Hjelp - baby sin søvn

Bringebærpudding

Gift med forumet
Assistert-jentene
Julikulene 2020
Jeg blir ikke klok.. gutten min kom 16 dager før tiden - 17 juni. Endte opp med flaskemating og har bestandig sovet bra på natt, utenom alarm til far og snorking som gir han en del oppvåkninger. Derfor flyttet vi han på eget rom (vegg i vegg med vårt, vi har åpne dører, det er lytt og babycall) og nå sober han bedre enn noen gang (typ 19-07 uten å våkne på det beste). Men sønnen min har begynt med å slite med å finne søvn i det heletatt på dagen, og jeg klarer ikke tolke han?! Han sovner aldri i nest, i vogn (en sjelden gang) og må bysses i søvn samtidig som han kaver og gråter.. jeg har prøvd å legge han ved første tegn i vogn/seng, men begynner ofte å gråte, eller bare tulle. Jeg har prøvd å la han sovne når det faller han naturlig på en måte, men ender med gråt og byssing og kaving før han sovner :p men når han først sovner, kan han sove i tre timer på meg (noe som ikke er noe problem, er selve leggingen/innsovningen..)

Fler som opplever dette? Er det en periode? Går det ann å «tvinge» ungen til å sove, er det derfor han gråter?? Savner han oss på natta ved å gråte på dagen? Og hvorfor kan jeg legge han våken i senga si når han skal sove natta også sovner han selv? :rolleyes:
 
Er han rundt 4 mnd? Les om 4 måneders søvnregresjon/ 4 month sleep regression
Det går nok over, men normalt at babyene trenger mer hjelp til å sovne enten det er på dag eller natt eller begge deler :)
 
Er han rundt 4 mnd? Les om 4 måneders søvnregresjon/ 4 month sleep regression
Det går nok over, men normalt at babyene trenger mer hjelp til å sovne enten det er på dag eller natt eller begge deler :)
16 uker (straks 4 mnd.) titta litt på det nå, har liksom ikke tenkt på det siden han sover så bra på natt, men kan jo like gjerne være på dagen ja :)
 
Jeg blir ikke klok.. gutten min kom 16 dager før tiden - 17 juni. Endte opp med flaskemating og har bestandig sovet bra på natt, utenom alarm til far og snorking som gir han en del oppvåkninger. Derfor flyttet vi han på eget rom (vegg i vegg med vårt, vi har åpne dører, det er lytt og babycall) og nå sober han bedre enn noen gang (typ 19-07 uten å våkne på det beste). Men sønnen min har begynt med å slite med å finne søvn i det heletatt på dagen, og jeg klarer ikke tolke han?! Han sovner aldri i nest, i vogn (en sjelden gang) og må bysses i søvn samtidig som han kaver og gråter.. jeg har prøvd å legge han ved første tegn i vogn/seng, men begynner ofte å gråte, eller bare tulle. Jeg har prøvd å la han sovne når det faller han naturlig på en måte, men ender med gråt og byssing og kaving før han sovner :p men når han først sovner, kan han sove i tre timer på meg (noe som ikke er noe problem, er selve leggingen/innsovningen..)

Fler som opplever dette? Er det en periode? Går det ann å «tvinge» ungen til å sove, er det derfor han gråter?? Savner han oss på natta ved å gråte på dagen? Og hvorfor kan jeg legge han våken i senga si når han skal sove natta også sovner han selv? :rolleyes:
Min på snart 3 måneder sliter også veldig med å sovne på dagtid (men sover bra om natten). Blir kjempefort overtrøtt samme hva jeg gjør. Må stort sett i bæresele for å sovne, en sjelden gang kan jeg legge i vogn eller bysse/amme i søvn. Hun sliter også med å sove lenger enn 40 min hvis hun ikke sover i bæreselen, og siden det blir helt krise hvis hun ikke sover lenger hvertfall et par ganger i løpet av dagen blir det mye bæring her...Har bare innsett at sånn er det akkurat nå, selv om det er slitsomt :dead:

Av erfaring fra storesøster er det meste en fase som går over, noen ganger er det dagen som er vanskelig, noen ganger natten. Ikke alltid man blir helt klok på det heller før det plutselig går over. Og underveis må man bare gjøre det som funker der og da så godt man kan. Anbefaler deg å prøve bæresele/sjal hvis du ikke har prøvd det, kanskje roer han seg bedre/raskere der? Det er også praktisk hvis han uansett ender med å sove på deg så får du armene fri og kan bevege deg rundt osv. Du trenger nok ikke være bekymret for at han savner deg på natten, da hadde han sagt fra ved å gråte. Hvorfor det er lettere å legge han på kvelden vet jeg ikke, men noen babyer bare er sånn. Bare å nyte alt som er lett, siden man aldri vet hva neste «periode» bringer:)
 
Er helt normalt at babyer har perioder hvor de sliter mer med å finne søven og roen. Alt vi kan gjøre er å være der for dem og hjelpe dem der vi kan.
Kan ikke tvinge enn baby til å sove noe mer enn jeg kan tvinge deg til å sove :p
 
Jeg blir ikke klok.. gutten min kom 16 dager før tiden - 17 juni. Endte opp med flaskemating og har bestandig sovet bra på natt, utenom alarm til far og snorking som gir han en del oppvåkninger. Derfor flyttet vi han på eget rom (vegg i vegg med vårt, vi har åpne dører, det er lytt og babycall) og nå sober han bedre enn noen gang (typ 19-07 uten å våkne på det beste). Men sønnen min har begynt med å slite med å finne søvn i det heletatt på dagen, og jeg klarer ikke tolke han?! Han sovner aldri i nest, i vogn (en sjelden gang) og må bysses i søvn samtidig som han kaver og gråter.. jeg har prøvd å legge han ved første tegn i vogn/seng, men begynner ofte å gråte, eller bare tulle. Jeg har prøvd å la han sovne når det faller han naturlig på en måte, men ender med gråt og byssing og kaving før han sovner :p men når han først sovner, kan han sove i tre timer på meg (noe som ikke er noe problem, er selve leggingen/innsovningen..)

Fler som opplever dette? Er det en periode? Går det ann å «tvinge» ungen til å sove, er det derfor han gråter?? Savner han oss på natta ved å gråte på dagen? Og hvorfor kan jeg legge han våken i senga si når han skal sove natta også sovner han selv? :rolleyes:
Sliter med det samme, mest på dag men av og til også på natt.
Hvis han gråter når han skal sove på dag (det gjør vår også ofte) så kan det både være at han er for trøtt eller for lite trøtt... Veldig vanskelig å vite. Er ikke alltid de gir tydelig tegn på trøtthet heller føler jeg.... Så jeg går litt etter klokka samtidig som jeg ser etter tegn på trøtthet.

Vi pleier å legge vår gutt i senga for soving på dagen, og han pleier å protestere, og jeg tenker det også kan handle om at han synes det er kjedelig å sove?? Han får masse trøst og nærhet og jeg tenker det er lov av dem å si ifra at de ikke synes de å legge seg er noe særlig men de må jo få den søvnen de trenger likevel. Og han pleier å sovne fort etter litt masing og misnøye, så trøtt må han jo være?

Synes selv dette er supervanskelig - vil jo unngå gråt så langt det er mulig, men samtidig er det jo naturlig at de protesterer tenker jeg?
 
Min gjør også dette! Sover fra 21-08, våkner ikke for mat lenger, men er en seigemann på dagen ass! Han sover 4 hviler på 30min hver. Aldri mer! Og han griiiiner og kaver og slår før han endelig sovner av utmattelse! Helt jævli å se på, og jeg gråter mye med han. Men han sovner til slutt. Har prøvd ALT! Vært hos lege og helsesøster også. Han har ikke vondt noen plass, og er blid og fornøyd rett etter hvil, men en time etterpå er det grining...
 
Min gjør også dette! Sover fra 21-08, våkner ikke for mat lenger, men er en seigemann på dagen ass! Han sover 4 hviler på 30min hver. Aldri mer! Og han griiiiner og kaver og slår før han endelig sovner av utmattelse! Helt jævli å se på, og jeg gråter mye med han. Men han sovner til slutt. Har prøvd ALT! Vært hos lege og helsesøster også. Han har ikke vondt noen plass, og er blid og fornøyd rett etter hvil, men en time etterpå er det grining...
Akkurat sånn er min baby og. Synes det er herlig, men de blir jo slitne rett før de sovner.
 
Min gjør også dette! Sover fra 21-08, våkner ikke for mat lenger, men er en seigemann på dagen ass! Han sover 4 hviler på 30min hver. Aldri mer! Og han griiiiner og kaver og slår før han endelig sovner av utmattelse! Helt jævli å se på, og jeg gråter mye med han. Men han sovner til slutt. Har prøvd ALT! Vært hos lege og helsesøster også. Han har ikke vondt noen plass, og er blid og fornøyd rett etter hvil, men en time etterpå er det grining...
Misforstå meg rett / mente herlig med nattesøvn og ikke med kaving... hehe
 
Misforstå meg rett / mente herlig med nattesøvn og ikke med kaving... hehe

ja, forstod det:hilarious:
Veldig tungt å ha det slik. Tydelig at min trenger mer søvn, for blir fort grinete... og jeg får ikke gjort noe. Ingen frokost, ingen dysj, ingen tur med vogn, ingen barselgruppe:bag:
 
Åja- såpass ja... det er jo sikkert litt slitsomt! Så galt er det ikke her! Trøst deg med at alt går over før du vet ordet av det :)
 
Dette var veldig gjenkjennbart. Håper det snur fort her, for det er heftig med en baby som er på hele dagen og natten. Vet dere sånn ca når det snur? snart vart i 3-4 uker her.
:chicken:
 
Spennende det som ble nevnt om 4 mnds søvnregresjon! Aldri tenkt over, men gir så mye mening! Blir alltid litt klokere ❤️ Takk herlige mennesker Og lykke til alle sammen ❤️
 
Back
Topp