikker på når jeg egentlig har termin...?
Hadde første dag i siste mens 26.09, og eggløsning var 07.10. Har vanligvis 25 dagers syklus. Når blir terminen min da?

Hadde første dag i siste mens 26.09, og eggløsning var 07.10. Har vanligvis 25 dagers syklus. Når blir terminen min da?
Jeg hadde eggløsning 08.10 og får opp 3. juli, så 2.juli på deg da kanskje? :)

Edit: Blir 2. juli på meg etter jeg leste om den skuddårfeilen på kalkulatoren :)

Last edited:
Jeg hadde eggløsning 08.10 og får opp 3. juli, så 2.juli på deg da kanskje? :)

Edit: Blir 2. juli på meg etter jeg leste om den skuddårfeilen på kalkulatoren :)
Da blir det kanskje 1. juli på meg, med andre ord. Takk :-)

Jeg har noe lengre syklus enn 28 dager, den er på 35 dager. Første dag av siste mens var 20 september, men jeg vet at jeg hadde el rundt 11. oktober (pga el-tester). Skulle hatt mensen i dag. Det stemmer også med styrken på graviditetstest og vanlig syklusmønster.

Dermed lurer jeg litt på hvorvidt jeg skal tenke at jeg er 4 eller 5 uker? Legen går jo automatisk etter første dag av siste mens og bryr seg ikke om sykluslengde, men det blir jo feil å si at jeg er 5 uker når jeg vet tidspunktet for el?
Sist hadde jeg kjempelange sykluser etter pilleslutt. Visste når El var pga tester, og legen regnet etter menstermin. Først etter "bevis" fra tidlig Ul begynte legen å beregne ut fra El. Fødte på termindato som jeg regnet ut selv etter EL

Sist hadde jeg kjempelange sykluser etter pilleslutt. Visste når El var pga tester, og legen regnet etter menstermin. Først etter "bevis" fra tidlig Ul begynte legen å beregne ut fra El. Fødte på termindato som jeg regnet ut selv etter EL

Det er det jeg har hørt; at legene er ganske firkantede ift å regne ut termin etter mens.

Det er det jeg har hørt; at legene er ganske firkantede ift å regne ut termin etter mens.
Jepp. Men sikkert greit å regne fra El for deg selv, for det er sååå kjedelig å bli satt tilbake i tid på UL når man omtrent teller dager.

da hadde du eggløsning samme dag som meg, og får termin samme dag som meg, 1.juli :) ( jeg har også lang syklus, første dag siste mens 6.september, det har ingenting å si så lenge man vet eggløsningsdato)

Jeg har 30 dagers syklus! Sist telte legen 30 dagers syklus :)
Er jo bare å plotte inn sykluslengde når man bruker sånn terminkalkulator :)

Jeg har 30 dagers syklus! Sist telte legen 30 dagers syklus :)
Er jo bare å plotte inn sykluslengde når man bruker sånn terminkalkulator :)

Ja, jeg har så klart gjort det når jeg har brukt terminkalkulator :) Det er imidlertid så mange som sier at legene ser bort i fra den utregningen for enkelhets skyld og at de mener man skal tenke ut i fra mensen.Derfor ble jeg litt usikker på om jeg uansett burde regne fra første mensdag, men jeg ser jo at det er helt ulogisk, for jeg hadde bare blitt satt tilbake på oul.

Back
Topp