Hjelp, 1 åring og våkenetter.

Hari 86

Blir kjent med forumet
Fusste ungen, så har ingen erfaring frå før. Jentå mi e 15 mnd, hu vakna kvar nått og e vaken 30 min opptil 3 timar. Den siste mnd ca kvar nått. Sove på eget rom.
Hu grine og reise seg opp. Roe seg ned og det virke som hu sove og puste tungt.
Når eg eller min samboar går ut av rommet vakne hu t igjen og grine, av og t vakne hu mens me e inne på rommet og.
Om igjen og om igjen......sånn holde hu på leeenge. Dette har pågått i 3 mnd.
Når hu legge seg om kvelden må me og sitta på rommet t hu har sovna.
Begynte i barnehagen i september i fjor.
Hu har vore forkjølt med hoste i 1,5 mnd. Trur hu vakna av hoste någen gonger. Bruke hostesaft.
Ungar får vel ikkje tenner heile veien, har merka at når hu får tenner e der fleire våkenetter.
Hu e mett når hu legge seg. Virke ikkje som hu har vondt någen plass.
Har sove heila nåttå før dette.
Andre så har erfaring med dette, ka e lurt å gjer for å sova heila nåttå???
Desperat søvnlaus mor.

Det høres ikke ut som noe veldig uvanlig hvertfall :)
Med min eldste måtte vi også være på rommet til han sovnet, og det tok laaang tid, fra 1-2 timer. Dette ble bedre da han slutta å sove på dagen, så tok sin tid.
Så med yngste så har vi henne bare i senga med oss, hun sovner der ofte innen 30min også legger vi henne i egen seng. Hun våkner fortsatt de fleste netter - da trenger hun nærhet også sovner hun igjen. Hun er på vårt rom enda da, krabber bare opp i vår seng med bamsen under armen og legger seg til å sove videre. Så da blir ikke vi voksne vekket noe særlig og oppvåkningene er korte. Hun er nå 22mnd. Har sovet gjennom natta en 5-6 ganger siden hun ble født :hilarious:
Den eldste som vi roet i egen seng på eget rom fra 11mnd kunne være våken mye lenger før han sovnet, og våknet i perioder hyppigere.
Så jeg har bare konkludert med at akkurat mine unger trenger en del nærhet på natt for å sove godt en god stund, og at det gir mest søvn for hele familien. Men dette er jo ikke løsningen for alle familier - det er vel det som er vanskelig med babyer, det finnes ikke èn fasit ❤️

Men felles for begge mine unger er periodevis mye dårlig søvn frem til 18-19 mnd, også har det blitt gradvis bedring. Den eldste sov veldig godt fra 2,5 år og etter det har det aldri vært noe problem med søvn. Får se om den yngste starter med enda bedre søvn rundt samme tid eller om det tar litt lenger tid for henne.

Men siden du nevner at barnet har vært en del forkjøla, ville jeg sjekket med lege at hun ikke kn ha fått væske i ørene etter forkjølelsesvirus/ørebetennelse.

Så då blir det sånn som dette i 3-4 mnd t kansje. Håpe det går seg t fortare. Lite søvn funke dårlig for meg, blir fort irritert og tåle lite motgang.
Dei siste nettene har me tatt hu i vår seng, hu sovne fortare då, og me får litt meir søvn. Bler kansje ein dårlige uvane, at hu bare vil sova der.
Har vore hjå doktoren, fant ingenting galt, hu e bare forkjølt.

Så då blir det sånn som dette i 3-4 mnd t kansje. Håpe det går seg t fortare. Lite søvn funke dårlig for meg, blir fort irritert og tåle lite motgang.
Dei siste nettene har me tatt hu i vår seng, hu sovne fortare då, og me får litt meir søvn. Bler kansje ein dårlige uvane, at hu bare vil sova der.
Har vore hjå doktoren, fant ingenting galt, hu e bare forkjølt.

Vår er ofte i vår seng, sover bedre da. Men da hiver vi ut en voksen. Så sover far eller jeg et annet sted. Så får hvertfall èn av oss litt god søvn og det fungerer bedre enn at vi begge har sovet dårlig.
Det kan ogås gå over om bare noen uker, men det er tungt å stå i når man ikke vet hvor lenge det kommer til å vare ❤️

Fusste ungen, så har ingen erfaring frå før. Jentå mi e 15 mnd, hu vakna kvar nått og e vaken 30 min opptil 3 timar. Den siste mnd ca kvar nått. Sove på eget rom.
Hu grine og reise seg opp. Roe seg ned og det virke som hu sove og puste tungt.
Når eg eller min samboar går ut av rommet vakne hu t igjen og grine, av og t vakne hu mens me e inne på rommet og.
Om igjen og om igjen......sånn holde hu på leeenge. Dette har pågått i 3 mnd.
Når hu legge seg om kvelden må me og sitta på rommet t hu har sovna.
Begynte i barnehagen i september i fjor.
Hu har vore forkjølt med hoste i 1,5 mnd. Trur hu vakna av hoste någen gonger. Bruke hostesaft.
Ungar får vel ikkje tenner heile veien, har merka at når hu får tenner e der fleire våkenetter.
Hu e mett når hu legge seg. Virke ikkje som hu har vondt någen plass.
Har sove heila nåttå før dette.
Andre så har erfaring med dette, ka e lurt å gjer for å sova heila nåttå???
Desperat søvnlaus mor.
Når hun våkner hylende på natta er det tre ting som fungerer her;

A: Vann
B: Melk
C: Samsoving/nærhet

Mi er like gammel. Sover på vårt rom. Sover SOM REGEL hele natten. Kanskje noe oppvåkninger, men rask søvn igjen.. Men om hun er utrøstelig, så får hun sove sammen med meg. Da roer hun seg fort og vi får sovet mer. Noen ganger har hun bare økt nærhetsbehov.

Dette er kanskje litt upopulært, men mener det ikke som noe skrikekur eller noe - det er jeg ikke for.

Men, vi merket på vår at hun veldig ofte egentlig ikke var ordentlig våken selv om hun både stod i senga, gråt og kunne kaste smokken etc ut av senga. Når hun var 7-8 mnd og hun begynte å gråte våknet en av oss med en gang å gikk ut til henne. Dette resulterte ofte i at hun begynte å gråte mer, og eneste som roet henne var da brystet eller at hun fikk komme over i vår seng.

Etter en tid begynte vi å fundere på det at gråten alltid hørtes litt mer desperat ut etter at vi plukket henne opp. Akkurat som hun ble enda mer revet ut av en drøm. Vi bestemte oss da for å gi henne litt tid, før vi gikk inn. Snakk kanskje 3-4 minutter. Det fungerte supert, etter 3-4 minutter hadde hun som regel alltid roet seg selv ned og gått tilbake til å sove selv.

Dette begynte vi med samtidig som vi passet på at hun alltid sovnet i sin egen seng (ikke i våre armer eller i vår seng). Fordi vi fikk høre at hvis de blir flyttet på etter at de har sovnet, så kan de bli redde og forvirret når de våkner ett annet sted en der de sovnet fordi de ikke skjønner hvor de er. Akkurat som oss voksene! Vet ikke om noe av det jeg sier gir mening, eller om det funker på andre unger enn vår - men fra hun var 8-9mnd har hun sovet fra 19:30 - 07:30 hver dag (utenom når hun har vært syk etc selvfølgelig) når vi gjorde disse endringene.

Vet at alle unger er forskjellige - men tenkte jeg skulle nevne hva som funka for oss o tilfelle det kan hjelpe noen andre :)

Back
Topp