Hjalp lystgass deg?

snopeguri

Elsker forumet
Jeg fødte i Bergen sist, og der har de ikke lystgass. Denne gangen skal jeg føde et sted der de har det, så jeg håper det er "redningen" for meg, at det tar den værste smertetoppen av riene.... [:)] Hvordan virket lystgass for deg?

Jeg kasta opp[:'(][&:]

ORIGINAL: mortiljenteoggutt

ta epidural heller, hvis du rekker det.
lysgass virker ikke på smertene, hjelper deg bare å konsentrere deg om noe..

Eg kan ikkje få epidural, syns lystgass hjalp masse. Men eg følte meg ør,susen og full på den [:-][:-]

Hjalp nok litt ja.
For jeg trakk dypt av den når jeg fødte første mann, men rakk ikke stort når nr to kom. Men jeg følte nok det hjalp litt for det.

Samboern fikk også noen trekk da det hele var over og han gikk det rett i fletta på, så gassen virker på folk uten smerte hehe...

Ble ikke dårlig.

Jeg kasta opp begge gangene FØR lystgassen. Babbyn klemmer på en del nerver som gjør at en kan bli kvalm, så det er ikke sikkert at det alltid er gassen som gjør en dårlig heller.

Jepp. Merket godt når den ble skrudd opp at den tok mer av smerten. Men jeg tror den aller største fordelen er at man må puste "riktig". Rett pust er god smertelindring det og. [:)]

Hjalp ikke en dritt. Følte meg bare sånn ekkelt full(sånn like før du står på hjørnet v utestedet å spyr til skam) og svimmel. I <3 epidural!

ORIGINAL: siljegulli

Var fin den;)
Ble så sløv at jeg sovnet og ble helt borte.

begynte med å ta lystgass. følte jeg fikk helt klaustrofobi, å det hele var bare ekkelt å HELT uten funksjon.. ble så bedt om å gå i dusjen, det hjalp mye bedre på smertene enn den ekle lystgassen (som sambo satt å testa da jeg kom ut fra badet[:D])
epidural er som å komme til himmelen.. ta heller det[:)] lykke til

Merka ikke forskjell jeg.. [8|]
Men selve maska var grei å bruke til å konsentrere seg om hvordan jeg skulle puste [8D]

Men epiduralen derimot , den var helt fantastisk[:D]

Jeg merket ikke noe forskjell, men hjalp å konsentrere meg med å puste med den maska.

1. fødsel hjalp det kjempe mye følte jeg! Jeg lo meg gjennom riene til tider [:)][8D]
2. fødsel tok jeg bare 1-2 pustetrekk i den, og la den fra meg å sa at den dritten virker ikke uansett [8D]

Jeg elsket lystgassen! første gang jeg prøvde den hadde de stilt den alt for høyt så jeg følte meg veldig drita der jeg lå, tok vekk maska, hylflirte og sa så fint: æ føle mæ sjiiiitfoill, hahaha! til min skuffelse skrudde da jordmor ned en del av styrken. hehe, merkelig [8D]

men ellers så syns jeg den funka veldig fint, tok de værste toppene + at jeg hadde noe å konsentrere meg om og jeg fikk pusta riktig. så for meg var den gull verdt! [:)][:)]

Hjalp på humøret iallefall[:D][8D]

Lystgass syns jeg egentlig ikke funka noe særlig - resulterte i min første skikkelige rus på 9 mnd [8D] og en del "snøvling" [8D] Nei, takke meg til epiduralen som gjorde at alle smerter forsvant, måtte sitte å se på den der maskinen(som jeg ikke husker navnet på) som registrerer riene. Sånn type "ojsann den ria var sterk, burde jeg ikke kjenne det?!?" [:D] kjente det først når pressriene kom igang jeg [:)]

nei egentlig ikke. husker den nesten virket en gang men da tok de den fra meg og sa jeg hadde fått for mye. etter det klarte jeg ikke å få det til på en måte og ble bare sur [:-] 

ORIGINAL: siljegulli

Mange som sier at de kasta opp av lysgassen, mulig det stemte på deg, men sterke smerter gjør også at du kaster opp, så ikke nødvendigvis lystgassen som gjorde det.

Vanskelig å si om det fungerte på meg eller ikke. Jeg fikk ikke lystgass før pressriene kom. Slet veldig fra 7-10 cm åpning og ble overlatt til meg selv i badekaret. Når jordmora kom inn etter nesten en time sa hun først da at jeg kunne jo fått lystgass i badekaret også[:@]
Under pressriene er jeg usikker på om det fungerte eller ikke, jeg har jo ikke født uten, men mulig den kan ha tatt toppene. Under syinga etterpå sugde jeg i meg det jeg kunne av lystgass. Jeg ble sydd i over en time (var nok hardangersøm [:D]) Da var maska min beste venn, da følte jeg at den fungerte, men ble litt ør

Ah, oh gode lystgass! <3

Helt seriøst, da jeg lærte meg å bruke lystgassen var den helt fantastisk.
Første gangen jeg brukte den under en rie trodde jeg ria var over, så jeg tok vekk maska alt for tidlig. Jeg hadde 5 cm åpning, og riene varte i halvannet minutt nesten, de var så vonde at jeg holdt på å gråte av fortvilelse hver gang en kom. Neste gang begynte jeg å konsentrere meg om hvordan rien faktisk kjentes ut, sånn at jeg visste når jeg kunne ta bort masken igjen.
Det var litt vanskelig, for jeg var så trett og sliten at med virkningen av lystgassen så gled jeg bare laangt vekk, jeg var seriøst helt borte. Så fra jeg fikk lystgass rundt kl. 17.00, og til jeg hadde full åpning kl. 21.00, husker jeg veeldig lite, det jeg husker er bare små glimt, som at de tok vannet, at jeg ble spurt om en jordmorstudent kunne komme og se på fødselen, at de sjekket hjertelyden, og småting som at jeg av og til drakk vann og at sambo satt i stolen og så ut som han kjedet seg veldig.
Jeg døste både mellom riene og under riene, og å kontrollere lystgassen gjorde jeg omtrent i søvne. Men jeg vet at jeg tok vekk masken mellom riene.

Jeg var ekstremt trett da, det er ikke sikkert masken får helt den effekten på andre. Jeg døste til og med mellom pressriene, jeg.[8D]

Helt fantastisk...spydde da for jeg hadde på maska litt for mye...men sååå verdt det...[:D]

Var ikke akkurat veldig mye smertelindring, men den hjalp meg å flytte fokuset litt. [;)]
Hvis jeg legger godvilja til kan jeg gå med på at den tok noen av de grusomme toppene.
Ble riiiimelig på en snurr av den, da!

Back
Topp