Hjelp ang ammeslutt

• Trådstarter Trådstarter Turid-Laila
  • Opprettet Opprettet
T

Turid-Laila

Guest
Jeg har ikke amma på 3 dager nå, og det er så vondt i puppene nå

Jeg går i dusjen og masserer i varmt vann, prøver så godt jeg kan å håndmelke ut den verste sprengen, men jeg er visst ikke helt dreven i det da [X(] Jeg har gjort det ca to ganger om dagen da, tidlig og sent.

Men det gjør jo så vondt. I sidene på puppene på en måte, yttersidene på begge puppene er harde, og klumpete. Jeg masserer, varmt vann/klut, jada, prøvd det meste tror jeg.

Stramt over puppene også.

Er det bare sånn jeg må holde ut dette til melka forsvinner av seg selv? Eller er det veldig fy-fy å bruke pumpa heller på den verste sprengen?

Riktignok har jeg helst lyst til å pumpe puppene helt tomme for å ikke ha det så vondt lengre i puppene, men da blir det vel helst bare mer melk da?

I går kasta mannen en chipspose på meg og jeg bomma og den landa på puppen. Jeg hylte som om noen skulle ha stikket en kniv i meg altså [X(]

Er det noen som har noen råd til meg som kanskje kan hjelpe? Husker ingenting visst fra forrige gang jeg gjorde dette.

pumpa ville jeg ikke ha brukt pga av da øker det jo mengden eller holder det i sjakk men om du har så mye melk kan du vel få noe tableter av legen som gjør at du slutter med produksjon.. selv så slutta jeg uten noe problem da jeg hadde veldig veldig lite melk på slutten

Hørt det er så mye bivirkninger i de tablettene.. Men klart, det er jo et alternativ da.

Hadde egentlig ikke mye melk heller, men akkurat nå skulle jeg tro jeg hadde det da.. [8|] Fikk vite at håndmelking var det beste da. Så prøver på det da

Høres nesten ut som om du har trappet ned litt fort?
Jeg vet ikke hva som er "riktig", men hvis sprengen er så ille at du risikerer propper og betennelser så hadde jeg tatt bittelitt med pumpe så sjeldent som mulig for å se om det evt. kunne hjelpe.
(Hvis håndpumping ikke går) Tabletter er det jo greit å holde seg unna så langt det går. [:)]
Da jeg sluttet helt ammet jeg så sjeldent at melken bare forsvant av seg selv.

Har nok trappa ned for fort ja. Men det finnes ikke næring i melka. Den er så gjennomsiktig at man ser rett gjennom og Mina ble aldri mett på det. Så da beslutta vi heller for å gå på MME og hu er blitt ei mye mer fornøyd jente ja.

Ja, vil også helst unngå tabletter.

Må nok ta litt med pumpa, har klart å holde meg til 2 ganger om dagen da til nå da med håndmelking. Eller, det lille jeg har klart å håndmelke

pump deg nesten like ofte som du ammet og så trapp gradvis ned hvor ofte du pumper og hvor mye. du skal ikke ha spreng! nå som du allerede har kuler og klumper ville jeg tømt begge brystene helt, før jeg begynte på nytt med å kun ta sprengen. du skal ikke ha spreng, pump så ofte som trengs slik at du ikke har spreng - men pump kun vekk sprengen. om du skjønner. etter ca en uke skal sprengen ha gitt seg.
og husk at du må ha fått igang utdrivningsrefleksen før du masserer!

ang melk: det kan godt hende den er næringsrik som tørstedrikke, selv om den ikke metter. den første melka som kommer er tørsteslukkende og sørger for at barnet for nok væske, men denne er også den mest næringsrike og inneholder imunforsvarsstoffene. bunnmelka (den melka som kommer før puppen er tom) er den fete som metter. Kanskje du har hatt for mye melk og at jenta di aldri har kommet ned til bunnmelka?

Takk for svar.
Det aner jeg ikke, virker ikke som jeg har hatt for mye melk og jeg har snakka me HS også om dette. Med hu andre mi mista jeg også næringa i melka, men da gikk hvertfall 5 mnd før vi la merke til det.

Og Mina har alltid hengt i puppen i sikkert 15-30 minutter, så burde vel ha kommet til den tykke melka på det tidspunktet. Mina la på seg i begynnelsen nesten 300 g i uka, men nå de siste gangene er det bare gått nedover raskt.

Så da aner jeg ikke helt. Men HS sa vi skulle prøve dette med MME, og nå er hu ei mye blidere og fornøyd baby, så det virker som om det var noe "galt" med melka mi da. Og vet det ikke er noe jeg har spist/drukket heller.

Ville absolutt bruke pompa for å ta sprengen, det er hel h*** vondt med sprengte pupper!!
Jeg pompa meg i 3 månder, så jeg hadde mye melk når jeg skulle slutte. Prøvde å gjør som du gjør nå men det funket IKKE, hadde så vondt i puppene at jeg ikke sku klart å holde snuppa. Så det jeg gjorde var å pumpe bare den verste sprengen(til det ble behagelig) i noen dager, så til slutt trengte jeg ikke å pumpe meg mer. Var en veldig grei måte: Funker ikke å bare kutte rett av fant jeg ut, + stor fare for å få infeksjon. LYKKE TIL!!! [:D][:D]

Tusen takk! Ja, har pumpa vekk til nå. Klarte ikke noe annet nå kjente jeg. Men da får jeg heller bruke pumpa, for å håndmelke funka ikke godt her [:)]

Back
Topp