Hjelp bekkenløsning

borga001

Elsker forumet
Nå har det blitt så ille at jeg såvidt klarer å forflytte bena, og er helt avhengig av krykker. Blir så frustrert og lei meg. Det er så sykt vondt å flytte på bena. Er det noen som har noen gode råd å gi meg for at det kan bli bedre? Takknemlig for alle tips og råd jeg får, da jeg er ganske oppgitt og desperat akkurat nå. Er jo fortsatt 12 uker igjen til termin, og lurer virkelig på hvordan dette blir.

Har du vært hos noe kiropraktor/fysioterapaut/manuellterapaut etc?

Jeg har hatt eskalerende bekkenløsning siden uke 8. Men har fått til behandling hos kiropraktoren min som behandler meg for både løsning og låsning. Helt bra blir det nå ikke, men det virker som det hjelper å holde det i sjakk.

Ellers vet ikke jeg om du har brøvd noe bekkenbelte? Sover du med puter på natten? Etc?

Uff :( Som hun over nevner, går du jevnlig til kiropraktor/fysioterapeut? Sover du med pute mellom beina? Er ihvertfall de tingene som reddet meg. Kan fortsatt ha sterke smerter, men da må jeg rett og slett bare ta det helt med ro. Er fryktelig :(

Kutte ut så mye som mulig av bevegelsene/aktivitetene som gjør at smertene øker eller kommer tilbake. Ellers er jeg godt fornøyd med øvelsene mot vondt bekken i boka Frisk graviditet. Særlig å sitte og tegne åttetall med hofta på stor gymball og tøye hofte/rumpe. Beveger meg så mye (dvs. lite) jeg kan uten å kjenne smerter. Verst å ligge stille.

Kutte ut så mye som mulig av bevegelsene/aktivitetene som gjør at smertene øker eller kommer tilbake. Ellers er jeg godt fornøyd med øvelsene mot vondt bekken i boka Frisk graviditet. Særlig å sitte og tegne åttetall med hofta på stor gymball og tøye hofte/rumpe. Beveger meg så mye (dvs. lite) jeg kan uten å kjenne smerter. Verst å ligge stille.

Men de øvelsene du nevner, er ikke de rene forebyggende øvelser man gjør før man får så mye smerter? Eller synes du det hjelper å gjøre slile øvelser selv med smerte? Jeg sliter nemmelig med all mulig bevegelse og har vanskelig for å se for meg at jeg klarer å gjøre slike treningsøvelser:wtf: har forsøkt litt mild basseng trening som er anbefalt for bekkenløsning, men ble bare mye verre etterpå.:grumpy:

Jeg har prøvd fysioterapi 3 ganger - de to første gangene holdt det smertene i sjakk i ca. én uke, men etter siste gang har det bare blitt verre. Kanskje grunnet ferietid og mindre aktivitet.
Har bestilt time til kiropraktor nå, skal på onsdag, spent på hvordan det blir. Jeg har forresten en bekkenlåsning på venstre side i følge fysioterapeuten.

Angrer så utrolig mye på at jeg ikke var flinkere med forebyggende trening :arghh:

Jeg går til kiropraktor to til tre ganger i uken.
Fysioterapeuten her hadde ingen effekt på meg. Jeg fikk varmepakning og ble instruert i hvordan komme meg inn og ut av seng/bil etc.
Kiropraktoren behandler både låsningen OG løsningen min.
Kan komme inn med kjempe smerter og etter 1,5 til 2 minutter på benken kan jeg gå ut helt uten smerter. [emoji7][emoji173]️

Men de øvelsene du nevner, er ikke de rene forebyggende øvelser man gjør før man får så mye smerter? Eller synes du det hjelper å gjøre slile øvelser selv med smerte? Jeg sliter nemmelig med all mulig bevegelse og har vanskelig for å se for meg at jeg klarer å gjøre slike treningsøvelser:wtf: har forsøkt litt mild basseng trening som er anbefalt for bekkenløsning, men ble bare mye verre etterpå.:grumpy:

Det virker både forebyggende og "lindrende" for meg. Ikke så fristende å gjøre øvelser når man allerede har vondt. Men da har det ofte blitt bedre i dagene etter og jeg holder det mer i sjakk. Gjør selvfølgelig ikke øvelsene hvis de gjør vondt å utføre. Jeg får også vondt av å trene i basseng. Trodde det skulle være det beste.

Jeg går til manuellterapeut en gang i uken. Hjelper veldig med å holde det i sjakk. Hadde to måneder "ferie" fra ham og merket det skikkelig på bekkenet. Begynte igjen forrige uke og er nede på brukbart nivå igjen. Men ser jeg må begrense de verste aktivitetene [emoji28]

Her blir det å prøve akupunktur og bassengtrening. Får se om det fungerer. Her gjør alt vondt. Tror det eneste som hjelper er å føde egentlig.

Dere som går til behandling, hvor sitter smertene deres? Mine sitter mellom beina, i symfysen.. jeg har ganske store gangvansker i tillegg. Noen med bekkenløsning med gangvansker på lik plass som meg som har hatt god effekt av behandling? Hvilken? [emoji4][emoji1317]

Dere som går til behandling, hvor sitter smertene deres? Mine sitter mellom beina, i symfysen.. jeg har ganske store gangvansker i tillegg. Noen med bekkenløsning med gangvansker på lik plass som meg som har hatt god effekt av behandling? Hvilken? [emoji4][emoji1317]
Jeg hadde smerter både i symfysen (sterk stølhetsfølelse) og på siden av hofta/i bekkenleddet. Vondt å gå og vondt av å sitte stille for lenge.
Vært hos kiropraktor 3 ganger nå, og nå er jeg mer eller mindre smertefri! Det var låsning jeg hadde da, men ganske sikker på at det hjelper med kiropraktor for bekkenløsning også. De hjelper deg jo med å avspenne muskulaturen i problemområdet blant annet.

Jeg hadde smerter både i symfysen (sterk stølhetsfølelse) og på siden av hofta/i bekkenleddet. Vondt å gå og vondt av å sitte stille for lenge.
Vært hos kiropraktor 3 ganger nå, og nå er jeg mer eller mindre smertefri! Det var låsning jeg hadde da, men ganske sikker på at det hjelper med kiropraktor for bekkenløsning også. De hjelper deg jo med å avspenne muskulaturen i problemområdet blant annet.

Jeg var til en som både er fysioterapeut, manuell terapeut og kiropraktor i ett.. han ba meg gjøre diverse «øvelser» og konkluderte med at mine problemer satt i symfysen som gjorde at det ikke bare var å knekke opp... han sa om jeg fikk akutte smerter som i en låsning så kunne han knekke men det han kunne gjøre var å klemme på trigger punkter og ga meg råd om å kjøpe en massasje ball som jeg trigget punktene med... [emoji15] assa, jeg holder på å klikke gæren av det bekkenet snart. Ringte en annen klinikk i dag, hvor det både var fysio og kiropraktor, da «satt hun meg» automatisk opp til fysio så jeg sa bare at jeg ikke trengte noen time til fysio og avbestilte den igjen like fort..
Føler ingen kan hjelpe! Og jeg holder på å tørne gæren [emoji23][emoji28]
Hvor bor du og hvor er din kiropraktor lokalisert?

Jeg var til en som både er fysioterapeut, manuell terapeut og kiropraktor i ett.. han ba meg gjøre diverse «øvelser» og konkluderte med at mine problemer satt i symfysen som gjorde at det ikke bare var å knekke opp... han sa om jeg fikk akutte smerter som i en låsning så kunne han knekke men det han kunne gjøre var å klemme på trigger punkter og ga meg råd om å kjøpe en massasje ball som jeg trigget punktene med... [emoji15] assa, jeg holder på å klikke gæren av det bekkenet snart. Ringte en annen klinikk i dag, hvor det både var fysio og kiropraktor, da «satt hun meg» automatisk opp til fysio så jeg sa bare at jeg ikke trengte noen time til fysio og avbestilte den igjen like fort..
Føler ingen kan hjelpe! Og jeg holder på å tørne gæren [emoji23][emoji28]
Hvor bor du og hvor er din kiropraktor lokalisert?
Spesielt o_O Jeg bruker Holmestrand Kiropraktorklinikk og kan varmt anbefale Eli Magnesen hvis du bor ikke så altfor langt unna. Første gang jeg var der fikk jeg et skjema hvor jeg skulle beskrive smertene, hvor lenge de hadde vart og skravere på en kroppstegning hvor det var vondt, deretter stilte hun meg en del spørsmål før hun kjente etter problemområder i nedre del av ryggen. Overraskende for meg har hun brukt mesteparten av tiden på korsrygg og oppover (løst opp i muskulaturen) og kun et par «knekk» av hofta, så synes det høres rart ut hvis en kiropraktor ikke kan hjelpe deg selvom det ikke er låsning du har. Ikke har jeg fått noen rare øvelser jeg skal gjøre heller, bare beskjed om å gå korte turer og «danse» for å holde bekkenet aktivt.

Ville kommet meg til en ren kiropraktor for ny vurdering :happy:

For de som bor i Oslo kan jeg anbefale kiropraktor Kristin Lien Selvaag på Nemus Bjølsen. Hun er fantastisk, og har spesialisert seg på mor og barn. Fikk god hjelp der forrige svangerskap, og med datteren min da hun var baby. Bor ikke i Oslo lenger dessverre, så får ikke gått til henne denne gangen.

Back
Topp