Hjelp angående bilsete...?

Vinterbaby#1+2

Flørter med forumet
Vi har et MaxiCosi Mobi bilsete til jenta vår nå, ho er straks 2,5 år gammel. Hun sitter nå bakovervendt, men vi kunne tenkt oss å bytte til framovervendt, blant annet for at hun skal få bedre plass til beina. Hun trives også bedre med å sitte fremovervendt å følger med på veien, dette vet vi da vi har framovervendt i bil nr 2.  Har sett på MaxiCosi PrioriFix, dette er veldig likt Mobi setet, men framovervendt..

Er det tull å kjøpe et nytt sånt sete når det kun er det som er forskjellen..?

det er tull å sette en 2,5åring forovervendt av de grunnene du oppgir................

Nei, det er ikke tull. Om dere skal ha henne framovervendt bør dere absolutt kjøpe et rent framovervendt sete, da kombisetene ikke er anbefalt å bruke framover.

Dette er ikke ment som en tråd for diskusjon av rett/galt angående sikkerheten. Jeg bare lurer med tanke på at de setene jeg har oppgitt er såpass like i størrelse, altså alder-vekt..

Kjenner mange som har forovervendt til mindre barn enn det jeg har.

Vi skal ikke ha kombi-sete :-)            

Vinterbaby#1 skrev:
Dette er ikke ment som en tråd for diskusjon av rett/galt angående sikkerheten. Jeg bare lurer med tanke på at de setene jeg har oppgitt er såpass like i størrelse, altså alder-vekt..

å.. da burde du virkelig ha spesifisert det i emnefeltet..... og selv om mange yngre barn har fremovervendt så betyr vel ikke det at det er noe mer smart fordet?

du spør et spørsmål, svaret mitt er at det er tull å kjøpe et fremovervendt sete til en på 2,5 når grunnene du oppgir er som de er.

Vinterbaby#1 skrev:

Akkurat det er vel ikke et argument som holder vel?

Å kjære vene... Den store krigen angående sikkerheten lenge leve....

Jammen rart de selger framovervendte seter til så små......

Vinterbaby#1 skrev:

jammen rart de selger røyk også når folk dævver av det...................................

Vinterbaby#1 skrev:

Ja, det er faktisk rart i og med at sikkerhetsforskjellen er så stor. Forovervendt har skadereduserende effekt på mellom 50 og 60%, baovervendt mellom 90-95%. Det vil si, at i verste fall halverer du ungens sjanse til å overleve kollisjon ved å sette ungen forover. Tre av fire barn under 4 år som døde i trafikken i Storbritannia i 2007 hadde overlevd dersom de satt bakovervendt. Så mye har det å si. Prøv å ta det innover deg. Det er ikke farlig for barna å ha lite benplass, og de plages sjelden av det på samme måte som voksne. Så lenge ungen ikke klager hadde jeg aldri snudd og ihvertfall ikke for de tåpelige grunnene du oppgir.. 

Det er viktig at jenta trives i bilen, så viktig som forksjellen på en brukket nakke eller et blåmerke også?

Jeg forstår ikke tankegangen og bakgrunnen, men skal du kjøpe nytt sete til henne som er framovervendt så ja da blir det jo et type 9-18 kg sete, hun er litt liten for beltestol ut fra alder uavhengi av vekt egentlig. Sitter hun bakovervendt i sitt mobi kan hun sitt der til 25 kg, men bytter du kan hun bare bruke det nye sete til hun blir 18 kg.

Lykke til med valget, jeg vet hva jeg ville valgt.

Hva har du i såfall ellers tenkt til å kjøpe da? Hun er jo altfor liten til å sitte i beltestol. Jeg hadde latt henne sitte bakovervendt iallefall ett år til og heller kjøpt en beltestol da.

Vinterbaby#1 skrev:
Går det ikke an å svare seriøst når jeg har sagt at det ikke var svar om sikkerheten jeg ønsket??

Gosj.

som sagt, da får du spesifisere det i emnet og hovedinnlegget da vettuh....

jeg gjentar meg selv:
du spør et spørsmål, svaret mitt er at det er tull å kjøpe et fremovervendt sete til en på 2,5 når grunnene du oppgir er som de er.

Vanskelig?

Vinterbaby#1 skrev:

Hahahaha. Jeg kjenner flere som har prøvd dop. Det vil ikke si at jeg føler for å gjøre det likevel...

Ang. setene du har nevnt har jeg ikke peiling overhodet, men det anbefales virkelig ikke å snu ungene så tidlig. Iallefall ikke på de grunnlagene du skriver. Og MÅ de snus, bør de være store nok for beltestol da bilens egne seler er bedre enn 5-punktseler for nakken sin del ved en evt. kollisjon...

Vinterbaby#1 skrev:
Går det ikke an å svare seriøst når jeg har sagt at det ikke var svar om sikkerheten jeg ønsket??

Gosj.

folk som er opplyst prøver å få fram at dette ikke er et veldig velloverveid valg ut fra de kriterier du setter.

Barnet ditt er tryggere i en kollisjon om du velger bakovervendt bilsete. Klarer ikke forstå hvorfor man ikke sørger for det som er best mulig sikring av barnet sitt. (Barnas sikkerhet er foreldrenes ansvar)

Siterer Trygg trafikk:
Barnet bør sitte bakovervendt til det er rundt fire år. Barnet tar ikke skade av å sitte med bøyde ben - ofte er det foreldrene som tror at barnet sitter ubehagelig.

Anbefaler deg å lese dette før du tar endelig valg:
http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/
http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/01/nr-kan-barne-sitte-fremovervendt.html

Vi prøver å få deg til å se at det du gjør nå, er å bestemme om ungen din skal overleve en kollisjon eller ikke.. Det handler ikke bare om forover eller bakover. Det er ikke bagateller. Det er også mye mer økonomisk riktig å beholde Mobien ettersom hun kan bruke den lengre før du må bytte enn hvis du bytter til forovervendt. 

Skjønner virkelig nå hva andre jeg kjenner har ment med at det er så useriøst på generelt. Man blir jo hengt om man stiller et spørsmål som tråkker andre på tærne...

Jeg er fullstendig klar over sikkerhetsforskjellen. Jeg har selv mistet et kjært familiemedlem i trafikken, så jeg VET.

Vinterbaby#1 skrev:
Skjønner virkelig nå hva andre jeg kjenner har ment med at det er så useriøst på generelt. Man blir jo hengt om man stiller et spørsmål som tråkker andre på tærne...

Jeg er fullstendig klar over sikkerhetsforskjellen. Jeg har selv mistet et kjært familiemedlem i trafikken, så jeg VET.

Og enda vil du halvere trafikksikkerheten til ditt eget barn? Nothing to do here.. Jeg gir opp. Jeg mener jeg har gitt deg seriøse, velbegrunnede svar. Selv om du ikke ville ha svar om sikkerhet, så er sikkerhet det mest relevante i en diskusjon om forover vs.bakover. Bilsete er sikkerhetsutstyr som skal redde liv. Kan ikke begripe hvordan noen vil velge bort sikkerheten til sitt eget barn. 

Vinterbaby#1 skrev:

Dersom du VET om sikkerhetsforskjellen, så syns jeg argumentene dine ble enda teitere...

Back
Topp