Hjelp!! Amming og pumping

karro.90

Betatt av forumet
nå trenger jeg råd fra dere!!
Har hatt er skikkelig mareritt av et døgn når det kommer til amming. Startet i går kveld kl.19 hvor jeg begynte å amme og han nektet å hi slipp før kl.02, og han nektet å sove bort fra meg, da ble det bare hyl og skrik så han sov inntil meg i senga. Så hang han på puppen fra 05-09 i dag. Bare hyl og skrik hvis han ikke fikk, funket ikke med smokk.
Han kan jo umulig drikke melk hele den tiden så noe sutting er det jo.
Men burde jeg heller pumpe meg slik st far også kan mate med flaske på natta slik at jeg får sove? han er nemlig også bestemt på hvilken pupp han vil amme på

Spørs om han vil flaske, er ikke sikkert det er mat er han er ute etter, men trygghet og trøst hos deg og puppen. Men det er fryktelig slitsomt å ikke få sove, og du blir vel ganske sår når han holder på sånn? Du må gjerne prøve og se, kanskje han roer seg :) Kan jo hende koppmating eller sprøyte fungerer bedre enn flaske også.

Hei. Uff , amming som er så kos kan også være slitsomt. Har opplevd det der jeg og, men det var tidligere på barsel. Hvor gammel er han nå?

Kanskje det var økedøgn?

Når han drikker hører du svelgelyd. For å stimulere til aktiv diing kan du: holde en finger inni hånda og stryke han der med sirkulerende bevegelser, holde og stryke en fot, stryke på ryggen, blåse lett i ansiktet. Ta han av når han ikke vil drikke lenger.

Jeg fikk han ikke til å ta venstrepupp, i det hele tatt. Fikk blodig sår på høyrepupp. Brukte medela brystskjold ( vær obs på ulike størrelser, husk å brette de godt over nipplen slik at areola kommer opp i tuten). De må steriliseres etter hver ammerunde. Det hjalp både for å få han til å ta begge nipplene og for å beskytte den såre nipplen. Brukte mam- kompress på den såre og vips etter et par dager var jeg helt fin OG han tok begge titsa. Jeg kunne slutte med skjold.

Jeg jobbet med han i mange ulike stillinger, så nå kan jeg amme han liggende, sittende, tvilling, naturlig og at han ligger mens jeg forer han stående over opp- ned. Man sier barnet tømmer brystet best der hvor haka er, så da får jeg haka på mange ulike steder på brystet. Jeg maserer også brystet over melkegangenemot nipplen mens han dier. Dette forhindrer og tette melkeganger og brystbetennelse.

Derfor, ikke la han styre, men jobb med han. Det blir litt skrik og skrål. Er så verdt det likevel for det blir så mye enklere og behagelig å amme.

Jeg lærte alt dette på barsel. Var heeelt amatør og fikk han ikke til å ta bryst i det hele tatt i begynnelsen.

Jeg pumper meg og gir han til mannen hver morgen etter at han har diet godt. Da får jeg sove mellom 1,5-3 verdifulle timer.Han varmer litt og litt etter behov i vannbad ( varmt vann fra springen holder) og trekker det opp i sprøyte. Vasker lillefingren hvor neglen er nedklippet og lar lillegutt die på den mens han sprøyter forsiktig inn på siden. Han svelget feil ved koppmating, så dette funket best.

Håper det var noen tips som var nyttige.

Hadde liknende dager før helgen. Da var det fordi F ikke fikk nok mat. Skrek og skrek og ville bare ligge med pupp i munn. Så begynte jeg å pumpe. Nå ammer jeg i 20 min og deretter gir jeg det jeg pumpet (20-50 ml alt etter hva jeg har pumpet og hva hun orker). Har gjort det hver 3-4 time og hun sover mellom. Nesten ingen skriking fordi hun nå endelig får nok mat :)

Høres ut som han bruker deg som tutt/smokk! Slik var det med meg og forrige baby! Jeg ammet han til han var 2 1/2 siden han nektet tutt/smokk!!!
Var ganske tøft til tider! Vil ikke skremme deg, men prøv med tutt/smokk eller se om han vil ha flaske! Lykke til:-)

Du kan prøve ulike smokker om han ikke tar den du har testet. Storesøster tok kun Trøst fra Sykehusapoteket. Jeg hadde nesten gitt opp, det ble en annen verden når hun endelig tok den!

Det hjalp når jeg byttet smokk til prematur-2mnd, og jeg har jobbet med forskjellige ammestillinger så nå er han ikke så kresen lenger!
Prøvde å pumpe en gang og mate han fra flaske og det gikk ned på høykant, han ble nok mett ganske fort og sovnet med en gang. Så dette blir nok en nødløsning på natt eller om vi skal noe spesielt

Back
Topp