HIPP MME

djun

05.11.13 <3 28.01.15
Jeg leste på pakningen til hipp at barn kan få karies av å bruke MME. Min datter på 10 uker får kun mme å jeg lurer da på om det er greit at hun får dette som eneste mat? Det sto også at man måtte rådføre seg med helsesøster før man bruker det, hvorfor?
Også er det mange som sier man kan lage maten ferdig for 24 timer å ha i kjøleskapet, mens andre sier man ikke må gjøre det - hva er rett? Å er det farlig å ha litt malt i hver flaske?
 
Man får jo karies av alt man spiser og drikker ( bortsett fra vann) de skriver det nok kun for at de ikke skal bli tatt for å ha ikke opplyst om det. Det med helsesøster er fordi amming er anbefalt før mme og dermed skal liksom all inntak av mme tas opp med hs først...

Alle mine 3 har fått Hipp, er friske barn og ingen hull ;)
 
Jeg leste på pakningen til hipp at barn kan få karies av å bruke MME. Min datter på 10 uker får kun mme å jeg lurer da på om det er greit at hun får dette som eneste mat? Det sto også at man måtte rådføre seg med helsesøster før man bruker det, hvorfor?
Også er det mange som sier man kan lage maten ferdig for 24 timer å ha i kjøleskapet, mens andre sier man ikke må gjøre det - hva er rett? Å er det farlig å ha litt malt i hver flaske?
Hei! Alle typer melk inneholder sukker ( melkesukker). Dette gjelder også morsmelk. Sukker kan virke nedbrytende på tannemaljen.Nyfødte og små barn får melk som eneste næring de første 4-6 måneder. Da har de heller ikke fått tenner. Etter at barn har fått tenner og etter at de har begynt med fast føde, må man være bevisst på å unngå nattmåltider og at melk blir gitt som tørstedrikke mellom måltidene. Dersom barn som har fått tenner får melk flere ganger om natten og dersom de får melk på flaske som tørstedrikke, er det en stor fare for kariesutvikling( hull i tennene/ tannråte).
For din datter på 10 uker er det riktig å gi mme som eneste næring dersom du ikke ammer. Mme er tyngre fordøyelig enn mm. Det kan hjelpe å ha litt malt i for å unngå hard mage. Det å lage opp melk for et døgn om gangen pleier å gå helt greit dersom flaskene oppbevares i kjøleskap. Mange koker opp vann og heller på flaskene og blander melkepulveret i rett før inntak. Her må du imidlertid lese på pakken hva som er anbefalt for det aktuelle merket og følge anbefalingene. Ellers vil jeg råde deg til å ikke være redd for å ta opp ulike spørsmål på helsestasjonen,- med helsesøster og/eller lege. Hilsen Elin
 
Back
Topp